Bilimport ?
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Bilimport ?
Hej på er alla.
Jag går i tankar om att importera en Lotus Excel från UK och har lite funderingar runt importen och besiktningsregler.
Att jag får byta ljusinsattser och hastighetsmätare vet jag och det är inga problem efter som jag har en Excel som tyvärr är skrot ( se under teknik, Att dansa på vär 11 utanför Sjöbo).
Tanken är att ta in en Excel från 1988-1992. Efter vad jag har hört mig för på bilprovningen så ska det inte vara något problem efter som bilen är brukad i ett annat EU-land och är seriemässigt tillverkad. Då ska det gå att besiktiga den som en vanlig bilbesiktning. Någon som vet mer om detta ?
Jag har aldrig köpt bil i utlandet och her ingen aning om vad jag ska tänka på vid köpet, hur bilen avregistreras i UK, på vilka skyltar som jag kan köra bilen, hur man gör med försäkring, finns det pålitliga bolag som kan hjälpa till med köp och frakt?
Har hittat en bil som jag tror är ett bra köp, men jag vill inte gå vidare med köpet utan att jag vet vad det kostar att få bilen hit och rega den.
Vore tacksam för tipps om hur andra har gjort när det har köpt bilar utomlands.
Må gott
Patrik
Jag går i tankar om att importera en Lotus Excel från UK och har lite funderingar runt importen och besiktningsregler.
Att jag får byta ljusinsattser och hastighetsmätare vet jag och det är inga problem efter som jag har en Excel som tyvärr är skrot ( se under teknik, Att dansa på vär 11 utanför Sjöbo).
Tanken är att ta in en Excel från 1988-1992. Efter vad jag har hört mig för på bilprovningen så ska det inte vara något problem efter som bilen är brukad i ett annat EU-land och är seriemässigt tillverkad. Då ska det gå att besiktiga den som en vanlig bilbesiktning. Någon som vet mer om detta ?
Jag har aldrig köpt bil i utlandet och her ingen aning om vad jag ska tänka på vid köpet, hur bilen avregistreras i UK, på vilka skyltar som jag kan köra bilen, hur man gör med försäkring, finns det pålitliga bolag som kan hjälpa till med köp och frakt?
Har hittat en bil som jag tror är ett bra köp, men jag vill inte gå vidare med köpet utan att jag vet vad det kostar att få bilen hit och rega den.
Vore tacksam för tipps om hur andra har gjort när det har köpt bilar utomlands.
Må gott
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Jag har köpt i Tyskland och där löser man en tillfällig trafikförsäkring som varar 14 dagar. Kanske fråga säljaren om något sådant finns i England?
Vad jag upplevde som viktigt var att ägare faxar över en kopia på reg.beviset så man kan visa det för bilprovning innan köp.
Då vet man ju att det går bra när man väl kommer med bilen.
Jag kunde inte köpa den första jag tittade på pga att där var bytt avg och det stod i reg.beviset. Det andar visade sig vara ok dock.
De skall också finnas en skylt på bilen med ett eu-godkännande nummer.
Vet inte hur det är med det på en bil från 1990 men det var tydligen otroligt viktigt när jag reg.besiktiga min.
Kanske anorlunda med en lite äldre bil.
Min kostade ca 1800:- för besiktning (lite osäker men något åt det hållet), 350:- för vägning och 1500:- i skrotningsavgift.
Lycka till med köpet
Vad jag upplevde som viktigt var att ägare faxar över en kopia på reg.beviset så man kan visa det för bilprovning innan köp.
Då vet man ju att det går bra när man väl kommer med bilen.
Jag kunde inte köpa den första jag tittade på pga att där var bytt avg och det stod i reg.beviset. Det andar visade sig vara ok dock.
De skall också finnas en skylt på bilen med ett eu-godkännande nummer.
Vet inte hur det är med det på en bil från 1990 men det var tydligen otroligt viktigt när jag reg.besiktiga min.
Kanske anorlunda med en lite äldre bil.
Min kostade ca 1800:- för besiktning (lite osäker men något åt det hållet), 350:- för vägning och 1500:- i skrotningsavgift.
Lycka till med köpet
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Jag importerade en Elise från UK förra våren. Det skiljer sig en del att importera från Tyskland. Tillfällig försäkring finns inte längre att lösa i UK om man inte är bosatt där. Enklast är att ta bilen själv på släp (men då får man se till att dragbilens försäkring täcker lasten). Ett annat alternativ kan vara att göra en svensk tillfällig registrering (vilket dock kräver att man intygar att bilen finns i Sverige). Med tillfällig registrering kan man köra bilen försäkrat till Sverige. Så här gjorde jag: ett biltransportföretag tog min bil till färjan, där den gick som gods. Väl i Sverige ordnade jag tillfällig registrering och kunde sedan köra hem bilen från hamnen.
Vad gäller besiktning skiljer det sig om bilen är sk. EU helfordonsgodkänd. Jag tror att det var runt -95 man började med det. Skylten som Finn syftade är just EU typgodkännande skylten.
Vad gäller besiktning skiljer det sig om bilen är sk. EU helfordonsgodkänd. Jag tror att det var runt -95 man började med det. Skylten som Finn syftade är just EU typgodkännande skylten.
Thomas B
Patrik,
en sak jag skulle kolla väldigt noga med besiktningen är katalysator. Excel fick aldrig katalysator. Därför kunde den inte importeras till Sverige efter 1988-års modell då det blev lag på kat i Sverige. Jag vet att de tidigare sa blankt nej till t ex en 90-års modell utan katalysator oavsett bilmärke. Detta är i och för sig några år sedan, men kolla det!
Per-Ola
en sak jag skulle kolla väldigt noga med besiktningen är katalysator. Excel fick aldrig katalysator. Därför kunde den inte importeras till Sverige efter 1988-års modell då det blev lag på kat i Sverige. Jag vet att de tidigare sa blankt nej till t ex en 90-års modell utan katalysator oavsett bilmärke. Detta är i och för sig några år sedan, men kolla det!
Per-Ola
F d Ordförande i Lotus Car Club of Sweden
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
Kör för tillfället familjelastbil med bra drag och maffigt motorljud
bilimport
Hej Patrik,
Förutom försäkring,transporter och ev tekniska problem som Per-Ola nämner är det synnerligen viktigt att det engelska reg.bevis som följer med bilen är ett s.k V5C, ej endast V5.
Lämnar du ett s.k V5 vid besiktning är allt ''rökt'', fösök inte, när papperen är hos Vägverket, hamnar din file på ngt skrivbord eller hylla och kommer aldrig därifrån, som tänkt.
Om du i detta skede tar kontakt med engelska bilregistret i Swansea, blir du vänligt och korrekt uppmanad att skicka in ditt V5 till dem för att erhålla ett V5C.
Gör du då som du blivit ombedd att göra är du i deep sh-t.
De kan nämligen inte utfärda ett sådant till icke UK - medborgare eller till adress utan för England.
Du skall alltså fråga säljaren om han har ett V5 eller V5C, om det endast finns ett V5 på bilen skall han för din räkning, som registrerad ägare till bilen beställa ett V5C, under förutsättning att han är brittisk medborgare.
V5C.et skall vara helt intakt, inga avrivna slippar eller rapportdelar, take care. Först nu kan du KÖPA, kul eller hur.
Begär att få ett historia på bilen, i UK kan man som medborga få r''records på bilen med avseende på försäkringskador på aktuellt fordon, skuld, Mot mm kommer ej ihåg för tf vad det heter och varifrån man tog det, men det är mkt värdefullt då det gör fiffel mm omöjligt, ett rent sådant känns ju bättre.
Eventuellt mätarskruveri syns här också, ett system som borde finnas här och kanske framförallt i Tyskland där det skruvas mätare utan dess like.
Det har sålts UK-registrerade bilar i Europa med endast V5:an, det funkar ej i Sverige.
Export anmälan till engelska bilreg sköter Vägverket om, varken du eller säljaren behöver och skall ej tänka på detta.
Du skall under inga förhållanden inte köpa en bil med avriven exportdeklaration på V5:an, den skall du själv riva av och skicka till Swansea (gäller endast äldre bilar).
Varför; Jo, säljaren kanske ''glömmer'' exportdeklarera och står då fortfarande som ägare till fordonet och kan då komma på den mindre intelligenta iden att bygga upp en ny bil, så var det till för några år sedan, innan V5C kom till. Ganska vanligt om vi prater om äldre Elaner, Europa etc.
Nu samkörs ju alla register moms (vat) företagsreg. mm you name it, inom EU på ett kanska raffinerat sätt, på gott och ont. V5C är ett''verktyg i detta spel.
Om din gamla bil ej är utskrotad ur bil.reg köp ''reservdel''. !!
Finns din gamla fina bil kvar i registret så glöm ej att enl. bilprovning så gäller att för bilar med separat bärande ram så är bilens ram det som betecknas som dess identitet, ej en kaross med instansat ch.no. utan endast ramen.
Ramar finns ju att köpa som reservdel, då skall det finnas ett cert, med den nya ramen att den ersätter ram si och så, dvs ch.no och gärna faktura på inköpet.
Detta för att underlätta dispansförfarandet.
Sen kan man kanske som privatperson''mörka lite'', men det står upp till var och en., speciellt vid begagnatköp, av ''reservdel''.
Var igår på ett MHRF-Folksam - informations möte här i GBG, i egenskap av ''bes-gubbe'' för vår klubb, där diskuterrades det här med fordonsidentiter och tolkningen av de regler som idag finns, ganska flitigt, kanske var MC-gubbarna flitigast men inte mindre intressant blev diskussion av det, dagens regler stämmer inte in med gårdagens produktionsfilosofi, vare det gäller bil eller MC.
Vad gäller för bilar som importerades för ca 20-år sedan eller mer,och har V5 och inte kan få ngt V5C, de är ju förreggade med reg.no och allt, detta erhölls vid införtullning, men fortfarande i renoveringstadiet, dvs ej varit på det högtidliga regbesiktningsdagen hos Sv.bilprovning,
senariot finns inte i dagens moderna vägverk, vaccum..
Idag får man inte reg.skylt utan reg.bes om fordonet kommer från EU-land, utanför EU kanske det är som förr , vad vet jag.. kanske någon annan vet.
Hoppas att ha varit till någon hjälp.
PUUH det här blev långt, skriver snart lika bra som jag pratar...
Good Luck
Morgan
Förutom försäkring,transporter och ev tekniska problem som Per-Ola nämner är det synnerligen viktigt att det engelska reg.bevis som följer med bilen är ett s.k V5C, ej endast V5.
Lämnar du ett s.k V5 vid besiktning är allt ''rökt'', fösök inte, när papperen är hos Vägverket, hamnar din file på ngt skrivbord eller hylla och kommer aldrig därifrån, som tänkt.
Om du i detta skede tar kontakt med engelska bilregistret i Swansea, blir du vänligt och korrekt uppmanad att skicka in ditt V5 till dem för att erhålla ett V5C.
Gör du då som du blivit ombedd att göra är du i deep sh-t.
De kan nämligen inte utfärda ett sådant till icke UK - medborgare eller till adress utan för England.
Du skall alltså fråga säljaren om han har ett V5 eller V5C, om det endast finns ett V5 på bilen skall han för din räkning, som registrerad ägare till bilen beställa ett V5C, under förutsättning att han är brittisk medborgare.
V5C.et skall vara helt intakt, inga avrivna slippar eller rapportdelar, take care. Först nu kan du KÖPA, kul eller hur.
Begär att få ett historia på bilen, i UK kan man som medborga få r''records på bilen med avseende på försäkringskador på aktuellt fordon, skuld, Mot mm kommer ej ihåg för tf vad det heter och varifrån man tog det, men det är mkt värdefullt då det gör fiffel mm omöjligt, ett rent sådant känns ju bättre.
Eventuellt mätarskruveri syns här också, ett system som borde finnas här och kanske framförallt i Tyskland där det skruvas mätare utan dess like.
Det har sålts UK-registrerade bilar i Europa med endast V5:an, det funkar ej i Sverige.
Export anmälan till engelska bilreg sköter Vägverket om, varken du eller säljaren behöver och skall ej tänka på detta.
Du skall under inga förhållanden inte köpa en bil med avriven exportdeklaration på V5:an, den skall du själv riva av och skicka till Swansea (gäller endast äldre bilar).
Varför; Jo, säljaren kanske ''glömmer'' exportdeklarera och står då fortfarande som ägare till fordonet och kan då komma på den mindre intelligenta iden att bygga upp en ny bil, så var det till för några år sedan, innan V5C kom till. Ganska vanligt om vi prater om äldre Elaner, Europa etc.
Nu samkörs ju alla register moms (vat) företagsreg. mm you name it, inom EU på ett kanska raffinerat sätt, på gott och ont. V5C är ett''verktyg i detta spel.
Om din gamla bil ej är utskrotad ur bil.reg köp ''reservdel''. !!
Finns din gamla fina bil kvar i registret så glöm ej att enl. bilprovning så gäller att för bilar med separat bärande ram så är bilens ram det som betecknas som dess identitet, ej en kaross med instansat ch.no. utan endast ramen.
Ramar finns ju att köpa som reservdel, då skall det finnas ett cert, med den nya ramen att den ersätter ram si och så, dvs ch.no och gärna faktura på inköpet.
Detta för att underlätta dispansförfarandet.
Sen kan man kanske som privatperson''mörka lite'', men det står upp till var och en., speciellt vid begagnatköp, av ''reservdel''.
Var igår på ett MHRF-Folksam - informations möte här i GBG, i egenskap av ''bes-gubbe'' för vår klubb, där diskuterrades det här med fordonsidentiter och tolkningen av de regler som idag finns, ganska flitigt, kanske var MC-gubbarna flitigast men inte mindre intressant blev diskussion av det, dagens regler stämmer inte in med gårdagens produktionsfilosofi, vare det gäller bil eller MC.
Vad gäller för bilar som importerades för ca 20-år sedan eller mer,och har V5 och inte kan få ngt V5C, de är ju förreggade med reg.no och allt, detta erhölls vid införtullning, men fortfarande i renoveringstadiet, dvs ej varit på det högtidliga regbesiktningsdagen hos Sv.bilprovning,
senariot finns inte i dagens moderna vägverk, vaccum..
Idag får man inte reg.skylt utan reg.bes om fordonet kommer från EU-land, utanför EU kanske det är som förr , vad vet jag.. kanske någon annan vet.
Hoppas att ha varit till någon hjälp.
PUUH det här blev långt, skriver snart lika bra som jag pratar...
Good Luck
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Re: bilimport
Jag har lyckats fyra gånger att få V5C hemskickat till mig i Sverige, några utav gångerna var de tjuriga med det har gått till slut.mogge wrote: De kan nämligen inte utfärda ett sådant till icke UK - medborgare eller till adress utan för England.
Annas kan man skicka in en V756 blankett till DVLA, så skickar de V561 papper till dig "Certificate of permanent export" där du står som ny ägare och funkar för att regga in bilen i Sverige.
Är väldigt lätt att regga dessa då de är EU typade. Behövdes inga papper eller någonting förutom registreringsbeviset för att regga min i Sverige. Går dessutom som imoprt för annat ändamål, de som går under import för eget bruk är man begränsad till att regga max en bil per år/person.Mikael_W wrote:hur är det med bilar från UK som är nyare, modell 99 och framåt med nya EU typintyget. Är det inte lättare ta in dessa? Ändra instrumentering till km istället för miles mm eller behövs det?
Behövs ingen konvertering för km/h på tripmätare.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Finns faktiskt ingen lag i sverige som förbjuder någon att importera mer än EN bil för egetbruk / år. Det är en vanlig missuppfattning precis som att man inte FÅR sälja mer än 6 bilar / år.henko wrote: Är väldigt lätt att regga dessa då de är EU typade. Behövdes inga papper eller någonting förutom registreringsbeviset för att regga min i Sverige. Går dessutom som imoprt för annat ändamål, de som går under import för eget bruk är man begränsad till att regga max en bil per år/person.
Behövs ingen konvertering för km/h på tripmätare.
Däremot så kan skatteverket i båda fallen få för sig att lägga sig i dina aktiviteter.
Men kan du motivera behovet av att importera fler än en bil för egetbruk / år så ä de lugnt, precis som dom där reglerna om import av alkohol för egetbruk...
Å jag har dessutom aldrig träffat någon som behövt göra detta, personligen har jag importerat flertalet bilar / år för eget bruk.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Mycket lustigt då en vän för två veckor sedan skulle registrera en bil för eget bruk och inte fick det. Han hade registrerat in en på sig i höstas och trodde att han kunde ta denna nu efter årsskiftet, men de räknar ett år frammåt från den dagen man registrerar in bilen. Som tur va hans tjej med så hon fick stå som ägare på den..Rickard wrote: Finns faktiskt ingen lag i sverige som förbjuder någon att importera mer än EN bil för egetbruk / år. Det är en vanlig missuppfattning precis som att man inte FÅR sälja mer än 6 bilar / år.
Däremot så kan skatteverket i båda fallen få för sig att lägga sig i dina aktiviteter.
Men kan du motivera behovet av att importera fler än en bil för egetbruk / år så ä de lugnt, precis som dom där reglerna om import av alkohol för egetbruk...![]()
Å jag har dessutom aldrig träffat någon som behövt göra detta, personligen har jag importerat flertalet bilar / år för eget bruk.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Hmm...henko wrote:Mycket lustigt då en vän för två veckor sedan skulle registrera en bil för eget bruk och inte fick det. Han hade registrerat in en på sig i höstas och trodde att han kunde ta denna nu efter årsskiftet, men de räknar ett år frammåt från den dagen man registrerar in bilen. Som tur va hans tjej med så hon fick stå som ägare på den..Rickard wrote: Finns faktiskt ingen lag i sverige som förbjuder någon att importera mer än EN bil för egetbruk / år. Det är en vanlig missuppfattning precis som att man inte FÅR sälja mer än 6 bilar / år.
Men kan du motivera behovet av att importera fler än en bil för egetbruk / år så ä de lugnt, precis som dom där reglerna om import av alkohol för egetbruk...![]()
Va det bilprovaren som sa nej !?
Dom ser ju uppgifterna i datorn när dom ska göra regbesiktningen, men dom har faktiskt inte rätt att neka.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Ja precis det var gubben som har hand om registreringsbesiktningar som nekade honom. Kanske får ta och ringa till VV och se hur det egentligen ligger till..Rickard wrote:Hmm...![]()
Va det bilprovaren som sa nej !?
Dom ser ju uppgifterna i datorn när dom ska göra regbesiktningen, men dom har faktiskt inte rätt att neka.