Nya medlemmar presenterar sig + import-reportage

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Re: Nya medlemmar presenterar sig + import-reportage

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Angående plats i stuga så finns det två varianter.
Hyr stuga själv via Knutstorp http://www.ringknutstorp.com/Boende.htm
Eller försök att bo med någon som redan har bokat, vet att Yellow har skrivit att han har plats till icke snarkande i sin stuga. Men vet inte om det gäller fortfarande http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=3982&start=30 en bit ner på sidan.

Hoppas att du får ihop något.

MVH
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Lotus
Forumveteran

Re: Ny medlem presenterar sig + import-reportage

Post by Lotus »

PeterH wrote: Tänka att du är överallt Mikael :happy07:
Där det finns roliga engelska bilar...där finns jag... :tounge07: :steer:  :wave:
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Eventuellt även 1 plats i min stuga. Jag får svar senare i Veckan

Då är troligen risken högre för snarkande gubbar :-D
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Jag avvaktar din eventuella plats Stellan (eller nån annan plats), blir det inget ledigt så stannar jag hemma.
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Har du kollat med "Yellow" om plats i stuga?
Hur har det gott med Eriks bil?
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Yellow
Stamgäst

Post by Yellow »

Det är tyvärr fullt i vår stuga.
Förutom mig och min son, så har vi Erik H, och en till som ringde mig, som jag tyvärr har glömt namnet på...senila mig.
Jag hoppas att alla dyker upp, för det vore synd om det skulle visa sig att PeterH stannade hemma trots att det fanns en ledig plats.
(jag tar med öronproppar mot snarkande gubbar :lol: )
Maciej
Saffron Yellow Lotus Elise 111R 2005
silke
Forumveteran

Post by silke »

PeterH wrote:Jag avvaktar din eventuella plats Stellan (eller nån annan plats), blir det inget ledigt så stannar jag hemma.
Hej Peter,
Vi har en plats ledig i vår stuga som du gärna kan få ta, PM:ar dig mina kontaktuppgifter. Du får gärna skicka mig ett sms med ditt nummer så att jag har det. Som Stellan nämnde någonstans, glöm inte att ta med sängkläder!
Ses på lördag!
Daniel
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

silke wrote:
PeterH wrote:Jag avvaktar din eventuella plats Stellan (eller nån annan plats), blir det inget ledigt så stannar jag hemma.
Hej Peter,
Vi har en plats ledig i vår stuga som du gärna kan få ta, PM:ar dig mina kontaktuppgifter. Du får gärna skicka mig ett sms med ditt nummer så att jag har det. Som Stellan nämnde någonstans, glöm inte att ta med sängkläder!
Ses på lördag!
Daniel
Den tar vi som Polisen sa, jag är på...... :bold:

Eriks termostat blir nog ikväll, vi får se hur det går med den saken......
Peter Hällström
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Riktigt roligt Peter, då för du se Excel på bana. Kanske inte så mycket att titta på men väldigt roligt. För övrigt nybesiktigad i dag utan anmärkning :lol:

Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

PeterH wrote:Eriks termostat blir nog ikväll, vi får se hur det går med den saken......
Termostat och avgassystem fixat på Eriks vagn, vi är fit for fight, ses på lördag  :beer:
Peter Hällström
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Full tank och solsken på väg mot Knutstorp :-D
Vi ses ca 10.00 vid macken  :beer: :steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Hur har det gått med bilen Peter?
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
PeterH
Forumberoende

Post by PeterH »

Jo det går bra, jag har funderat på en liten skildring här på forumet men jag har inte kommit loss tyvärr.........förens nu :lol:

Jag satte mej alltså på T-banan på torsdagen den 6/5 för färd mot Centralen där X2000 tog över för vidare färd mot Göteborg där Tor Hafnia (båten alltså) väntade på att få frakta mej till dimmiga öarna.
Efter att ha blivit blåst av en taxi-chaufför gick jag ombord för att tillbringa 36 tråkiga timmar ombord tillsammans med en 82-årig britt och ett äldre brittiskt par.

Väl framme i Tilbury klockan 8 på lördag morgon fick jag lift med 82-åringen ut ur hamnen och till min stora glädje stod säljaren och väntade med Lotusen cirka 50 meter utanför grindarna, efter en snabb besiktning av bilen kunde jag konstatera att bilen var i stort sett som säljaren beskrivit bortsett från en trasig vindrutetorkare och ett läckande avgassystem.
Jag satte mej bakom ratten för färd mot närliggande samhället Grays där vi skulle göra upp affären på säljarens bank, snabbt kunde jag konstatera att även bromsarna behövde lite översyn. Efter att ha vinkat av säljaren vid järnvägsstationen i Grays gav jag mej iväg för att shoppa lite i Tilbury, fyllde bakluckan med lite brittisk öl och en megapava Gin, lite te och andra "nödvändigheter", fyllde magen med en bacon butty breakfast menu på Mc Donalds och sen for jag ner till hamnen för att köra ombord på båten hem som avgick klockan 16 samma lördag.

Måndag morgon klockan 8 rullar jag av båten i Älvsborgshamnen och rullar till Volvo för en fika med Olle (tack för fika och trevlig pratstund Olle).
Rullade sedan vidare till Biltema för att köpa nya gummiringar till bakre ljuddämparna, när jag skulle byta ringarna fick jag höger ljuddämpare i handen, det visade sej att röret över bakaxeln var lika stabilt som Corn Flakes ungefär så dämparen åkte ner i bakluckan och färden mot Stockholm klarades av utan problem med ett fikastopp hos en bekant i Kolsva, jag passade även på att besöka en affärsbekant i Mölndal.

På tisdagkväll åkte Lotusen upp på lyften hemma i garaget, klossarna fram åkte ur och det visade sej att en av klossarna var helt slut, stål mot stål förklarade det hasande ljudet vid inbromsning, nya klossar och oljefilter beställdes på Mekonomen. Vidare konstaterade jag att avgassytemet var mer eller mindre helt slut, ljuddämparna hade klarat sej hyfsat men bägge rören över bakaxeln var helt slut och flexkopplingen på främre röret var av och "fixat" med nån plåt, lite slangklämmor och avgaspasta.

Torsdag och ledigt, nu var det mek-dags så jag åkte till Feltema och införskaffade lite flexrör och en flexkoppling som jag svetsade dit så nu är avgassystemet temporärt fixat och tätt, olja och filter byttes.
Jag lyckades dock med mästerstycket att dra av oljepluggen när jag efter oljebytet insåg att jag inte fått den tät med en vanlig kopparbricka så jag lossade pluggen för att prova en mjukare asbestfylld kopparbricka och när det också läckte provade jag att dra lite till och då gick den ihåliga pluggen av, jag tappade balansen, oljan rann ur motorn och jag körde in huvet i strålen, nu snackar vi brylkräm big time.
Hittade en plugg från en 240 som passade hjälpligt och fick tätt på eländet, åkte hem och nu insåg jag vilken fantastiskt rolig bil jag köpt men bromsarna kändes fortfarande halvdana trots nya klossar.

Fredag och ledigt igen (trevligt), nu plockade jag ut klossarna i bak och dom var mer eller mindre slut dom också och när jag skulle trycka tillbaks kolvarna i oken visade det sej att dom satt fast på bägge sidor, det var nog länge sen dom bromsarna jobbat. Att få loss kolvarna var ingen lek, höger bak fick jag loss med en hydraulisk spridarkil utan större problem men vänsterbak tog flera timmar med spridarkil, WD40 och värme men till slut vann jag kampen och nu funkar bägge oken utan läckage.
Sen var det torkarens tur, ut med instrumentet och långt där inne skymtade jag torkarmotorn som satt fast med två M6 muttrar, lossade torkarsegmentet vid vindrutan och lirkade ut hela härligheten via instrumenthålet i panelen. Väl på bänken konstaterade jag att det var en vajerdriven Lucas-torkare ungefär som på äldre Jaguarer, lossade segmentet från vajerhöljet och hittade felet, vajern har en spiral/gänga utan på som driver ett kugghjul i segmentet och själva spiralen hade gått av.

Nu väntar jag på delar från SJ Sports Cars där jag beställt ny vajer, ny plugg med tätbricka och klossar bak, hoppas jag hinner få hem det innan helgen.
När jag väl fått ihop detta har jag en körbar Lotus som rimligen borde klara SBPs nålsöga men jag är väl medveten om att det finns saker som borde fixas seriösare som t.ex byte av avgassystem, renovera alla fyra oken, byta skivor och montera Greenstuff klossar, byta olja i växellåda och slutväxel osv osv osv men det får vänta tills efter regbesiktning, kanske ett vinterjobb inför nästa sommar när jag hunnit bekanta mej med bilen och utvärdera den lite mer.

Nu undrar ni vart alla trevliga bilder är, det undrar jag med för kameran glömmer jag jämt men jag ska försöka bättra mej.

Fortsättning följer.......
Peter Hällström
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Låter som en smidig importresa :-D hoppas att bilen går igenom besiktningen utan några problem.
Va förresten inne & kollade på jaguarklubbens hemsida och läste om ert cheap-race, vilken underbart galen idé !

Känn dig varmt välkommen att annordna något liknande för lotus klubben  :beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Trevlig läsning Peter. :-D

Bilder...du kan rita några teckningar, föreställande hämtresan, till oss istället...  :deal:  :wave:
(  :deal: = Peters teckningar i serieformat)
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
Micke T.
Post Reply