Projekt: Lotus Elise RSR

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

har mässan redan börjat? är inte det till helgen?
Mikael, Fisker Karma
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Lasse H wrote:Utan att ha sett dig i aktion är jag säker på att du har högre tempo än jag ! Men för min del har jag aldrig lyckats "steka" mina bromsar. Är mest vam vid Knutstorp och har ingen aning om Gotland Ring kräver mer av bromsarna än den banan. Brukar du köra in bromsarna genom att gradvis vänja dem vid högre temperaturer, eller bränner du på direkt ?

Var på Bilmässan igår. Stod i Wendels monter eftersom Jan-Inge Theander tvingades dela sin tid mellan Lotus/Morgan-montern och MG-montern. Strax bredvid visade en utställare en video på väggen hela kvällen. Det var en tagning filmad inne från Hans Stucks Schnitzer BMW på "die grüne Hölle". Enormt ! Vanligtvis brukar inte sådana sekvenser ge något riktigt fartintryck, men fy vad det gick ! Jag blev nästan åksjuk när jag tittade. En del av de omkörningar han gjorde var ......modiga, är kanske rätt ord. Han har i alla fall ingen beslutsångest ! Det gick inte att höra att han ens lyfte på gasen medan han funderade på hur han skulle ta sig förbi. Full attack ! Inte konstigt att han är så framgångsrik.

hälsn
Lasse H
Jag brukar alltid försöka köra in bromsarna ett litet tag innan man laddar fullt. Dom tar ju slut så j*vla fort annars.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Mässan började igår, onsdag kväll, med VIP-visning. Håller nu öppet 12.00 - 21.00 torsd och fredag. Lördag och söndag har man öppet 09.00 . 18.00.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Är det någon som vet ifall Audis nya 2,0 T FSI går att stoppa ner i Elisen?
Då detta är en hel alu motor så borde den inte väga så mycket mer än vad K-serie motorn gör.

Tack på förhand.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
AZAD
Forumberoende

Post by AZAD »

rsr wrote:Är det någon som vet ifall Audis nya 2,0 T FSI går att stoppa ner i Elisen?
Då detta är en hel alu motor så borde den inte väga så mycket mer än vad K-serie motorn gör.

Tack på förhand.
Den är nog för ny för att nån ska ha provat. Gamla 1.8T motorn borde ju vara perfekt.
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

1,8T funkar, men den väger ca 60 kg mer än vad K-serie motorn gör. Därför tänkte jag om det var någon som visste om 2,0 T FSI motorn skulle funka.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Nu har man hunnit med att göra lite saker med bilen. Stereo samt högtalare + allting annat som jag tycker är onödig vikt är bortplockat. Har plockat av den perforerade plåten ovanför diffusern samt monterat av min Janspeed ljuddämpare + lite andra saker. Så nu är det mesta förberett så att det bara är att skruva dit alla nya saker, hoppas att allting kommer denna vecka.

Sen så har man ju även hunnit med att förstöra tröskeln på passagerar sidan lite grann. Man ska helt enkelt inte hålla på och stressa när man håller på och skruvar med bilen  :bang: . Ja ja man lär ju sig iaf av sina misstag. Nu sitter det lite silvertejp där så att det inte ska spricka mer i väntan på lagning :(
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Ifall det är någon som är intresserad av att köpa min Janspeed ljuddämpare så är det bara höra av er. Den är bara använd i ca 500 mil.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Nu har jag fått dom nya hjulen. Svarta OZ fälgar med 048:or på. Kommer att bli riktigt snyggt tror jag. Nu hoppas jag bara att alla andra delar kommer senast nästa vecka.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Har du köpt air-scoops ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Lasse H wrote:Har du köpt air-scoops ?

hälsn
Lasse H
Nej, inte än så länge.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Nu har man precis kommit hem efter en dag på Gotland Ring.
Älskar bara bilen ännu mer efter detta. Även fast jag åkte med original chassi och original däck så gick det ju att åka något fruktansvärt fort. Ska bli riktigt kul att känna hur den blir när allting är bytt, vågar knappt tänka mig hur fort man kommer att kunna åka då.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Turbo²
Användare

Post by Turbo² »

Vad väger K-motorn (heter den så?) som du kommer bygga på?
Mattias Forslund
Opel Speedster 2.2 NA 2001
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

quote="Turbo²"]Vad väger K-motorn (heter den så?) som du kommer bygga på?[/quote]

Den väger lite drygt 90 kg vad jag har hört. För tillfället så håller jag på och kollar runt på lite andra alternativ också. Motorn som sitter i nya Radical SR8 låter ju ganska intressant då den bara väger 94 kg och har ca 360-380 hk, men den kostar väl säkert en förmögenhet tyvärr :( .

Sen efter att ha kört bilen på Gotland Ring i helgen som var, så känns det nästan som att man inte behöver mer än ca 250 hk på riktigt kurviga banor.

Jag får helt enkelt se hur jag kommer att göra.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Turbo²
Användare

Post by Turbo² »

det låter grymt lite.. suspekt lite..
Mattias Forslund
Opel Speedster 2.2 NA 2001
Post Reply