Page 1 of 2
2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 08:48
by Nillet
Dags för årets flärdfulla tävling i Monte Carlo.
Trångt och svårt att köra om.
Vid regn brukar de endast bli ett fåtal bilar i mål.
Träningen startar om 10 minuter och vill man följa det via live-text så föreslår jag:
http://live.autosport.com/
Eftersom jag inte jobbar idag så skall jag se sändningarna på DSF.
Såhär såg det ut när Lotus-garaget vaknade upp i morse.
http://twitpic.com/1nccjc
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 09:41
by Nillet
Vi skall tydligen fira F1:s 60-årsdag idag...
En lördag för 60 år sedan startade F1-cirkusen på Silverstone.
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 10:49
by Nillet
Tider från första träningen:
Pos Driver Team Time Laps
1. Alonso Ferrari 1:15.927 31
2. Vettel Red Bull-Renault 1:16.000 + 0.073 26
3. Kubica Renault 1:16.016 + 0.089 28
4. Webber Red Bull-Renault 1:16.382 + 0.455 24
5. Massa Ferrari 1:16.517 + 0.590 29
6. Schumacher Mercedes 1:16.589 + 0.662 21
7. Hamilton McLaren-Mercedes 1:16.647 + 0.720 32
8. Button McLaren-Mercedes 1:16.692 + 0.765 29
9. Sutil Force India-Mercedes 1:16.805 + 0.878 23
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:16.857 + 0.930 30
11. Rosberg Mercedes 1:17.149 + 1.222 14
12. Barrichello Williams-Cosworth 1:17.331 + 1.404 28
13. Liuzzi Force India-Mercedes 1:17.704 + 1.777 26
14. Petrov Renault 1:17.718 + 1.791 38
15. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:17.991 + 2.064 36
16. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:18.397 + 2.470 39
17. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:18.434 + 2.507 37
18. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:18.547 + 2.620 32
19. Glock Virgin-Cosworth 1:19.527 + 3.600 23
20. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:19.606 + 3.679 31
21. Trulli Lotus-Cosworth 1:19.902 + 3.975 30
22. di Grassi Virgin-Cosworth 1:20.566 + 4.639 18
23. Senna HRT-Cosworth 1:21.688 + 5.761 27
24. Chandhok HRT-Cosworth 1:21.853 + 5.926 6
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 15:40
by Nillet
Andra träningens tider:
Pos Driver Team Time Laps
1. Alonso Ferrari 1:14.904 36
2. Rosberg Mercedes 1:15.013 + 0.109 39
3. Vettel Red Bull-Renault 1:15.099 + 0.195 47
4. Massa Ferrari 1:15.120 + 0.216 44
5. Schumacher Mercedes 1:15.143 + 0.239 38
6. Kubica Renault 1:15.192 + 0.288 38
7. Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.249 + 0.345 32
8. Sutil Force India-Mercedes 1:15.460 + 0.556 42
9. Button McLaren-Mercedes 1:15.619 + 0.715 37
10. Webber Red Bull-Renault 1:15.620 + 0.716 28
11. Petrov Renault 1:15.746 + 0.842 44
12. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:16.276 + 1.372 46
13. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.348 + 1.444 48
14. Barrichello Williams-Cosworth 1:16.522 + 1.618 37
15. Liuzzi Force India-Mercedes 1:16.528 + 1.624 42
16. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:16.599 + 1.695 36
17. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:16.818 + 1.914 45
18. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:17.023 + 2.119 28
19. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:18.184 + 3.280 47
20. di Grassi Virgin-Cosworth 1:18.478 + 3.574 38
21. Trulli Lotus-Cosworth 1:18.667 + 3.763 13
22. Glock Virgin-Cosworth 1:18.721 + 3.817 41
23. Chandhok HRT-Cosworth 1:20.313 + 5.409 35
24. Senna HRT-Cosworth 1:22.148 + 7.244 11
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 18:40
by Nillet
I pressreleasen säger de att de hade problem med Trulli:s motor.
Motorn har många drifttimmar och var i slutet på sin levnadstid.
De säger det inte rakt ut men jag tolkar det som att de bytar motorn och i så fall startar Trulli sist.
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 19:20
by silke
Nillet wrote:I pressreleasen säger de att de hade problem med Trulli:s motor.
Motorn har många drifttimmar och var i slutet på sin levnadstid.
De säger det inte rakt ut men jag tolkar det som att de bytar motorn och i så fall startar Trulli sist.
Är det så alltså? Hade fått för mig att det bara gäller ifall de byter motor mellan kvalet och loppet. Borde ju i och för sig inte betyda sådär jättemycket ifall han får starta sist, Hispania borde han kunna komma förbi relativt snabbt men kanske kan bli svårare att ta sig förbi Virginbilarna på Monacos gator men borde inte vara omöjligt..
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 21:20
by Nillet
silke wrote:Nillet wrote:I pressreleasen säger de att de hade problem med Trulli:s motor.
Motorn har många drifttimmar och var i slutet på sin levnadstid.
De säger det inte rakt ut men jag tolkar det som att de bytar motorn och i så fall startar Trulli sist.
Är det så alltså? Hade fått för mig att det bara gäller ifall de byter motor mellan kvalet och loppet. Borde ju i och för sig inte betyda sådär jättemycket ifall han får starta sist, Hispania borde han kunna komma förbi relativt snabbt men kanske kan bli svårare att ta sig förbi Virginbilarna på Monacos gator men borde inte vara omöjligt..
Är osäker på exakt hur regeln lyder...
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 21:23
by Stefan A
Jag har för mej att det kom till en regel för ett par år sedan, som säger att moton skall köras två tävlingar??? Har för mej att det gäller växellådan oxå, nån som vet?
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 21:53
by silke
Stefan A wrote:Jag har för mej att det kom till en regel för ett par år sedan, som säger att moton skall köras två tävlingar??? Har för mej att det gäller växellådan oxå, nån som vet?
Det stämmer att det för ett par år sedan kom en sådan regel för att inte budgetarna skulle springa iväg alltför mycket. Denna regel har dock ändrats sen dess och blivit än hårdare. Nu får teamen max använda sig av 8 motorer under hela säsongen. Skulle de behöva använda fler så utdöms något sorts straff. Detsamma gäller växellådor, har dock inte koll på antalet där. Nånting säger mig att det är 10 växellådor per säsong, men det skulle jag lika gärna kunnat ha drömt..

Nillet, vet du?
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Thu 13 May, 2010 23:04
by Nillet
Motorbyte verkar vara fritt, men max 8 per år. Man flyttas 10 placeringar ner för varje motorbyte från och med det 9:e.
En växellåda måste hålla i 4 lopp på raken annars flyttas men 5 placeringar ner.
http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... ions/8689/
Jag hade alltså fel ovan...
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Sat 15 May, 2010 15:23
by Nillet
Alonso körde in i räcket på förmiddagen och bilen blev inte klar till kvalet, han startar sist. Som vanligt står Red Bull först i kvalet som gav dessa tider:
Pos Driver Team Q1 Q2 Q3
1. Webber Red Bull-Renault 1:15.035 1:14.462 1:13.826
2. Kubica Renault 1:15.045 1:14.549 1:14.120
3. Vettel Red Bull-Renault 1:15.110 1:14.568 1:14.227
4. Massa Ferrari 1:14.757 1:14.405 1:14.283
5. Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.676 1:14.527 1:14.432
6. Rosberg Mercedes 1:15.188 1:14.375 1:14.544
7. Schumacher Mercedes 1:15.649 1:14.691 1:14.590
8. Button McLaren-Mercedes 1:15.623 1:15.150 1:14.637
9. Barrichello Williams-Cosworth 1:15.590 1:15.083 1:14.901
10. Liuzzi Force India-Mercedes 1:15.397 1:15:061 1:15.170
11. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.030 1:15.317
12. Sutil Force India-Mercedes 1:15.445 1:15.318
13. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:15.961 1:15.413
14. Petrov Renault 1:15.482 1:15.576
15. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:15.908 1:15.692
16. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:16.175 1:15.992
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:16.021 1:16.176
18. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:17.094
19. Trulli Lotus-Cosworth 1:17.134
20. Glock Virgin-Cosworth 1:17.377
21. di Grassi Virgin-Cosworth 1:17.864
22. Senna HRT-Cosworth 1:18.509
23. Chandhok HRT-Cosworth 1:19.559
24. Alonso Ferrari No time
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Sun 16 May, 2010 03:18
by Bjarne
Nillet wrote:Alonso körde in i räcket på förmiddagen och bilen blev inte klar till kvalet, han startar sist. Som vanligt står Red Bull först i kvalet som gav dessa tider:
Pos Driver Team Q1 Q2 Q3
1. Webber Red Bull-Renault 1:15.035 1:14.462 1:13.826
2. Kubica Renault 1:15.045 1:14.549 1:14.120
3. Vettel Red Bull-Renault 1:15.110 1:14.568 1:14.227
4. Massa Ferrari 1:14.757 1:14.405 1:14.283
5. Hamilton McLaren-Mercedes 1:15.676 1:14.527 1:14.432
6. Rosberg Mercedes 1:15.188 1:14.375 1:14.544
7. Schumacher Mercedes 1:15.649 1:14.691 1:14.590
8. Button McLaren-Mercedes 1:15.623 1:15.150 1:14.637
9. Barrichello Williams-Cosworth 1:15.590 1:15.083 1:14.901
10. Liuzzi Force India-Mercedes 1:15.397 1:15:061 1:15.170
11. Hulkenberg Williams-Cosworth 1:16.030 1:15.317
12. Sutil Force India-Mercedes 1:15.445 1:15.318
13. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:15.961 1:15.413
14. Petrov Renault 1:15.482 1:15.576
15. de la Rosa Sauber-Ferrari 1:15.908 1:15.692
16. Kobayashi Sauber-Ferrari 1:16.175 1:15.992
17. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:16.021 1:16.176
18. Kovalainen Lotus-Cosworth 1:17.094
19. Trulli Lotus-Cosworth 1:17.134
20. Glock Virgin-Cosworth 1:17.377
21. di Grassi Virgin-Cosworth 1:17.864
22. Senna HRT-Cosworth 1:18.509
23. Chandhok HRT-Cosworth 1:19.559
24. Alonso Ferrari No time
Det ser ju bra ut, bara en sekund efter sista gamla teamet, men fortfarande 4 sekunder efter snabbaste.
Mycket kvar, men det kommer
Vill man bli publicerad i Lotus Racing, kan man skicka in en bild som visar att man supportar dem
LotusRacingNotes_GPMonaco2010.pdf
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Sun 16 May, 2010 15:04
by Nillet
Heikki bröt med tekniskt fel och Jarno krockade på de sista varven. Ingen vidare dag för Lotus...
Jarno krockade vid omkörning och stod före Chandhok efter krocken, blir han placerad före då?
Red Bull förarna leder VM på samma poäng och Webber har en vinst mer...
Preliminärt resultat:
Classified:
Pos Driver Team Time
1. Webber Red Bull-Renault 1h50:00.000
2. Vettel Red Bull-Renault + 0.448
3. Kubica Renault + 1.600
4. Massa Ferrari + 2.600
5. Hamilton McLaren-Mercedes + 4.300
6. Schumacher Mercedes + 5.700
7. Alonso Ferrari + 6.300
8. Rosberg Mercedes + 6.600
9. Sutil Force India-Mercedes + 6.900
10. Liuzzi Force India-Mercedes + 7.300
11. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 8.100
12. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 9.100
13. Petrov Renault + 4 laps
Fastest lap: Vettel, 1:15.192
Not classified/retirements:
Driver Team On lap
Chandhok HRT-Cosworth 71
Trulli Lotus-Cosworth 71
Kovalainen Lotus-Cosworth 59
Senna HRT-Cosworth 59
Barrichello Williams-Cosworth 28
Kobayashi Sauber-Ferrari 27
Di Grassi Virgin-Cosworth 26
Glock Virgin-Cosworth 23
De la Rosa Sauber-Ferrari 22
Button McLaren-Mercedes 3
Hulkenberg Williams-Cosworth 1
World Championship standings, round 6:
Drivers: Constructors:
1. Webber 78 1. Red Bull-Renault 156
2. Vettel 78 2. Ferrari 134
3. Alonso 73 3. McLaren-Mercedes 129
4. Button 70 4. Mercedes 84
5. Massa 61 5. Renault 65
6. Hamilton 59 6. Force India-Mercedes 27
7. Kubica 59 7. Williams-Cosworth 8
8. Rosberg 54 8. Toro Rosso-Ferrari 3
9. Schumacher 30
10. Sutil 18
11. Liuzzi 9
12. Barrichello 7
13. Petrov 6
14. Alguersuari 3
15. Hulkenberg 1
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Sun 16 May, 2010 16:04
by Lotus
Hoppas det går bättre i Turkiet...inte ens Lotus F1 kan ju vara nöjda med dagens resultat...
Krånglande däcksbyte, växellådsproblem samt nära på halshuggning...
Hade varit roligt att få se Lotusbilarna komma ikapp de långsammaste etablerade stallen innan säsongen är över.
Vad skall de göra?
Är motorerna för svaga eller är det bara karossdetaljer som är felaktiga?
Re: 2010 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO
Posted: Sun 16 May, 2010 17:33
by Nillet
Pressreleasen ser ut så här:
Monaco, 16th May 2010
Lotus Racing leave Monaco with mixed emotions after a very impressive display during the race came to an early end for both cars with only a few laps remaining. Despite this, the team demonstrated impressive pace throughout the race, making good on the promise shown in practice and qualifying, and will see the race as another step forward in experience and performance.
Heikki Kovalainen (Lotus Cosworth T127-01, retired lap 59) “It was a fantastic race right from the beginning. I had a bit of a struggle at the restarts to get the tyres up to temperature, but once I got everything working I was able to almost keep up with the Renault. I was pushing very hard, and the car felt fantastic – the balance was really good. Just before I retired I could feel the steering alignment was a bit uneven – on the right hand corners I had to use maximum lock, even in the tunnel, and it got the point where it didn’t feel safe anymore. In Monaco you can’t take a risk with it so I came in. It was a mechanical issue, but despite that I’m really pleased with today. We again showed we’re firmly the best of the new teams and we are nearly there with the next group, so I think we just need to keep attacking, and that’s how we’ll achieve results.”
Jarno Trulli (Lotus Cosworth T127-03: Classified 15th) “This wasn’t a great weekend for me. After we had a problem with the wheelgun in the pitstop I was stuck behind the HRTs and trying to find room to overtake – in the last lap Karun seemed slow through the second and third sector, and I’d seen he was leaving room at Rascasse, so I tried to get through but we touched and that was that – the end of the race. It was one of those things – a racing incident, but I still feel like we’re going in the right direction as a team, and I want to put the bad luck behind me when we get back on track in Turkey.”
Mike Gascoyne, Chief Technical Officer: “This was our strongest performance yet compared to the midfield, so obviously mixed emotions for where we finished. Heikki had a very strong race and in the middle his performance was particularly good compared to the midfield group. It’s a shame we had a problem on his car - the steering joint failed, something we’ve not seen before - but overall it was a very positive weekend for him. For Jarno, he had a much more difficult weekend, clearly struggling with the balance of the car and I think as a team we have to take a look at everything to be able to do a better job for him. Obviously he was compromised by the slow pitstop, which dropped him down the field and affected his whole race. He was capable of going much faster and when he made the move he unfortunately fell victim to the nature of the Monaco circuit. So I leave feeling pleased we showed such good pace, and we move on to Turkey.”
Tony Fernandes: “I take a lot of positives from the race today and it was another one where we had at least one car classified. Most importantly Heikki made a great step forward and it was fantastic watching him race with Petrov. He and the whole team felt it was the best race of the season for him and that boosts confidence further for the season ahead. We’ve got some more new parts coming which will continue to take us forward, and hopefully Jarno’s luck will turn, but even with that we’re all pleased. It’s also great to see so many of our fans out around the track - hopefully we gave them some good racing today, and in years to come we’ll give them some good results as well.”