StefanJ & CAIC Race Eliser

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
StefanJ
Forumveteran

StefanJ & CAIC Race Eliser

Post by StefanJ »

Tänkte starta en tråd om min bil då jag har fått ganska mycket frågor om den.
Bilen är en Elise MS med centrerad förarplats. Säsongen som var började inte på något bra sätt då 2 liters motorn som satt i bilen när jag köpte den rasade efter att jag hunnit köra ca 4 km. Trolig orsak till detta var att en ventil blivit felmonterad vid renovering som gjorts precis innan jag köpte bilen.
I och med detta så valde vi att stoppa i en 1,8 T från V.A.G koncernen. Dahlbäck Racing i Borlänge fick förtroendet då jag har väldigt god erfarenhet utav dom sen tidigare. Vi kom överrens om en motor på ca 350 hk och väldigt god körbarhet. Motorn är uppbyggd med väldigt mycket special delar så som titan vevstakar, titan kolvar, prototyp turbo m.m. Allt detta har gett en motor som kan leverera upp till ca 420 hk och 550 Nm över ett väldigt brett register på vanlig macksoppa.
Bilen fungerar alldeles ypperligt nu och har som bäst presterat en varvtid på 58 sekunder runt Rudskogen i Norge med ca 320 hk. Detta är samma varvtid som Alfab Racings Oreca Viper har presterat.

Till nästkommande säsong så kommer bilen att anpassas ytterliggare för långlopp med bland annat snabbtankningssystem. Utöver detta så kommer vi att förbättra bromskylningen, göra vissa ändringar när det gäller aerodynamiken + en hel del annat.

Bifogar några bilder på bilen
Image
Image
Image
Last edited by StefanJ on Thu 07 Dec, 2006 18:40, edited 3 times in total.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
DJ
Moderator

Post by DJ »

Otroligt härlig bil!  :up:

Det kan inte bli mycket bättre än så här!

Du har nummerskylt ser jag. Har du tänkt att försöka besiktiga den?

Hur mycket jobb var det att få i VAG-motorn istället för Rovern?
Allt hemsnickrat eller har du tagit hjälp av nåt konverterings-kit?

Daniel
Lotuslös :(
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Hej DJ,

Bilen är förregistrerad. Anledningen till att jag gjorde detta var främst för att kunna försäkra bilen ordentligt. Har funderat på om jag ska besiktiga den. Har inte gjort detta då jag troligtvis aldrig skulle använda den på gatan iaf. Anledningen till detta är att jag får göra om hela setupen samt byta front på den ifall jag vill använda den på gatan och det känns alldeles för omständigt.

VAG-motorn var det väl inga större problem att få i. Dahlbäck Racing har gjort alla motorfästen m.m. Det enda problemet vi har haft i år är att få tillräkligt luftflöde genom IC:n. Detta kommer dock inte vara några problem till nästa år då vi har gjort vissa modifieringar.
Ifall det är någon som är intresserad av att stoppa i en VAG-motor i sin Elise så hjälper jag gärna till och förmedlar kontakten med Dahlbäck Racing då jag har ganska goda känningar där.

Mvh
Stefan
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Stefan,
Kul att det funkar. Och att Dahlbäcks fick i den ok. Vet du om det skiljer mycket från Bernard i UKs (http://www.auto-teknix.co.uk/audi-conv.htm) Audi lösning?

Själva så stoppar vi i en Duratec 2 L snart. Den är fn hos DVA för topp arbeten och heta kammar. Hoppas på ca 240 bhp och runt 200 llbft från 4500-7500 varv. Bilen skall åxo ned till 675 kg eller mindre.....

Berätta mer när ni kommer igång. Jag kör 6-7 lopp 4 h endurance nästa år plus att vi sagt att vi skall göra Belcar 10 H på Zolder med den rosa racern även 2007.
Cai, Belgien men svensk
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

CAIC,
Motorn som sitter i min bil skiljer sig rätt mycket från Bernard motorer.
Bottendelen är byggd för att tåla över det dubbla vad nuvarande turbo klarar av att leverera. Motorn är uppbyggd med titan vevstakar, titan kolvar, mekanisk topp med titan ventiler plus mycket annat som är special. Bland annat är turbon en prototyp från KKK.
Jag har pratat med Hans Dahlbäck om att han ska plocka fram ett mer standardbetonat kit likannde Bernards kit ifall det är någon som är intresserad.

Jag tror nog att jag måste pallra mig ner till Belgien nästa år och köra lite på Spa och kika på din bil. Tror att den kommer att bli riktigt bra med Duratec motorn på 240 bhp och 675 kg. Jag ska själv försöka bli av med ca 50 kg tills nästa år.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Om du är på väg ned, så säg till. Vi skall prel. köra ett 4 timmars lopp på Spa den 20-21/10 och ett till den 27/10 på Croix i Normandie. Sedan skall det bli två sprint med nya engelska LoTD Elise serien på Spa i Oktober. Vi ska vara med som "invitational". Kan absolut vara något för dig oxå... jag hör av mig när datumet är satt och om du vill kan jag ta snacket med Paul Golding.
Vore kul med en riktigt het svensk Elise där. :steer:
Cai, Belgien men svensk
DJ
Moderator

Post by DJ »

Klart man är sugen på en 1.8T i en Elise.

En mycket trevlig motor, har haft ett par sådana i bilar jag haft. Dock med lägre trimningsgrad.
Och håller man sig under 300 hk (lagom i gatbil) så är den relativt billig också!

Vad har du för växellåda? VAG?

Är lite nyfiken på om Dahlbäck kan leverera kit med motorfästen och drivaxlar.

Oj, vad sugen jag blev.

Daniel
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

CAIC,
Det där lät faktiskt riktigt intressant. Hör av dig när datumet är satt så ska jag kolla kalendern ifall det går att fixa.

DJ,
För tillfället så sitter det en 6-växlad VAG-låda i bilen, men förhoppningsvis så sitter det en sekventiell låda i bilen tills nästa säsong.

Är det bara monteringsdetaljerna samt drivaxlar du är intresserad av?, eller är det ett komplett kit med motor och växellåda du är intresserad av?
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
mr_borgman
Stamgäst

Post by mr_borgman »

Riktigt kul att det skrivs lite mer om er här på forumet.
DJ
Moderator

Post by DJ »

StefanJ wrote: DJ,
För tillfället så sitter det en 6-växlad VAG-låda i bilen, men förhoppningsvis så sitter det en sekventiell låda i bilen tills nästa säsong.

Är det bara monteringsdetaljerna samt drivaxlar du är intresserad av?, eller är det ett komplett kit med motor och växellåda du är intresserad av?
För det första så har jag inte skaffat nån bil att byta motor i än. Håller på och letar. Jag vill bara kolla marknaden än så länge. Om en konvertering är rimlig i pris så finns det ingen anledning att leta efter en Sport 160 eller en Elise med VHPD, utan då kan man köpa billig bil och motor-konvertera istället.

Jag misstänker att en komplett ombyggnad blir dyr, det brukar bli det... :(
Kolla t.ex. Honda K20A-kiten, nästan 150000 monterat och klart och runt hälften om man köper ett DIY kit (inkl. varenda skruv, avgas m.m.!)och ett löst drivpaket.

Bara jag kan få tag på drivaxlar och motorfästen till rimlig peng så kan jag nog mecka ihop resten själv utan att behöva spendara massor med garagetimmar.

Men om dahlbäck kan leverera nyckelfärdigt till rimliga pengar så är det nog det bästa. 1.8T drivlinan är ju billigare begagnad än en Honda, så det finns ju hopp.

Daniel
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

DJ,
Jag ska troligen upp och hämta min bil i helgen hos Dahlbäck. Jag kan lyssna med honom då vad det kan tänkas kosta.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Här kommer en lista på allt som ska göras med bilen inför nästa säsong
*Lacka om bilen, vit med blåa stripes
*Nya sidorutor, dom gamla ser lite slitna ut
*Ny diffuser
*Ny bakvinge, modell större
*Ny frontsplitter
*Snabbtankningssystem
*Förbättra kylningen till bromsarna
*Modifiera takluftintaget
*Kommunikationssytem mellan bil och depå
*Dricka system
*Montera katalysator
*Avgasbandage
*Byta stol och bälten
*Lätta bilen 50 kg

Det var väl i det stora hela det som ska göras. Kommer i och för sig säkert på hundra saker till jag ska göra innan bilen kommer ut ur garaget igen.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Hej Stefan
Nu måste jag få fråga (om det går för sig?) Hur finansierar man allt detta godis som du har/ ska köpa?
Det är ju ganska häftiga grejor menar jag, titan och dahlbäck m.m...... :lol:
Ni har väl sponsorer, men ändå.
Jag undrar seriöst hur det går till, kan ett gäng grabbar jobba ihop allt detta, menar ju naturligvis inte att ni snor delar eller så, bara nyfiken  :wave:
Jag är ju självklart inte avis, att åka långlopp m.m. inte alls....... :(
Hoppas att du vill svara på detta kanske lite oklara inlägg.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Hej Peter,
Visst går det att ro i land ett sånt här bygge själv ifall man sparar länge och prioriterar bilen över i princip allting annat. Jag har dock fått rätt bra priser på det mesta som är gjort på bilen samt att jag har en del finansiella sponsorer som har betalat en ganska stor del utav bygget. När det gäller tävlingsbudgeten för säsongen 2007 så håller vi fortfarande på att jobbar för att få ihop den.

Så är det någon som vet någon som kan vara intresserad av att vara med och sponsra Sveriges nya vinnarteam i långlopp så är det bara att säga till  :wave:

Vill även passa på att nämna våra befintliga sponsorer
Dahlbäck Racing
Norrorts Plastteknik
Jolian IT-konsult
Hakkana IT
Profil & Sovenir i Sverige
Peter Milton wrote:Hej Stefan
Nu måste jag få fråga (om det går för sig?) Hur finansierar man allt detta godis som du har/ ska köpa?
Det är ju ganska häftiga grejor menar jag, titan och dahlbäck m.m...... :lol:
Ni har väl sponsorer, men ändå.
Jag undrar seriöst hur det går till, kan ett gäng grabbar jobba ihop allt detta, menar ju naturligvis inte att ni snor delar eller så, bara nyfiken  :wave:
Jag är ju självklart inte avis, att åka långlopp m.m. inte alls....... :(
Hoppas att du vill svara på detta kanske lite oklara inlägg.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
peter milton
Forumveteran

Post by peter milton »

Tack för svaret.
Ni kör alltså det "äkta" hårda sättet att finansiera ert raceprojekt, inga silverskedar i munnen och så menar jag, spara och gnida för något som man brinner för, kul.  :up:
(Fast en och annan silversked kanske inte hade skadat, åtminstonde vid sådana spännande extra utg. som te.x. ett motorras, eller?)
Jag ska försöka följa era raceäventyr nästa år, åtminstonde via nätet.  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Post Reply