Projekt: Lotus Elise RSR
Projekt: Lotus Elise RSR
Tänkte presentera mitt nya projekt.
Bilen är en Lotus Elise S2 111S inköpt i slutet av november förra året. Bilen är en -03:a som har rullat ca 1500 mil och är i nyskick.
Det som var bytt på bilen när jag köpte den är ITG insugsbox i kolfiber, Janspeed avgassytem samt racekatalysator.
Tanken när jag köpte bilen vara att jag bara skulle ha den som gatbil och på sin höjd byta fälgar, däck och lite väghålningsprylar.
Detta spårade självklart ur vilket det allt som oftast gör, så tanken nu är att bygga en riktigt extrem och snabb banbil utav den som fortfarande ska vara gatregistrerad.
I år så ligger fokuset på väghållning samt att minska vikten.
Saker som jag har planerat att byta eller montera i år är följande.
Ett race chassi ifrån JRZ engineering som min sponsor Hangar 111 i england har fixat fram.
Fälgarna ska bytas till till en uppsättning lättviktsvarianter ifrån OZ.
Yokohama 048:or ska monteras.
Stålomspunna bromslangar samt Pagid RS-42 bromsbelägg ska monteras
Stolarna ska bytas ut mot nya lätta i kolfiber.
Alla onödig vikt ska rensas bort.
Lite nya aerodynamiska tillbehör ska monteras.
Planen för nästa år är en ny motor ifrån min sponsor PTP i england samt en ny mer tätstegad växellåda samt att montera en LSD m.m m.m.
Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.
Bilen är en Lotus Elise S2 111S inköpt i slutet av november förra året. Bilen är en -03:a som har rullat ca 1500 mil och är i nyskick.
Det som var bytt på bilen när jag köpte den är ITG insugsbox i kolfiber, Janspeed avgassytem samt racekatalysator.
Tanken när jag köpte bilen vara att jag bara skulle ha den som gatbil och på sin höjd byta fälgar, däck och lite väghålningsprylar.
Detta spårade självklart ur vilket det allt som oftast gör, så tanken nu är att bygga en riktigt extrem och snabb banbil utav den som fortfarande ska vara gatregistrerad.
I år så ligger fokuset på väghållning samt att minska vikten.
Saker som jag har planerat att byta eller montera i år är följande.
Ett race chassi ifrån JRZ engineering som min sponsor Hangar 111 i england har fixat fram.
Fälgarna ska bytas till till en uppsättning lättviktsvarianter ifrån OZ.
Yokohama 048:or ska monteras.
Stålomspunna bromslangar samt Pagid RS-42 bromsbelägg ska monteras
Stolarna ska bytas ut mot nya lätta i kolfiber.
Alla onödig vikt ska rensas bort.
Lite nya aerodynamiska tillbehör ska monteras.
Planen för nästa år är en ny motor ifrån min sponsor PTP i england samt en ny mer tätstegad växellåda samt att montera en LSD m.m m.m.
Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.
Dom delarna som ska monteras eller bytas i första svängen nu är följande.
* Chassi från JRZ engineering, fullt justerbart i alla leder.
*Ställbar krägningshämmare fram.
*Reverie Three Element Rear Diffuser.
*OZ lättviktsfälgar med Yokohama 048:or.
Bild på fälg och diffuser

Detta är dom delarna som ska monteras i första svängen, men inköpslistan är lång.
* Chassi från JRZ engineering, fullt justerbart i alla leder.
*Ställbar krägningshämmare fram.
*Reverie Three Element Rear Diffuser.
*OZ lättviktsfälgar med Yokohama 048:or.
Bild på fälg och diffuser

Detta är dom delarna som ska monteras i första svängen, men inköpslistan är lång.

Stefan !
Frontspoilern samt friskluftsintagen (vid dörrarna) så intressant ut. Varifrån och vilket pris ? Inte minst luftintagen är jag intresserad av själv.
Beträffande frontspoilern så undrar jag om montereingen innebär att man måste fila bort de vingar som finns original på karossen ?
Och för övrigt behöver du inte känna dig jagad av undertecknad. Är och förblir tämligen ofarlig !
hälsn
Lasse H
Frontspoilern samt friskluftsintagen (vid dörrarna) så intressant ut. Varifrån och vilket pris ? Inte minst luftintagen är jag intresserad av själv.
Beträffande frontspoilern så undrar jag om montereingen innebär att man måste fila bort de vingar som finns original på karossen ?
Och för övrigt behöver du inte känna dig jagad av undertecknad. Är och förblir tämligen ofarlig !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jag håller på och väntar på prisuppgifter på dessa delar. Det är Reverie som tillverkar dessa delar. Man behöver inte fila bort dom små vingarna för att kunna montera frontspoilern, den är gjuten för att följa formen på OE fronten.Lasse H wrote:Stefan !
hälsn
Lasse H
Återkommer till dig så fort jag har fått prisuppgifterna.
Mvh
Stefan
Re: Projekt: Lotus Elise RSR
Det ska bli spännande att följa. Få se om du kan köra ifrån Jan Kalmars Motorsport Elise med Alec Arho-Havren(som äger GR) vid ratten.rsr wrote:Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.

Till nästa sommar kommer vi upp med 60 st Eliser. Många med Hondamotorer, Audi och Duratec. Kanske även med en V8

Intressanta sponsorer du har! Har PTP haft sin 2 l motor på race ännu. Jag trodde det bara var EDL (Judds) som rullade förra säsongen i UK och vann. Den motorn kostar dock GBP 12900 plus moms och måste byggas om var 3000 miles till en kostnad av GBP 3750 plus delar.
Cai, Belgien men svensk
Re: Projekt: Lotus Elise RSR
Målet är att försöka köra ifrån Alec Arho-Havren, sen om jag lyckas kan man ju inte vara säker på.CAIC wrote:Det ska bli spännande att följa. Få se om du kan köra ifrån Jan Kalmars Motorsport Elise med Alec Arho-Havren(som äger GR) vid ratten.rsr wrote:Slutmålet med detta projekt är att ha en bil som väger ca 700 kg och har någonstans mellan 250-300 hk, samt att försöka slå banrekordet på Gotland Ring.![]()
Till nästa sommar kommer vi upp med 60 st Eliser. Många med Hondamotorer, Audi och Duratec. Kanske även med en V8![]()
Intressanta sponsorer du har! Har PTP haft sin 2 l motor på race ännu. Jag trodde det bara var EDL (Judds) som rullade förra säsongen i UK och vann. Den motorn kostar dock GBP 12900 plus moms och måste byggas om var 3000 miles till en kostnad av GBP 3750 plus delar.
Ny motor kommer inte att hamna i bilen förräns nästa år. Specen på motorn är fortfarande lite hemlig. Visst kommer det att bli ett större service underhåll på nya motorn men den ska inte behöva byggas om var 3000 miles.
Kul!! Vi ska oxå köra ifrån honom
Sista helgen i juli 2006.
Inte tror väl PTP att de kan få 300 hk ur K2000 motorn. Rekordet hittills är 252 bhp och den motorn behöver byggas om ofta. Varför satsar du inte på en Honda, Audi eller Duratec istället? Alla är mer tillförlitliga och kan oxå pressas upp till 300 hk.

Sista helgen i juli 2006.
Inte tror väl PTP att de kan få 300 hk ur K2000 motorn. Rekordet hittills är 252 bhp och den motorn behöver byggas om ofta. Varför satsar du inte på en Honda, Audi eller Duratec istället? Alla är mer tillförlitliga och kan oxå pressas upp till 300 hk.
Cai, Belgien men svensk