Projekt: Lotus Elise RSR

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Projekt: Lotus Elise RSR

Post by StefanJ »

Tänkte presentera mitt nya projekt.
Bilen är en Lotus Elise S2 111S inköpt i slutet av november förra året. Bilen är en -03:a som har rullat ca 1500 mil och är i nyskick.
Det som var bytt på bilen när jag köpte den är ITG insugsbox i kolfiber, Janspeed avgassytem samt racekatalysator.
Tanken när jag köpte bilen vara att jag bara skulle ha den som gatbil och på sin höjd byta fälgar, däck och lite väghålningsprylar.
Detta spårade självklart ur vilket det allt som oftast gör, så tanken nu är att bygga en riktigt extrem och snabb banbil utav den som fortfarande ska vara gatregistrerad.

I år så ligger fokuset på väghållning samt att minska vikten.
Saker som jag har planerat att byta eller montera i år är följande.
Ett race chassi ifrån JRZ engineering som min sponsor Hangar 111 i england har fixat fram.
Fälgarna ska bytas till till en uppsättning lättviktsvarianter ifrån OZ.
Yokohama 048:or ska monteras.
Stålomspunna bromslangar samt Pagid RS-42 bromsbelägg ska monteras
Stolarna ska bytas ut mot nya lätta i kolfiber.
Alla onödig vikt ska rensas bort.
Lite nya aerodynamiska tillbehör ska monteras.

Planen för nästa år är en ny motor ifrån min sponsor PTP i england samt en ny mer tätstegad växellåda samt att montera en LSD m.m m.m.

Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
johannes
Stamgäst
Posts: 35
Joined: Tue 08 Feb, 2005 12:55

Post by johannes »

Hva slags motor snakker du om...... Har du vurdert I-vtec motoren med kompressor (300 hk)...???
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Dom delarna som ska monteras eller bytas i första svängen nu är följande.
* Chassi från JRZ engineering, fullt justerbart i alla leder.
*Ställbar krägningshämmare fram.
*Reverie Three Element Rear Diffuser.
*OZ lättviktsfälgar med Yokohama 048:or.

Bild på fälg och diffuser
Image
Image
Detta är dom delarna som ska monteras i första svängen, men inköpslistan är lång. :-D
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

johannes wrote:Hva slags motor snakker du om...... Har du vurdert I-vtec motoren med kompressor (300 hk)...???
Jag har tänkt montera PTP:s 2,0 liters EVO motor med extra allt. :-D
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Bilder på lite andra kolfiber saker jag har tänkt montera
Image

Image

Image
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Turbo²
Användare
Posts: 11
Joined: Sat 12 Mar, 2005 15:02
Contact:

Post by Turbo² »

Detta kommer bli kul.

Men du kommer få en kombatant om rekordet på gotland ring ;)

:steer:
Mattias Forslund
Opel Speedster 2.2 NA 2001
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Låter bra, man anstränger sig hårdare om man känner sig jagad :-D
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Stefan !

Frontspoilern samt friskluftsintagen (vid dörrarna) så intressant ut. Varifrån och vilket pris ? Inte minst luftintagen är jag intresserad av själv.
Beträffande frontspoilern så undrar jag om montereingen innebär att man måste fila bort de vingar som finns original på karossen ?
Och för övrigt behöver du inte känna dig jagad av undertecknad. Är och förblir tämligen ofarlig !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Lasse H wrote:Stefan !

Frontspoilern samt friskluftsintagen (vid dörrarna) så intressant ut. Varifrån och vilket pris ? Inte minst luftintagen är jag intresserad av själv.
Beträffande frontspoilern så undrar jag om montereingen innebär att man måste fila bort de vingar som finns original på karossen ?
Och för övrigt behöver du inte känna dig jagad av undertecknad. Är och förblir tämligen ofarlig !

hälsn
Lasse H
Jag håller på och väntar på prisuppgifter på dessa delar. Det är Reverie som tillverkar dessa delar. Man behöver inte fila bort dom små vingarna för att kunna montera frontspoilern, den är gjuten för att följa formen på OE fronten.
Återkommer till dig så fort jag har fått prisuppgifterna.

Mvh
Stefan
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Bra ! Kommer du att sälja dem här i Sverige ?

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Post by StefanJ »

Lasse H wrote:Bra ! Kommer du att sälja dem här i Sverige ?

hälsn
Lasse H
Jag har inte riktigt bestämt mig på den punkten än, men jag ska nog kunna fixa ett bra pris till dig oavsett.

H/
Stefan
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Post by Lasse H »

Jag bestämmer mig för vilket så fort jag vet priset.

Hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien

Re: Projekt: Lotus Elise RSR

Post by CAIC »

rsr wrote:Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.
Det ska bli spännande att följa. Få se om du kan köra ifrån Jan Kalmars Motorsport Elise med Alec Arho-Havren(som äger GR) vid ratten. :steer:

Till nästa sommar kommer vi upp med 60 st Eliser. Många med Hondamotorer, Audi och Duratec. Kanske även med en V8 :shock:

Intressanta sponsorer du har! Har PTP haft sin 2 l motor på race ännu. Jag trodde det bara var EDL (Judds) som rullade förra säsongen i UK och vann. Den motorn kostar dock GBP 12900 plus moms och måste byggas om var 3000 miles till en kostnad av GBP 3750 plus delar.
Cai, Belgien men svensk
User avatar
StefanJ
Forumveteran
Posts: 306
Joined: Thu 23 Sep, 2004 19:34
Location: Sthlm/Vallentuna
Contact:

Re: Projekt: Lotus Elise RSR

Post by StefanJ »

CAIC wrote:
rsr wrote:Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.
Det ska bli spännande att följa. Få se om du kan köra ifrån Jan Kalmars Motorsport Elise med Alec Arho-Havren(som äger GR) vid ratten. :steer:

Till nästa sommar kommer vi upp med 60 st Eliser. Många med Hondamotorer, Audi och Duratec. Kanske även med en V8 :shock:

Intressanta sponsorer du har! Har PTP haft sin 2 l motor på race ännu. Jag trodde det bara var EDL (Judds) som rullade förra säsongen i UK och vann. Den motorn kostar dock GBP 12900 plus moms och måste byggas om var 3000 miles till en kostnad av GBP 3750 plus delar.
Målet är att försöka köra ifrån Alec Arho-Havren, sen om jag lyckas kan man ju inte vara säker på.
Ny motor kommer inte att hamna i bilen förräns nästa år. Specen på motorn är fortfarande lite hemlig. Visst kommer det att bli ett större service underhåll på nya motorn men den ska inte behöva byggas om var 3000 miles.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
User avatar
CAIC
Forumberoende
Posts: 219
Joined: Tue 07 Jan, 2003 09:34
Location: Belgien

Post by CAIC »

Kul!! Vi ska oxå köra ifrån honom :lol:
Sista helgen i juli 2006.

Inte tror väl PTP att de kan få 300 hk ur K2000 motorn. Rekordet hittills är 252 bhp och den motorn behöver byggas om ofta. Varför satsar du inte på en Honda, Audi eller Duratec istället? Alla är mer tillförlitliga och kan oxå pressas upp till 300 hk.
Cai, Belgien men svensk
Post Reply