Försäkringar. Igen !
Försäkringar. Igen !
Idag damp (obs ej sjukdomen) åter avin för inbetalning av försäkringen till leksaksbilen ner i brevlådan. Man kan väl säga att den stolpen till brevlådan bågnade ! Bolaget, SalusAnsvar beklagade djupt men man var tvungna att höja premien igen pga av att bilisterna kvaddade för mycket ! Eller var det direktörerna som skulle ha löneförhöjning ?
För undertecknad, +55, boende på landet med bilen i eget garage samt med max bonus (37 skadefria år samt nykterhetsrabatt) kostar försäkringen nu 11.370:- per år. Positivt är att den summan avser 1.500 mil om året samt att jag får köra på inhägnat område (=bana, dock ej tävling eller tidtagning). Smärtgränsen är nådd ! Började ringa runt till de vanligaste försäkringsaktörerna, men det var först när jag pratade med Trygg Hansa som prisskillnaden började bli märkbar. Hade turen att träffa på handläggaren Mårten Lundberg (direkttelefon 0470-77 13 13) som förutom att han gav en snabb och bra service dessutom visade sig vara en "broder". Precis som vi en bilentusiast med bensin i blodet ! Han var faktiskt med när Lotusklubben hade sin övning på Knutstorp för två år sedan. Är medlem i Växjö Sportvagnsklubb och rattade en Peu 205 GTI. Så nu har jag bytt bolag. Sänker mina kostnader med flera sköna tusenlappar. Helårsförsäkring för mig kostar om jag kör max 1.000 mil 3.935:- med högsta självrisken ( 1.000:- trafik och 5.000:- vagn). Om jag vill köra 1.500 mil om året får jag betala cirka 4.100:-. Vill jag ha lägsta självrisk (0:- trafik och 1.000:- vagn) så kostar det 4.755:- för tusen mil. Dessutom kostar garageförsäkring för de värsta vintermånaderna med avställd bil 27:-/månad. SalusAnsvar tar nästan 200:- för samma sak.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
För undertecknad, +55, boende på landet med bilen i eget garage samt med max bonus (37 skadefria år samt nykterhetsrabatt) kostar försäkringen nu 11.370:- per år. Positivt är att den summan avser 1.500 mil om året samt att jag får köra på inhägnat område (=bana, dock ej tävling eller tidtagning). Smärtgränsen är nådd ! Började ringa runt till de vanligaste försäkringsaktörerna, men det var först när jag pratade med Trygg Hansa som prisskillnaden började bli märkbar. Hade turen att träffa på handläggaren Mårten Lundberg (direkttelefon 0470-77 13 13) som förutom att han gav en snabb och bra service dessutom visade sig vara en "broder". Precis som vi en bilentusiast med bensin i blodet ! Han var faktiskt med när Lotusklubben hade sin övning på Knutstorp för två år sedan. Är medlem i Växjö Sportvagnsklubb och rattade en Peu 205 GTI. Så nu har jag bytt bolag. Sänker mina kostnader med flera sköna tusenlappar. Helårsförsäkring för mig kostar om jag kör max 1.000 mil 3.935:- med högsta självrisken ( 1.000:- trafik och 5.000:- vagn). Om jag vill köra 1.500 mil om året får jag betala cirka 4.100:-. Vill jag ha lägsta självrisk (0:- trafik och 1.000:- vagn) så kostar det 4.755:- för tusen mil. Dessutom kostar garageförsäkring för de värsta vintermånaderna med avställd bil 27:-/månad. SalusAnsvar tar nästan 200:- för samma sak.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Tyvärr inte. Men som handläggaren på Trygg Hansa sa; "det är svårt att bevisa att ingen tidtagning skett!" Vilket man kanske kan tolka att även de (eller det, har bara hittat SalusAnsvar som godkänner sk körning inom inhägnat område) kanske ifrågasätter hur körningen gått till när det är dags att betala en reparation på skada som inträffat på bana. Tidtagning kan ju vara en kompis som står med armbandsur och tar varvtider. Och försäkringsbolagen försöker väl gissningsvis att hitta utvägar att inte betala när det är dags. Du vet hur det är; Alla bara tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig. Men Göran, om du hittar ett billigt alternativ som också täcker track-days så hoppas jag att du gör det känt på hemsidan.
Bästa hälsningar
Lasse H
Hörby
Bästa hälsningar
Lasse H
Hörby
- Mikael_W
- Forumadministratör
ja över 11 tusen är ju extremt mycket med tanke på informationen, jag betalar 12700 för min V8a och då har jag haft körkortet i 11 år utan skador och bor på ett av de sämre områdena i Malmö fast nu inte bilen står på ort spelar tydligen ingen roll. Lustigt nog när jag flyttade till egen fastighet med inhängdad tomt där man kan parkera gick min försäkring upp mot förra då jag bodde i lägenhet fast på ett bättre område, de resonerade tydligen att det var mindre risk för inbrott med att ha bilen parkerad ute på gatan än på egen inhängdad tomt, rätt lustigt. Men verkar som en ny försäkring via klubben är på G så nog dags att byta. Själv har jag nu trygghansa som var några tusingar biligare än Länsförsäkringar.
Mikael, Fisker Karma
Jag har LF som täcker track days - men den är inte billig. Ungefär samma som din tidigare premie.Lars_Hansson wrote: Men Göran, om du hittar ett billigt alternativ som också täcker track-days så hoppas jag att du gör det känt på hemsidan.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Är det på gång försäkring genom klubben ?! Detta är något man pratat om länge, men som alltid har folk ont om tid att fixa det. Till den som kommer med en bra lösning på detta eviga (?) problem så får vi inrätta en särskild minnesfond. Hoppas bara att lösningen innehåller möjligheter till bankörning, som Porscheklubben har.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Porscheklubben har tillräckligt många medlemmar för att vara intressanta för vilket försäkringsbolag som helst. Har vi verkligen tillräckligt många track-day-intresserade medlemmar??? De flesta nöjer sig kanske med en entusiastförsäkring.
Enda sättet att få svar på frågan är sannolikt via en intresseförfrågan i Winners Choice.
Enda sättet att få svar på frågan är sannolikt via en intresseförfrågan i Winners Choice.
Göran Forslund
Men måste verkligen frågan vara märkesbunden ? Kan man inte göra något tillsammans med de klubbar som vi rattat runt tillsammans med på banor både i norr och söder ? För försäkringsbolagen är det väl skit samma om man försäkrar en Porsche, Lotus, Miata eller Caterham ?
För visst har vi färre banåkningsintresserade (obs ej tävlingsintresserade) än Porscheklubben. Dom samlar ju lätt drygt hundra bilar varje gång dom hyrt en bana. Dom som kör där varierar ju i hög grad i kvalitet och ambition. Från riktiga rejsputtar till dom som vill känna på hur det är att köra med snabba bilen utan att vara olaglig. Samt få en chans att med hjälp av en kompetent instruktör lära sig mer bilkörning. Sunt tycker jag !
hälsn
Lasse H
Hörby
För visst har vi färre banåkningsintresserade (obs ej tävlingsintresserade) än Porscheklubben. Dom samlar ju lätt drygt hundra bilar varje gång dom hyrt en bana. Dom som kör där varierar ju i hög grad i kvalitet och ambition. Från riktiga rejsputtar till dom som vill känna på hur det är att köra med snabba bilen utan att vara olaglig. Samt få en chans att med hjälp av en kompetent instruktör lära sig mer bilkörning. Sunt tycker jag !
hälsn
Lasse H
Hörby
Bra idé och naturligtvis självklar när man hör den (eller läser).
Vi har ju samarbetat med Miata- (och Caterham-?) klubben i att arrangera banåkning. Nå´n som har kontakt med dem i det sammanhanget kanske kan ta upp frågan.
Varför är det alltid så lätt att tycka att någon annan ska .....
Vi har ju samarbetat med Miata- (och Caterham-?) klubben i att arrangera banåkning. Nå´n som har kontakt med dem i det sammanhanget kanske kan ta upp frågan.
Varför är det alltid så lätt att tycka att någon annan ska .....

Göran Forslund
Göran !
Vi är så alla att vi hoppas att någon annan med mer tid, mer kunskap, mer kontakter eller bara mer engagemang ska lösa frågorna. Du såg säker att jag i mitt förra mejl skrev "kan man inte...". Undrar vem denne "man" är ? Som vanlig medlem kan man ju alltid hoppas på styrelsen, eller?
hälsn
Lasse H
Hörby
Vi är så alla att vi hoppas att någon annan med mer tid, mer kunskap, mer kontakter eller bara mer engagemang ska lösa frågorna. Du såg säker att jag i mitt förra mejl skrev "kan man inte...". Undrar vem denne "man" är ? Som vanlig medlem kan man ju alltid hoppas på styrelsen, eller?
hälsn
Lasse H
Hörby
- Mr. Anderson
- Stamgäst
Kan ju retas och skryta om en avi på 7-800 kr. Men då är det förstås bilar över 20 år, och endast 500 mil om året, sedan skall man ju ha annan "vardagsbil" och garageplats. Men ändå, alltid något att tänka på för er få-milare med en gammal Lotus. Det är förstås MHRF:s försäkring ja snackar om, alltid ett alternativ för er med en gammal bil.
Lotus Turbo Esprit ´84 - Utan turbo suger det!!
Måste ju erkänna att jag hoppats på något annat än en LCCS variant av MHF-försäkringen. Precis som Mr Anderson skriver så begränsar det både vem som kan teckna den och användningen av bilen. Jag är mycket förtjust i de äldre Lotusbilarna som Elite, Elan och Europa för att inte prata om Seven, men klubbens framtid ligger väl i de nya bilarna ? Menar på intet sätt att det minskar värdet eller ägarglädjen i äldre bilar, troligen precis tvärtom, men när jag kollat Winners Choice de senaste två åren kan man se att en stor del av de nya medlemmarna har uppgett att dom äger en Esprit eller en Elise. Äger du en V8 eller en Elise kan du inte teckna en MHFförsäkring. Och 500 mil, det kör jag på våren !
hälsn
Lasse H
Hörby
hälsn
Lasse H
Hörby