Flatt batteri

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
trondhb
Forumberoende

Flatt batteri

Post by trondhb »

Ser ut til at den trønderske vinterkulda i det siste har blitt litt for drøy kost for stakkars Elise... Viste ingen tegn til å ville starte nå i ettermiddag. Regner med flatt batteri er årsaken så jeg får vel skaffe en batterilader av et eller annet slag. Bilen har stått inne siden starten på desember men vært startet opp i ca. en halvtime 2-3 ganger siden da men det var tydeligvis ikke nok til å holde batteriet godt nok vedlike.

Regner med det beste nå er å koble ut batteriet, ta det ut av bilen og sette det på en form for vedlikeholdslading resten av vinteren (2-3 måneder) ? F.eks. med en slik eller noe lignende?
Accumate battery charger/conditioner

Litt skeptisk til å starte Elise med startkabler...
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Hej Trond !

Antingen kan du permanent montera in en trickle charger som du bara stoppar i väggurtaget och låter den vara där hela vintern (ingen risk för överladdning) eller så kan du använda dig av vilken enkel batteriladdare som helst. Jag brukar vintertid ta som vana att underhållsladda mitt Elisebatteri var 3-4 vecka. Brukar göra det lätt för mig och låter batteriet sitta kvar i bilen, men experterna säger att det inte är det bästa då det bildas en brännbar gas när man laddar och denna kan samlas i bagageutrymmet och riskeras antändas när man kopplar av anslutningarna. Därför bör man ventilera väl.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Jeg bestilte en Accumate-lader fra EliseParts i går kveld, den er vel her om 1-2 uker regner jeg med. Får veldig mye skryt på seloc.org, det selges 30.000 slike i England hvert år både til biler og motorsykler. Den kan bl.a. kobles til batteriet uten å ta det ut av bilen og stå tilkoblet permanent i lengre tid for beste mulige vedlikehold av batteriet (se link over). Høres veldig praktisk ut, spennende å se om den er så bra som den ser ut. Blir vel ca. 700 kr alt inkludert levert Trondheim.

Så får vi bare håpe batteriet fremdeles lar seg lade opp etter 2-3 uker...
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Trond !

Du får väl berätta vad du tycker om laddaren när du använt den en tid. Bra med lite referenser från användare.
Precis som du skriver kan ju ett batteri som blivit totalt urladdat vara omöjligt att få liv i igen. Har själv råkat ut för att batteriet i min Elise inte gick att ladda upp med min moderna "statustestande" batteriladdare som jag köpt på Volvo. Då plockade jag fram min fars gamla laddare. En minst 30 år gammal apparat som egentligen är dimensionerad för motorcykelbatterier och Presto ! batteriet gick att ladda igen och jag sparade ca 800 kr. Det var ej tillfälligt heller för batteriet fungerar fortfarande, mer än ett år efter.

hälsn
Lasse H
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Min bil lider av strömförlust och efter tre veckor är batteriet slut. Jag fick en underhållsladdare i julklapp förra året. C-tek
Den funkar perfekt. Med den följer snabbkopplingar som man monterar på batteriet. Så fort jag parkerar i garaget så kopplar jag in sladden från laddaren (som sitter monterad i garaget).
Image
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Ad@m
Användare

Post by Ad@m »

Denna laddare kan jag också rekommendera. Fungerar mycket bra. Snabbkopplingen är super
Adam Eliasson
Westfield SpeedSport 2000
trondhb
Forumberoende

Post by trondhb »

Har store problemer med å få tak i et adapter som passer, de fleste som er å få tak i her til lands er andre veien, d.v.s. for å koble et norsk støpsel til en engelsk kontakt. Har blitt anbefalt å rett og slett klippe av det engelske støpselet og sette på et norsk.
Trond Håvard Bjørgum
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Såg att Volvo för tillfället säljer precis den laddare som Nillet rekommenderar och illustrerat. Nån kampanj nu tydligen. Kostar under 600:-

hälsn
Lasse H
Jan Forsbäck
Stamgäst

Post by Jan Forsbäck »

Jag fick reklam från Jula idag. De säljer samma laddare för 489:-
ArtNr: 608-016
Jan Forsbäck, Lotus Excel -86
Post Reply