Esprit 4-cyl, Kontrollera era motorinfästningar

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Lasse
Forumveteran

Esprit 4-cyl, Kontrollera era motorinfästningar

Post by Lasse »

På förekommen anledning vill jag uppmana alla ägare av Lotus Esprit med 4 cylindrig motor att kontrollera att bultarna som fäster stagen till motorn är ordentligt fastdragna (20 Nm). Det rör sig om 3 st M8x35 bultar i respektive infästning på höger (nedanför oljefiltret) och vänster (under grenröret) sida.
Det har visat sig att speciellt på Esprit Turbo (910 & 920 motorer alla årsmodeller dvs Turbo, SE, S4, GT3 etc) har den översta bulten på det högra fästet, som på denna modell dessutom håller ett stag som stöder insuget, en tendens att skruva ur sig. Detta beror troligen på termiska rörelser samt vibrationer i staget.
I ett aktuellt fall har bulten skruvat ur sig helt. Det som händer sedan är att eftersom motorn vill resa sig i denna ända vid acceleration pga vridmomentet från bakhjulen är att de två undre bultarna kan brytas av. Om detta sker kommer motorn, att resa sig på denna sida och stoppas av att den slår i motorhuven/kamremmen på avgaskamdrevet tar emot i sidan av motorrummet. Särskilt det senare är inte bra då det kan skada remmen. Det finns dessutom säkerligen en mängd andra komponenter som kan ta skada.

Mvh/ Lasse  :wave:
Last edited by Lasse on Fri 27 Aug, 2004 12:33, edited 1 time in total.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Ett mkt bra tips från Lasse till alla er andra om ni vill slippa att tillbringa helgen under era bilar...
Helt klart värt att krypa under bilen 5 minuter & granska bultarna !

Det måste jag göra  :bang:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Jag har nu tillbringat 12 av helgens timmar under min bil, resultatet:

Jag lyckades borra bort en av dom två bultar som gått av & som satt kvar i motoblocket, jag gängade om hålet & nu sitter mitt högra motorfäste med 2 av 3 bultar.
Den tredje bulten satt för trångt till för att komma åt med vinkelborr maskinen.
Så den får bli ett senare projekt ev med motorn urtagen ur bilen !?

En glädjande detalj i eländet är att när man lossar motorfästet ser man en extra "klack" i blocket som Lotus lämnat oborrad, så man har möjlighet att borra ett helt nytt hål i både motorfästet & i blocket om det skulle behövas, kanske kan vara bra som förstärkning till er som trimmat !?

När jag lossade motorfästet fann jag även att gummit inte va i bästa skick så det blir till att beställa nya gummin i samband med att jag fixar dit motorfästet med alla bultarna.

Mitt tips till er andra som inte vill råka ut för samma elände som jag.
 :nono:
Kolla era bultar & känn lite på dom när motorn är varm med en fast nyckel, lossa även M12 muttern som sitter i andra ändan av motorfästet (den M12 bulten som går igenom gummit & är fäst i bilens ram) och kolla under täck brickan hur era gummin ser ut !?

Gummi torkar ju sönder av ålder & av värme (värme finns det gott om kring esprit motorn...) och även om dom inte är trasiga så kan det vara en bra idé att byta dom till nya fräsha (mjuka) så kanske man får bilen lite tystare också ! :hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply