Stämmer VIN-numren? Skillnad 910 och 920?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
janoz
Stamgäst

Stämmer VIN-numren? Skillnad 910 och 920?

Post by janoz »

Hej!

Jag håller på att letar Esprit och kollar bland mycket annat på VIN-numren. Dock blir jag lite förvirrad då säljarna oftast hävdar stenhårt att bilen är ursprungligen såld i Sverige trots att VIN-numret hävdar att bilen är avsedd för t.ex. USA-marknaden. Stämmer landskoderna inte alltid eller ljuger säljaren?

Sen undrar jag om nån kan kommentera skillnaden i känsla/fart/mm på en 910 och en 920. Har testat några SE med 920 och funderar nu lite på en SE HighWing som har en 910 men jag insåg innan jag åkte till bilen (låångt bort från där jag bor...) att det satt en 2.0 910 i den istället för den vanliga 920.

Thanx!

/janne östling
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej Janne,

Som stolt ägare till en 2.0( 920) Highwing skulle jag vilja tillägga några saker. En bil som är avsedd för den amerikanska marknaden har knappast ursprungsregistrerats här i Sverige med tanke på våran konstiga lagar.
Vill också poängtera ett det finns ingen 2.0 med 910 motorn, säger VIN en sak medans motorn en annan så har ägaren själv bytt motor till den större.
920 motor byggdes för medelhavsländerna( återfinns dock i GT3an i nertrimmad version och en version av S4s'n med 280/290 hk( overboost)) som har lite andra skatteregler än vi( italien, grekland och turkiet) och kom inte förrän 1992 år modell.
Lotus har enligt källa enbart byggt ca 70 st highwing( http://www.lotusespritworld.co.uk) vilken gör det ganska ovanlig. Hur många av dessa som var med 920 motor vet jag ej med tror nog knappast att de stod för majoriteten av de levererade bilarna då dessa marknader inte är direkta klassiksa lotusköpare som engelsmännen och tyskarna. Vet också att Highwing modellen endast vad godkänd i ett fåtal länder( vingen går inte att typa i Sverige/Usa etc utan dispens) såsom Storbritanien, tyskland och italien( kan nog vara fler man har inte sett sådana bilar på andra ställen).

Också en liten kort redogörelse för skillnaderna mellan 910s och 920 motorn. Det är i grunden samma motor( GM's sprut och chargecooler) men 920 motor använder sig av en modifierad version av 907( Esprit S1 och S2) motorns vevaxel. Blocket är också sänkt med några millimeter plus att det sitter andra kamhjul tagna ifrån lotus hela sortiment. Kompressorhjulet på turbon är också anpassad för den mindre volymen.
Prestanda och mer info data hittar du under http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=43 ... t=turbo+se

När jag skulle köpa Esprit var jag runt och provade många bilar och vill påstå att det inte är någon större skillnad i prestanda. Den största skillnaden är att 910 en vaknar lite tidigare i varvregistret då den har större volym. 2.0 går dock lite mjukare genom hela regitret och är lite snålare på bränsle( man kan faktiskt cruisa runt 0,9 liter milen med denna vagn i motorvägsfart.. :-) ).
Något som är mkt viktigare än vilken av de två du köper är att du väljer ett exemplar där alla system funkar som dom skall, utseendet är faktisk mindre viktigt för att vem som helst med lite färg kan få en Esprit att se mkt fin ut. Motorn är mkt komplicerad för den vanliga garage mecken vilket knappast lyckas få bilen att funka korrekt. En Esprit SE är en mkt snabb bil även om den går lite risigt men ruskigt mkt snabbare och roligare då allting funkar som det skall. Så köp ingen garagequeen utan köp en som funkar korrekt istället det är mkt viktigare.

Lycka till!
Last edited by Joakim on Thu 10 Jun, 2004 11:52, edited 1 time in total.
joakim
SE highwing
janoz
Stamgäst

Post by janoz »

Hej!

Jag hade naturligtvis blandat samman motornumren med storleken. Men dessbättre tror jag att du insåg det... :-D

Det du skriver är klart intressant och värdefull info för mig. Thanx! Det finns så otroligt mycket att lära om dessa underbara maskiner och med lite flyt har jag kanske snart en själv. Bara förbannat svårt att välja. Som tur är finns det ett antal till salu just nu så jag försöker kolla dem alla för att kunna välja en av dem. Dessvärre är saljarna och jag inte alltid helt överens om priset. :lol:

/janoz
Post Reply