5-växlad låda till Europa. NG kontra 395 etc

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

5-växlad låda till Europa. NG kontra 395 etc

Post by Bo Hellberg »

För att få en 5-växlad låda till en Europa S2 byter man "enklast" till en Renault 395 eller NG 1 eller NG 3 låda.

Frågan är nu om dessa lådor klarar axialbelastningen som uppstår då drivaxeln används som övre bärarm.

Jag har fått besked i båda riktningarna, så skulle vara evigt tacksam om någon kunde upplysa om vad som gäller samt varför.

Bosse
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Såvitt jag förstått använde sig Lotus av tre olika lådor i europan, 336, 352 & 365.

365 är väl om jag inte missminner mig helt (kan ha blandat ihop siffrorna) den 5 växlade som sitter i twincam bilarna (å som ligger i på mitt garage golv) och den borde väl vara allra enklast att byta till då den är beprövad & det finns färdiga växel länkage för europa som passar till den lådan.

Vet att DJ har en icke standard Europa 5 växlad låda i sin bil & jag har för mig han nämnt att det krävt lite ombyggnad för att få den att passa !?

:hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Hej!

Jo, jag har en 395 i min. Från R18 GTS.
Finns en sån låda för 1000 kr på en skrot här i stan.

Växelarmen måste vändas (lite svets) och sen måste det till ett par nya växellådsfästen (bockad plåt)
Växellänkaget får förlängas en aning.
Hastighetsmätarwiren får en ny dragning också.

Tror bestämt att den klarar axialbelastning, men det används inte på min bil då jag har avlastade drivaxlar.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Post by Bo Hellberg »

365 lådan kan kanske tyckas som det naturliga alternativet (i synnerhet om man har en sådan!)
Dock innebär det nytt, sämre växellänkage samt rimligtvis också nya bakre fästen.

395 lådan från R18 TS o GTS har växelreglaget på höger sida på samma sätt som ursprunglig 336 låda. Har för mig lådan på skroten är fyrväxlad, den femväxlade köpte jag förra året.

Jag tackar för inkomna uppgifter som dock inte besvarar ursprungsfrågan angående axialbelastningen.

Finns det någon som vet är jag fortfarande tacksam för svar.

Bosse
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej Bo,

Jag kör med en 395 låda i min europa och använder drivaxlarna som övre bärarmar. Denna låda är identisk med orginallådan plus en 5e växel och en annan slutväxel.
Vad jag gjorde var att jag tog drivaxlarna som sitter i diffen på orginallådan och plockade i dom i 395s diff.
Jag har en kort beskrivning på min hemsida. Det finns också bilder på det bakre och främre fästet. www.adolfson.se

:-)
joakim
SE highwing
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Post by Bo Hellberg »

Hej Joakim,

Jag skall titta på din hemsida och se om jag kan få några tips.
Första frågan är givetvis varför du tog drivaxlarna från originallådan om lådorna är identiska!

Nästa fråga kvarstår om NG lådorna tål axialbelastning.
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej Bo,

Skillnaden mellan Lotus variant och 395an är att spinesaxlarna till Lotus lådan är längre vilket möjligtgör att man kan fästa drivjoken på splinsen( förmodligen gjorde Renault detta själva på R16). 395an var inte designad att användas på detta( förmodligen pga ljud och vibrationer) sätt utan har vanliga drivaxlar som snarare vilar på spilsen istället för att vara fastsatta.
Det vanliga är att man köper Banks Europas kit för växellådsombygge. Detta kit använder sig ej av drivaxeln som övre bärarm utan använder sig av en parallell bärarm med drivaxel. Anledningen till detta är att de senare Renault lådorna har mkt kortare spinesaxlar med också ersätta drivaxeln med en bärarm ger en mkt tillförlitligare lösning då Lotus variant inte direkt är problemlös map glapp..


//joakim
joakim
SE highwing
maxcarlsson
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Fri 14 Nov, 2003 19:01
Contact:

Post by maxcarlsson »

Image
Är det bara jag som tycker att Banks bakvagnskit ser osmidigt ut? Det syns inte så bra på denna bilden, men det undre fästet för stötdämparen ser ut att sitta på en lång bult som sticker ut ur aluminium-lagerhuset. Det ser inte så bra ut, tycker jag.

Det arrangemanget som DJ har på sin bil ser betydligt smidigare ut, tycker jag. Tyävrr hittade jag inte någon bra bild på det.
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Kan posta några när jag kommer hem.

Just nu är jag på semester.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Post by Bo Hellberg »

Osmidigt tycker jag är ett mycket svagt uttryck! Tycker definitivt att det är både klumpigt och överarbetat.

Har själv förslag på väsentligt enklare lösning. Mycket enklare än DJs. Tyvärr ingen vacker bild, men om intresse finns får jag försöka ta fram en sådan.
Liten skriftlig förklaring:
Ny länk lagras i enkelt fäste bultat till växellådan med befintliga bultar(förlängda) i skarv kopplingskåpa/växellåda.
Yttre ände lagras i fäste fastskruvat med hjölp av de fyra bultarna i hjullagerhuset.
Dvs fyra små fäste ersätter hela Banks schabrak!
Till detta kommer ny bakre lagring.
Befintlig rörböj ersätts/modifieras för att passera under ny längre låda.
I böjen borras två längsgående(bilens riktning!) hål. I dessa svetsas två rörstumpar in (något längre än diameter på rör). I skarven växellåda/ändlock skruvas två plåtar fast mha befintliga bultar.
Kikar man nu genom rören ser man förhoppningsvis plåtarna. Borra hål här och kapa/slipa bort överflödig plåt. Förbind rör och hål i plåt med dämpare.
Klart.
Sedan kan man ju undra vad det skall vara bra för. Inriktar mig själv på att behålla drivaxeln som övre bärarm.
En viktig fråga som jag aldrig sett diskuterad är hur inre knut på drivaxeln rör sig i förhållande till lådan. Vill vi ha kvar samma fjädringsrörelse skall den ju inte röra sig alls. Detta sker endast om länkens lagringspunkter sammanfaller med nuvarande knutkors något som givetvis är en omöjlighet. Den axiella rörelse som sker får ALDRIG ske inåt relativt originalläge. Givetvis utelämnas rörpinnarna till drivknutarna.
maxcarlsson
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Fri 14 Nov, 2003 19:01
Contact:

Post by maxcarlsson »

Bo Hellberg wrote:Osmidigt tycker jag är ett mycket svagt uttryck! Tycker definitivt att det är både klumpigt och överarbetat.

Har själv förslag på väsentligt enklare lösning. Mycket enklare än DJs. Tyvärr ingen vacker bild, men om intresse finns får jag försöka ta fram en sådan.
Liten skriftlig förklaring:
Ny länk lagras i enkelt fäste bultat till växellådan med befintliga bultar(förlängda) i skarv kopplingskåpa/växellåda.
Yttre ände lagras i fäste fastskruvat med hjölp av de fyra bultarna i hjullagerhuset.
Dvs fyra små fäste ersätter hela Banks schabrak!
Skulle du kunna lägga upp en skiss på bärarmsbygget du beskrev? Det verkar bra och jag har funderat i liknande banor. Så det vore mycket intressant att se din lösning på problemet.
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Post by Bo Hellberg »

Hej Max,

Du får undervisa mig. Hur lägger jag in bild i mina inlägg.

Har tagit foto av mitt förslag. Får jag din e-mail adress kan jag enkelt bifoga fotot. Annars får du som sagt lära mig hur jag gör här. Skickar jag via mail kan du förmodligen få väsentligt bättre upplösning.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Bo Hellberg wrote:Hej Max,

Du får undervisa mig. Hur lägger jag in bild i mina inlägg.

Har tagit foto av mitt förslag. Får jag din e-mail adress kan jag enkelt bifoga fotot. Annars får du som sagt lära mig hur jag gör här. Skickar jag via mail kan du förmodligen få väsentligt bättre upplösning.
Här finns info om hur du lägger in bilder.

viewtopic.php?t=568

Tänk bara på att dom max får vara 100 kb stora. :hack:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Post by Bo Hellberg »

Image

Fotograferat ungefär som i bil. Höger sida sedd bakifrån. Växellåda till vänster, hjulupphängning till höger.

Vänster främre fäste bultas i skarven mellan växellåda och kopplingshus. Höger fäste i hjullagerfästet. Nedre hitre fjärdedelen kan kapas, varvid man slipper demontering av hjulaxel. Länk bör vara lite längre och kraftigare än i foto(från växelmekanism).

Bakre (närmaste) fäste bultas i skarv mellan växellåda och bakre lock. "Klumpen" till höger är isvetsatt rör med inpressad gummibussning. Bultas till genomgående fastsvetsat rör i bakre rörböj.

Delarna är lite överkvalificerade mallar för att bevisa för mig själv att det får plats och passar.
maxcarlsson
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Fri 14 Nov, 2003 19:01
Contact:

Post by maxcarlsson »

Intressant. Jag kan inte kolla så noga just nu, men jag tänkte kolla senare. Kul att du lade upp bild på det hela.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests