Lägg gärna ut bilder på din skönhet.CAIC wrote: Jag satsar på aerotrim i år, med ny splitter, diffusor och jättevinge 1400 mm från Christian i Malmö.
CAICs bil
Fina bilder även om jag egentligen menade bilder efter "årets aerodynamiska modifikationer"CAIC wrote:http://community.webshots.com/user/caicc
Förresten vad har du framför luftutsläppen uppepå fronten - och varför?
Den enda förklaringen jag kan hitta är att den förbättrar luftströmmen genom kylaren(?). Men hur har du kunnat testa det i så fall? Vindtunnel?
Eller genom att prova dig fram?
Öppna gärna en ny tråd för jag inser att vi är en bit från den nya (?) Exigen nu.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Jag testade en front gurney på 35mm (vilket är för högt!). Den gav downforce, men skapade för mycket luftmotstånd. Fungerade dock utmärkt till att hålla vindrutan ren från flugorGöran wrote:Fina bilder även om jag egentligen menade bilder efter "årets aerodynamiska modifikationer"CAIC wrote:http://community.webshots.com/user/caicc![]()
Förresten vad har du framför luftutsläppen uppepå fronten - och varför?
Bilder kommer på de nya grejorna. Splittern har fn avancerat från matsalsbordet till garaget och jag håller på att passa in bultar m.m. Byggs i någon slags 10 mm tjock byggplast som väger 2,9 kg/m3 och kan formas med varmluftspistol.
Cai, Belgien men svensk
Du har alldeles rätt. Lufströmmen genom kylaren ökar, men avsikten var att skapa downforce. jag använde en gurney flap bak oxå. Och över ca 160 km-h blev fronten väldigt lätt. Gurney fram skapade tryck och bättre grepp fram, men jag noterade på bl a Spa att jag inte nådde revlimit på fyran i slutet på rakan och genom Blanchimont dvs topfarten togs ned ca 5 km-h.Göran wrote:CAIC wrote:[url]
Den enda förklaringen jag kan hitta är att den förbättrar luftströmmen genom kylaren(?). Men hur har du kunnat testa det i så fall? Vindtunnel?
Eller genom att prova dig fram?
Öppna gärna en ny tråd för jag inser att vi är en bit från den nya (?) Exigen nu.
Det är därför jag i år försöker med det beprövade sättet som kan beskrivas så här:
" Jag hade nog byggt med slät bottenplatta med ca 1 grads rake. börja en diffusor så långt fram som möjligt utan att behöva göra konstiga former. och arbeta med små öppningsvinklar i diffusorn med max ca 8-12 grader. med största vinkeln relativt marken längst bak och enbart mjuka övergångar i framkanten på diffusorn(börja med 1 grad i början).
Sedan hade jag slängt på kjolar på sidorna så lågt som reglementet tillåter. (ofta i höjde med nedre fälgkanten). I fronten hade jag sedan monterat en splitter på max 10-15cm(bredd) som går ca 4-6 cm lägre än den släta undersidan. från difusorns undersida till den släta undersidan hade jag sedan gjort en mjuk övergång från splitterns undersida (över ca 30-40cm) till bottenplattan. Jag hade absolut lämnat MINST 5 cm markfrigång under splittern (om man kommer under ca 3 cm) vid full broms hade jag haft ännu högre markfrigång så man inte blockerar luftflödet vidstora fjädringsrörelser. Jag hade låtit splitterns undersida vara helt paralell med marken vid stillastående.
Detta fungerar på 90% av alla bilar för att ge klart bättre aerodynamik. Skall man göra det mer avancerat så måste man Simulera och VETA VAD MAN GÖR TILL 100%. Eller så provar man med små små förändringar från grundkonceptet och MÄTER sig till vad som fungerar."
Taget från rejsa.nu och tillsammans med en bra vinge borde the funka.. vi får se.
Cai, Belgien men svensk