Nu är det officiellt ! Circuit Car = 2-Eleven i Geneve
Mer information från "mr Värdelöst Vetande": när det visade sig att Lotus ej förmådde hålla vikt/hkr-förhållandet till 340 hkr per ton bestämde man sig istället för att begränsa antalet tillverkade ex av just den modellen till ...... 340 ex !! Fiffigt.
Sannolikt kommer Autocars "First Drive" av 2-Eleven i något av de närmsta numren. Som jag skrivit redan finns den artikeln redan på deras hemsida. En besvikelse för mig var att man ej lyckats pressa vikten under 700 kg. Den väger ju bara 5 kg under vad min S1 vägde (och väl fortfarande väger ?).
Ska bli mycket spännande att se vad KTMs trackday-bil kommer att väga. Då menar jag ej vad fabriken själva uppger utan vad oberoende källor uppger.
hälsn
Lasse H
Sannolikt kommer Autocars "First Drive" av 2-Eleven i något av de närmsta numren. Som jag skrivit redan finns den artikeln redan på deras hemsida. En besvikelse för mig var att man ej lyckats pressa vikten under 700 kg. Den väger ju bara 5 kg under vad min S1 vägde (och väl fortfarande väger ?).
Ska bli mycket spännande att se vad KTMs trackday-bil kommer att väga. Då menar jag ej vad fabriken själva uppger utan vad oberoende källor uppger.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Provkörd i Fifth Gear igår kväll http://www.mininova.org/tor/767312
- Marcus N
- Forumveteran
27:44 in i programmet! Jason Plato älskade den men det coolaste av allt var nog det variabla traction control vredet som man steglöst(eller typ 30 st steg) varierar graden av hjulspinn vid gaspådrag med. Eller jämförelsen med boxter samma kraft men halva vikten eller mot S1:an samma vikt men dubbel kraf 
Lotus Elise -97
Ska bli mycket intressant att läsa den första jämförande testen mellan
KTM X-Bow och Lotus 2-Eleven ! Då menar jag lite mer seriös test än de som Top Gear brukar prestera.
Autocar var närmast lyriska över 2-Eleven. Gick direkt upp på deras förstaplats över Track Stars i Roadtest top five. Detta före 911 GT3 RS (997), Caterham R400, Exige S samt Ariel Atom Supercharged.
Den testen finns i Autocar 6 june 2007. Skulle också vara kul att se 2-Eleven i en annan färg än den ganska förfärliga tre-nyansvarianten som förseriebilarna målas i.
hälsn
Lasse H
KTM X-Bow och Lotus 2-Eleven ! Då menar jag lite mer seriös test än de som Top Gear brukar prestera.
Autocar var närmast lyriska över 2-Eleven. Gick direkt upp på deras förstaplats över Track Stars i Roadtest top five. Detta före 911 GT3 RS (997), Caterham R400, Exige S samt Ariel Atom Supercharged.
Den testen finns i Autocar 6 june 2007. Skulle också vara kul att se 2-Eleven i en annan färg än den ganska förfärliga tre-nyansvarianten som förseriebilarna målas i.
hälsn
Lasse H
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Tackar för inlägget med filmen om 2Eleven.
Vilken bil, Vill ha
Det bästa som Lotus har kommit med på länge. Man kan hoppas att den kommer till Sverige så jag kan få titta på en, äga har jag inte råd med, än. Men kanske det kommer en tid då barnen är stora och 2Eleven är begagnad, då kanske.
Man måste drömma lite
Må gott
Patrik.
Vilken bil, Vill ha
Det bästa som Lotus har kommit med på länge. Man kan hoppas att den kommer till Sverige så jag kan få titta på en, äga har jag inte råd med, än. Men kanske det kommer en tid då barnen är stora och 2Eleven är begagnad, då kanske.
Man måste drömma lite
Må gott
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Köp billigaste möjliga Elise, ta bort vindruteram, bakruta och allt annat som väger, stoppa i Hondamotor...EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Vilken bil, Vill ha
Man måste drömma lite![]()
Må gott
Patrik.
WROOOOM!
Lotuslös
Niklas !
1. aerodynamiken är troligen bättre i en bil utan framruta än en med.
2. Som du själv skrev gäller det ej bilar som konstruerats som roadsters.
3. Det är svårt att få vänster armbåge utanför bilen i en 2-Eleven. Caterham-elbow är mest förekommande hos förare av Seven !
hälsn
Lasse H
1. aerodynamiken är troligen bättre i en bil utan framruta än en med.
2. Som du själv skrev gäller det ej bilar som konstruerats som roadsters.
3. Det är svårt att få vänster armbåge utanför bilen i en 2-Eleven. Caterham-elbow är mest förekommande hos förare av Seven !
hälsn
Lasse H
Hoppsan!
Var visst inte först med min idé...

Lotus själva hade tydligen gjort det redan 1996...
Lotus Elise Sprint concept car, hette den tydligen.
Det hade jag ingen aning om!
Tycker den ser rätt mysig ut! På med en splitter fram och en vinge bak, bara, fetare hjul och lägre markfrigång.
Var visst inte först med min idé...

Lotus själva hade tydligen gjort det redan 1996...
Det hade jag ingen aning om!
Tycker den ser rätt mysig ut! På med en splitter fram och en vinge bak, bara, fetare hjul och lägre markfrigång.
Lotuslös
Autocar hade en artikel (1997 ?) om den här bilen.
Då provkördes den av Steve Cropley som tyckte att den
var helt bedrövlig att köra pga av att den saknade
vindruta. Han hör tydligen också till dom som gillar att
köra "inomhus". Tror att bilen under några år fanns i skylten hos
någon av Lotus största återförsäljare i GB. Såldes till en privat kund
så nyligen som för ett par, tre år sedan.
hälsn
Lasse H
Då provkördes den av Steve Cropley som tyckte att den
var helt bedrövlig att köra pga av att den saknade
vindruta. Han hör tydligen också till dom som gillar att
köra "inomhus". Tror att bilen under några år fanns i skylten hos
någon av Lotus största återförsäljare i GB. Såldes till en privat kund
så nyligen som för ett par, tre år sedan.
hälsn
Lasse H