Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Vad tror ni om denna? Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra pris.
http://www.pistonheads.com/sales/304579.htm
Är det någon som har erfarenheter från Pure Lotus som företaget heter?
http://www.pistonheads.com/sales/304579.htm
Är det någon som har erfarenheter från Pure Lotus som företaget heter?
Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Kan kolla om du vill, dvs bilen, företaget = lika med alla andra i UK = pumpa ''kulor''.steef wrote:Vad tror ni om denna? Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra pris.
http://www.pistonheads.com/sales/304579.htm
Är det någon som har erfarenheter från Pure Lotus som företaget heter?
Eller varför inte köpa den, då blir du först , tror jag..... finnes ingen annan här hemma vad jag vet.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Jag såg en sådan på Knutstorp för tre år sedan, när Gumball Race
mellanlandade där. En man i övre medelåldern som körde den.
Vet dock ej om det är någon större rekommendation att den körts
i det "rejset" ? Men bilen var snygg, även om jag tycker att röda säten
till en grön/gul bil är lite OTT. Men det är ju så klart en smaksak.
hälsn
Lasse H
mellanlandade där. En man i övre medelåldern som körde den.
Vet dock ej om det är någon större rekommendation att den körts
i det "rejset" ? Men bilen var snygg, även om jag tycker att röda säten
till en grön/gul bil är lite OTT. Men det är ju så klart en smaksak.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Priset ser ju helt ok ut, dock är andrahandsvärdet i Sverige något lägre pga högerstyrd. Som Lasse H nämner är färgkombinationen något udda, med röda stolar till grön bil. Även om du gillar det så är det inte säkert att nästa ägare gör det. Men det, och RHD, är ju avhängigt av dina planer för bilen. Skall du ta hem den och köra en sommar för att sedan sälja den, eller tänker du behålla den för överskådlig framtid?
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
eventuellt
Aj Aj, gubbar nu har ni inte läst på.Stefan_A wrote:Priset ser ju helt ok ut, dock är andrahandsvärdet i Sverige något lägre pga högerstyrd. Som Lasse H nämner är färgkombinationen något udda, med röda stolar till grön bil. Även om du gillar det så är det inte säkert att nästa ägare gör det. Men det, och RHD, är ju avhängigt av dina planer för bilen. Skall du ta hem den och köra en sommar för att sedan sälja den, eller tänker du behålla den för överskådlig framtid?
Röd inredning är ett måste, no optiopns, i ngt som kallas Type 25, illa vore det annars.
Alla Lotus race bilar från tiden hade röda stolar + I.bräda och ratt, de var gröna exterriört, som fabriksracers (Lotus BRG).
Vi talar nu tidigt -50- tal, och även 60-tal.
Type 25 var en Grand Prix bil med sk. backbone-chassi, unikt för dåtidens F1-racers.
Mer unikt var att denna chassikonstruktion med modifieringaer sattes i produktion för en vägbil, nämligen Elan, Type 26, som den hette i sin första version, -63, en oerhört avancerad bil för sin tid.
Det röda och gröna fanns även i 26R, en homoligierad fabriksracer av Elan'n.
De var homoligiserades som 26R S1 och 26RS2, ca 50ex vardera.
Elise 25 är en sk ''heritage- grej'' och ganska trevlig reminder om hur stort Lotus egentligen var, om vi pratar motorsport.
Det finnes fler sådana versionen av Elise, med anknytning till F1-som är intressanta.
Köp den, om den är fräsch och pigg...
Men häng på,de försvinner fort där borta, inte som här hemma.
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.
Morgan !
Det ska gudarna veta att jag inte är ngn motorhistoriker, men att
tidiga rejsbilar från Lotus hade röda rattar och stolar var mig bekant.
Men det betyder inte att jag tycker det är snyggt ! Sen har ju Lotus de senaste åren gjort flera modeller av Elise som sk minna om fornstora dar. Tyvärr har dessa bilar inte utmärkt sig på något annat sätt än med färgställningen. Men med tanke på Elisens kompetens så räcker väl detta i och för sig mycket långt.
Jag kan också tycka att det är skillnad om man är en lycklig ägare till en Lotus 23 B och har behållit den röda galonstolen och
skinnratten (du vet ju vilken bil jag stod och dräglade över vid SSM i
somras !!). Skulle ej bli förvånad om någon säger att skälet till att dessa
tidiga Lotusar hade röda stolar/rattar beror på att Colin Chapman, vars
"sparsamhet" var vida känd, köpte dem till reapris för att ingen annan
ville ha dem !
bästa hälsningar i ösregnet
Lasse H
Det ska gudarna veta att jag inte är ngn motorhistoriker, men att
tidiga rejsbilar från Lotus hade röda rattar och stolar var mig bekant.
Men det betyder inte att jag tycker det är snyggt ! Sen har ju Lotus de senaste åren gjort flera modeller av Elise som sk minna om fornstora dar. Tyvärr har dessa bilar inte utmärkt sig på något annat sätt än med färgställningen. Men med tanke på Elisens kompetens så räcker väl detta i och för sig mycket långt.
Jag kan också tycka att det är skillnad om man är en lycklig ägare till en Lotus 23 B och har behållit den röda galonstolen och
skinnratten (du vet ju vilken bil jag stod och dräglade över vid SSM i
somras !!). Skulle ej bli förvånad om någon säger att skälet till att dessa
tidiga Lotusar hade röda stolar/rattar beror på att Colin Chapman, vars
"sparsamhet" var vida känd, köpte dem till reapris för att ingen annan
ville ha dem !

bästa hälsningar i ösregnet
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Priset verkar bra!steef wrote:Vad tror ni om denna? Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra pris.
http://www.pistonheads.com/sales/304579.htm
Är det någon som har erfarenheter från Pure Lotus som företaget heter?
Tänk bara på att S2:an är dyrare att importera än S1:an, eftersom S2:an har dyra framlysen.
Högerstyrt är inga problem, visst kommer den ha ett lägre andrahandsvärde än en LHD, men du betalar ju så mycket mindre i inköp också.
Jag åker RHD-elise varje dag, och det är inga problem alls.
Jag har ibland funderat på att konvertera, men ärligt talat bara av den anledningen att bilen skulle bli mer värdefull på begagnat-marknaden om jag skulle få för mig att byta bil.
Fånigt, va?
Det känns just nu som om pengarna för konverteringen gör mer nytta som rejs-dämpare, r-däck och andra ROLIGA uppdateringar.
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös

Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Jeg som tenkte det var bare vi i Norge som hadde merkelige beregningsmodeller for importavgifter... hva har lysene med saken å gjøre...??DJ wrote:Tänk bara på att S2:an är dyrare att importera än S1:an, eftersom S2:an har dyra framlysen.
Forøvrig må det jo være veldig gunstig for dere svensker å importere en Elise, mener å ha hørt at bare 25% (?) moms kommer i tillegg på innkjøpsprisen i utlandet ? Jeg nevner bare at en 2005/2006 Elise med Toyota-motor nå koster fra rundt $30.000 i USA.... Nyprisen ligger på rundt $46.000.
Jeg kom forresten hjem fra en uke i Houston, Texas i går formiddag

Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Nej, inte ens moms tillkommer om bilen importeras från annat EU-land. (Varor skattas bara i ett land inom EU, är skatten redan betald kan man sen flytta varan bäst man vill inom EU i de flesta fall, skattefritt)trondhb wrote:Jeg som tenkte det var bare vi i Norge som hadde merkelige beregningsmodeller for importavgifter... hva har lysene med saken å gjøre...??DJ wrote:Tänk bara på att S2:an är dyrare att importera än S1:an, eftersom S2:an har dyra framlysen.
Forøvrig må det jo være veldig gunstig for dere svensker å importere en Elise, mener å ha hørt at bare 25% (?) moms kommer i tillegg på innkjøpsprisen i utlandet ?
Det som tillkommer vid import är, förutom kostnaden för transport etc., ett par tusenlappar i reg-avgift och besiktning, och till besiktningen måste man byta halvljusen om bilen gått i vänstertrafik innan.
S1-lysen kostar väldigt lite

S2-lysen kostar flera tusen

_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös

Ja, dere svensker har det sannelig fint når det gjelder biler... ;-) Jeg synes faktisk det er rart at det ikke er flere spesielle biler i Sverige når man tenker på de gunstige prisene.
Hva da med biler fra USA ? Om det er noenlunde samme regler skulle det jo være rimelig gunstig å importere f.eks. en Corvette C6 eller kanskje til og med Z06 også... Nypris på $45.000 tilsvarer vel under 300.000 SEK (?). Ellers ser jeg den koster fra under 40.000 euro i Tyskland også. Dette er en bil som ville kostet ihvertfall over millionen å importere til Norge, sannsynligvis opp mot 1 1/2 million SEK... Bare ett av mange eksempler, men med avgift ut ifra vekt, motorvolum og CO2-utslipp blir utslagene voldsomme i dette tilfellet.
Hva da med biler fra USA ? Om det er noenlunde samme regler skulle det jo være rimelig gunstig å importere f.eks. en Corvette C6 eller kanskje til og med Z06 også... Nypris på $45.000 tilsvarer vel under 300.000 SEK (?). Ellers ser jeg den koster fra under 40.000 euro i Tyskland også. Dette er en bil som ville kostet ihvertfall over millionen å importere til Norge, sannsynligvis opp mot 1 1/2 million SEK... Bare ett av mange eksempler, men med avgift ut ifra vekt, motorvolum og CO2-utslipp blir utslagene voldsomme i dette tilfellet.
Trond Håvard Bjørgum
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
2010 BMW sDrive23i (2013-)
2002 Honda S2000 (2009-2013)
2001 Lotus Elise S2 Race Tech (2005-2009)
Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
På just denna punkt är faktiskt S2an tvärtom billigare. Du böjer bara om några flärpar på en plåt så att den kan monteras åt andra hållet. Voila! Redo för högertrafik!DJ wrote:Tänk bara på att S2:an är dyrare att importera än S1:an, eftersom S2:an har dyra framlysen.
mvh/Ragnar
Re: Eventuellt importera Lotus Elise S2 Type 25
Jaha, där ser man!Ragnar wrote:På just denna punkt är faktiskt S2an tvärtom billigare. Du böjer bara om några flärpar på en plåt så att den kan monteras åt andra hållet. Voila! Redo för högertrafik!DJ wrote:Tänk bara på att S2:an är dyrare att importera än S1:an, eftersom S2:an har dyra framlysen.
mvh/Ragnar

_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös

eventuellt importera
Lasse H wrote:Morgan !
Det ska gudarna veta att jag inte är ngn motorhistoriker, men att
tidiga rejsbilar från Lotus hade röda rattar och stolar var mig bekant.
Men det betyder inte att jag tycker det är snyggt ! Sen har ju Lotus de senaste åren gjort flera modeller av Elise som sk minna om fornstora dar. Tyvärr har dessa bilar inte utmärkt sig på något annat sätt än med färgställningen. Men med tanke på Elisens kompetens så räcker väl detta i och för sig mycket långt.
Jag kan också tycka att det är skillnad om man är en lycklig ägare till en Lotus 23 B och har behållit den röda galonstolen och
skinnratten (du vet ju vilken bil jag stod och dräglade över vid SSM i
somras !!). Skulle ej bli förvånad om någon säger att skälet till att dessa
tidiga Lotusar hade röda stolar/rattar beror på att Colin Chapman, vars
"sparsamhet" var vida känd, köpte dem till reapris för att ingen annan
ville ha dem !![]()
bästa hälsningar i ösregnet
Lasse H
Lasse H
Håller med dig i det mesta, jag vet att det gröna var ett måste på den tiden, BRG = British Racing Green, på en brittisk racebil.
Chapman var ju en ''Rookie'' och ville naturligtvis skaka om lite, tror han lyckades med det röda samtidigt som det blev ett varumärke för hans produkter.
Kanske han köpte det billigt med samma anda som han som 1:a teamchef lyckades få sitt Team ( det första i F1) mer eller mer fullsponsrat från ett företag utan kopplingar till bil-branschen, en enorm bedrift på den tiden, då sponsring i denna form var en utopi.
Detta vände ju upp och ner på hela serien...
Chapman var en ''pure'' businessman och stenhård team-manager, teknisk kunnig på hög nivå och för företaget ''god inköpare''.
Sant som du säger, Mr Chapman var inte speciellt spendersam men hade en hög nivå vad det gällde performance kontra kostnader, eller tvärtom.
Vad det gäller Elisen och dess sk jublieumsbilar kan man tycka vad man vill, de är bilar i så små serier som refererar till märkets historik .personligen tycker jag att det är kul.
God Jul,
Morgan
Morgan
Elan S1,Elan S2, Elan Coupe', Elise S1-96, Exige-07 och en biltrailer.