Projekt: Lotus Elise RSR
Jag brukar alltid försöka köra in bromsarna ett litet tag innan man laddar fullt. Dom tar ju slut så j*vla fort annars.Lasse H wrote:Utan att ha sett dig i aktion är jag säker på att du har högre tempo än jag ! Men för min del har jag aldrig lyckats "steka" mina bromsar. Är mest vam vid Knutstorp och har ingen aning om Gotland Ring kräver mer av bromsarna än den banan. Brukar du köra in bromsarna genom att gradvis vänja dem vid högre temperaturer, eller bränner du på direkt ?
Var på Bilmässan igår. Stod i Wendels monter eftersom Jan-Inge Theander tvingades dela sin tid mellan Lotus/Morgan-montern och MG-montern. Strax bredvid visade en utställare en video på väggen hela kvällen. Det var en tagning filmad inne från Hans Stucks Schnitzer BMW på "die grüne Hölle". Enormt ! Vanligtvis brukar inte sådana sekvenser ge något riktigt fartintryck, men fy vad det gick ! Jag blev nästan åksjuk när jag tittade. En del av de omkörningar han gjorde var ......modiga, är kanske rätt ord. Han har i alla fall ingen beslutsångest ! Det gick inte att höra att han ens lyfte på gasen medan han funderade på hur han skulle ta sig förbi. Full attack ! Inte konstigt att han är så framgångsrik.
hälsn
Lasse H
Nu har man hunnit med att göra lite saker med bilen. Stereo samt högtalare + allting annat som jag tycker är onödig vikt är bortplockat. Har plockat av den perforerade plåten ovanför diffusern samt monterat av min Janspeed ljuddämpare + lite andra saker. Så nu är det mesta förberett så att det bara är att skruva dit alla nya saker, hoppas att allting kommer denna vecka.
Sen så har man ju även hunnit med att förstöra tröskeln på passagerar sidan lite grann. Man ska helt enkelt inte hålla på och stressa när man håller på och skruvar med bilen
. Ja ja man lär ju sig iaf av sina misstag. Nu sitter det lite silvertejp där så att det inte ska spricka mer i väntan på lagning 
Sen så har man ju även hunnit med att förstöra tröskeln på passagerar sidan lite grann. Man ska helt enkelt inte hålla på och stressa när man håller på och skruvar med bilen
Nu har man precis kommit hem efter en dag på Gotland Ring.
Älskar bara bilen ännu mer efter detta. Även fast jag åkte med original chassi och original däck så gick det ju att åka något fruktansvärt fort. Ska bli riktigt kul att känna hur den blir när allting är bytt, vågar knappt tänka mig hur fort man kommer att kunna åka då.
Älskar bara bilen ännu mer efter detta. Även fast jag åkte med original chassi och original däck så gick det ju att åka något fruktansvärt fort. Ska bli riktigt kul att känna hur den blir när allting är bytt, vågar knappt tänka mig hur fort man kommer att kunna åka då.
quote="Turbo²"]Vad väger K-motorn (heter den så?) som du kommer bygga på?[/quote]
Den väger lite drygt 90 kg vad jag har hört. För tillfället så håller jag på och kollar runt på lite andra alternativ också. Motorn som sitter i nya Radical SR8 låter ju ganska intressant då den bara väger 94 kg och har ca 360-380 hk, men den kostar väl säkert en förmögenhet tyvärr
.
Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Jag får helt enkelt se hur jag kommer att göra.
Den väger lite drygt 90 kg vad jag har hört. För tillfället så håller jag på och kollar runt på lite andra alternativ också. Motorn som sitter i nya Radical SR8 låter ju ganska intressant då den bara väger 94 kg och har ca 360-380 hk, men den kostar väl säkert en förmögenhet tyvärr
Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.
Jag får helt enkelt se hur jag kommer att göra.