Viktbesparing på Elise

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lasse H wrote:Cai !

Visst brukar du skriva inlägg på Seloc !?
Kanske om hur dålig S2 är jfm S1, eller ....

häolsn
Lasse H
Brukar inte klanka ned på andra modeller, men gärna prisa S1:an :lol: Men faktum kvarstår att desto tyngre Elisen blir, desto mindre rolig blir den att köra. :steer:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Bara ett dåligt skämt från min sida !
Självklart har du rätt beträffande vikten. "Add lightness" gäller fortfarande.
Men om man väger bilarna, jag pratar nu om de Elise jag haft, så är skillnaden i vikt inte speciellt stor. Faktum är att S1 vägde mer och S2 (111S) mindre än vad fabriken uppger.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Reine
Stamgäst

Post by Reine »

Offtopic, men kan man göra någonting åt vikten på t.ex. 111r?

Har luskat igenom lite olika siter som säljer carbon delar, stolar etc, men finns det egentligen något 'större' att göra för rimliga pengar?

Kom fram till att jag kan skrapa av ca 10kg, vilket inte är speciallt mycket. Är fälgarna special, det borde finnas lättare fälgar att få tag på eller är jag helt fel ute?

Många frågor blev det..

Mvh
Guest

Post by Guest »

Finns en amerikanare som ska försöka minska vikten på en 111R med drygt 60 kg. Är ett väldigt omfattande och dyrt projekt, läs mer på http://www.elisetalk.com/forums/showthread.php?t=8368
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Det faller sig väl rätt naturligt att det är ganska så svårt att trimma bort vikt på en bil som redan från fabriken är tämligen anorektisk. Det som van brukar kunna göra på en "vanlig" sportbil som att riva ur inredning och ljudisolering, mattor och ljudanläggningar låter sig inte göras. Det projekt som Peter pratar om är som han säger DYRT ! Viktbesparingen mindre än 10%. Fast med erfarenhet av hur bilen känns när man lägger till 60 kg (ex en passagerare) så är jag säker på att skillnaden känns i prestanda. Både acceleration och retardation. Men vad kan man då göra inom rimlighetens gräns ? ja, först kan man väl konstatera att vad som är rimligt eller ej kanske man har olika uppfattningar om. Tror t ex att jag och min fru skulle ha helt olika uppfattningar ! Viktigast av allt att spara vikt på är ju som bekant den ofjädrade vikten, dvs de delar som inte gungar upp och ner om en jätte med sin hand tryckte på bilen så att fjädringen aktiveras. Bromsskivorna är tunga, men de alu-skivor som S1:an utrustades med är betydligt lättare men har enligt min mening andra nackdelar, ex vis funktionen i väta. Finns hjulupphängningsdetaljer att köpa som ersätter stål med aluminium. Inte mycket gods så resultatet viktbesparing är sannolikt inte många gram/hekto. Fälgarna är väl det mest uppenbara, där magnesiumfälgar kan spara flera kilo per hörn.
Sedan kan man spara några kilo i kupén, genom att plocka bort kosmetiska detaljer, ex vis dörrsidor och mittkonsoll. Bara gram ! Sidorutor och bakruta mot lexan. Vad kan det ge? Ett par kilo totalt? Stolarna och deras fästen väger en del. Finns kolfibervarianter, där helt ostoppade stolar väger ca 3 kg st. Försökte väga min stol på en personvåg (ni vet, väga mig själv med eller utan stol i famnen) och tror att stolen vägde cirka 11 kg med fästen. Byte av bensintank till en i glasfiber, FIA-godkänd, lär spara ca 7 kg. Ratt i kolfiber (ca 7.000:- !) väger under tre hekto medan oe väger ca 1,5 kg. Byte av grenrör (oe; vilken klump !!), katalysator, ljuddämpare och luftrenare kan säkert spara 7 - 10 kg. Möjligtvis har jag överskattat några viktbesparingar ovan. Därutöver börjar det bli riktigt dyrt. T ex hela karossen i kolfiber.

hälsn
Lasse H
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

känner ingen skillnad på passagerare eller inte med Espriten :-D
Hade jag haft en Elise hade nog den billigaste viktbespararingen blivit att gå ner några kilo i vikt.. :-D
Mikael, Fisker Karma
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Mikael_W wrote:känner ingen skillnad på passagerare eller inte med Espriten :-D
Hade jag haft en Elise hade nog den billigaste viktbespararingen blivit att gå ner några kilo i vikt.. :-D
Vad kostar fettsugning? :lol:
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Jag har en lista på 121,3 kg att ta bort från en S1 utan några dyra kolfibervarianter. Hittills har jag tagit bort 48,1 kg och når då 690 kg helt tom.
Listan är delad mellan några av oss som tävlar i olika länder och olika klasser och alla som har fått del av den har lovat att inte sprida informationen till medtävlare.... :lol: :flag:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

Det låter häftigt med drygt 120 kg viktbesparing. Jag vägde min S1, med nästan bara ångor i tanken, på MGCC´s våg i samband med en konbanetävling på Bulltofta för några år sedan. Allt löst var borttaget, men inga övriga lättningsåtgärder vidtagna. Den vägde då prick 750 kg.
Men att spara 120 kg utan dyra kolfiberdelar måste innebära en dragig körning, för då har man väl tagit bort både vindruta och kaross !?

Tycker du att mina ungefärliga uppskattningar av viktbesparingar enligt mitt tidigare mejl stämmer ?

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Det låter häftigt med drygt 120 kg viktbesparing. Jag vägde min S1, med nästan bara ångor i tanken, på MGCC´s våg i samband med en konbanetävling på Bulltofta för några år sedan. Allt löst var borttaget, men inga övriga lättningsåtgärder vidtagna. Den vägde då prick 750 kg.
Men att spara 120 kg utan dyra kolfiberdelar måste innebära en dragig körning, för då har man väl tagit bort både vindruta och kaross !?

Tycker du att mina ungefärliga uppskattningar av viktbesparingar enligt mitt tidigare mejl stämmer ?

hälsn
Lasse H
De grejor du nämner finns med på listan. Men att lätta dörrar ger 30 kg, att köra utan rollbarcover och bakruta ger 5,5 kg, lätt batteri 7 kg, vindrutetorkarmotor enklare 3,5 kg mm
Min stol väger med fästen 2,550 gr. Det är lika mycket som orginalfästet ensamt!
:flag:
Cai, Belgien men svensk
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

CAIC wrote:

hälsn
Lasse H
De grejor du nämner finns med på listan. Men att lätta dörrar ger 30 kg, att köra utan rollbarcover och bakruta ger 5,5 kg, lätt batteri 7 kg, vindrutetorkarmotor enklare 3,5 kg mm
Min stol väger med fästen 2,550 gr. Det är lika mycket som orginalfästet ensamt!
:flag:
Nu börjar vi verkligen närma oss "Go cart"...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Lightness rules !
Jag brukade köra (på bana) utan bakruta och glasfiberskyddet över störtbågen., Hörs rart när man kör. En klar nackdel med S2 att denna enkla, totalt kostnadsfria lättning inte låter sig göras. Men att torkarmotorn gör så mycket som 3,5 kg kunde jag aldrig gissa ! Dörrarna 30 kg !
Har du gjort klart dina aerodynamiska förbättringar ? Bilder ?

hälsn
Lasse H
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Prislappen för att lätta på detta sätt ligger ganska exakt på £100/kg...

Ps. Jag hade passagerarsätet i på Croix i lördags och det känns verkligen i bilen när man fyller på med 10% extra vikt. Ds :steer:

Lasse,
vi har -10 grader här i Belgien och jag behöver plasta så arbetet ligger nere. Garaget kommer bara upp i +10, så det funkar inte. Om det bara kunde bli vår snart. Normalt skall vi ha +10--+15 så här års.
:hack:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Jag börjar snart misströsta. Är detta den första gången det aldrig blir vår ?Vinter och snödrivor året runt ! Nä, så är det ju så klart inte. Men i morse hade vi -23 grader. Här är ca 30 cm snö utom där vinden drivit ihop snön till ännu högre höjd. Och jag bor i Skåne och det är i början av mars !
Byta Elisen mot en snöskoter ? Emigrera ? Lägga sig i ide ?

hälsn
Lasse H

ps 1.300:- per kilo sparad vikt. Då har du lättat plånboken med ca 65.300 kronor vid det här laget. Svårt att tänka mig ett roligare sätt att spendera pengar på ! ds
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

ps 1.300:- per kilo sparad vikt. Då har du lättat plånboken med ca 65.300 kronor vid det här laget. Svårt att tänka mig ett roligare sätt att spendera pengar på ! ds

Det är nog närmare det dubbla!

Kunde köpt en Radical Clubsport för banåkning istället.... :shock:
Cai, Belgien men svensk
Post Reply