Motoren vil ikke slå seg av...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
joergen
Användare
Posts: 4
Joined: Mon 12 May, 2003 12:06
Contact:

Motoren vil ikke slå seg av...

Post by joergen »

Hei, alle sammen!
Jeg er ny her på forumet, og kan kanskje komme med en KORT presentasjon før jeg kommer til spørsmålet:
Jeg er norsk (noe de fleste sikkert har forstått allerede på bakgrunn av språket), og kjøpte min kjære Elise våren 2000. Det er en helt standard Elise s1, 2000-modell, new aluminium og benyttes hele året. Har akkurat passert 40.000km for noen få dager siden.

Vel, så til spørsmålet:
Kjøpte for en stund siden en mobiltelefonlader som tilkobles sigarett-tenneren i bilen, men har ikke benyttet denne før nå i forrige uke. Følgende skjer:
- Telefonen står til lading når jeg parkerer bilen og skrur av tenninga (motoren går fortsatt!)
- trekker ut nøkkelen (motoren går fortsatt!)
- venter noen sekunder og ser dumt fram og tilbake mellom nøkkelen som jeg har i handa og instumentpanelet som tydelig viser at tenninga IKKE er slått av (motoren går fortsatt!)
- setter inn nøkkelen igjen (motoren går fortsatt!)
- skrur på tenninga igjen, men ingen forandring (motoren går fortsatt!)
- skrur av tenninga igjen og trekker ut nøkkelen, men ingen forandring (motoren går fortsatt!)
- ser dumt fram og tilbake mellom nøkkelen og instrumentpanelet igjen og lurer på hva i #&@@& som skjer??? (motoren går fortsatt!)
- tenker litt hva som er annerledes i forhold til normalt samtidig som jeg ser at telefonen står til lading (motoren går fortsatt!)
- trekker ut telefonen og ENDELIG dør motoren!
- går ut av bilen, men får ikke slått på alarmen, forsøker både av og på flere ganger uten at dette lykkes. Hmmm, dårlige batterier i fjernkontrollen? Kjøpe nye batterier - bytte batterier - forsøke igjen. Ingen reaksjon!
- Inn i bilen igjen - sette i nøkkelen - på med tenninga - ingen indikasjon på at startsperra er på selv om denne skulle slått seg automatisk på for lenge siden.
- starte motoren(ingen problem)
- slå av motoren(ingen problem)
- ut med nøkkel igjen og alt ser ut til å være normalt igjen.

Gjentok deretter samme prosedyre med telefonen til lading igjen med resultat at motoren ikke ville slå seg av.

Noen andre som har opplevd dette?

:-) Jørgen
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Hej,

Välkommen till LCCS!

Eftersom jag har en likadan (dock -98) och jag tyckte problemet lät så mystiskt, så gick jag ut och testade med min Nokia mobil.
Jag hade dock INTE samma problem som du. Motorn stannade som vanligt.
Jag vet inte om du tycker att det är bra eller dåliga nyheter. Men det verkar som om det är nå't mystiskt med din bil - eller laddare (men det senare tror jag inte så mycket på).

Hör gärna av dig så vi får veta hur det går.

Ha det!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Hej och välkommen Joergen,
Har inte kollat hur min reagerar i situationen du beskriver, har en 2000 så kanske samma sak händer mig, och jag har igentligen inget direkt svar att komma med.
Men, jag minns ett underligt tipps som jag läste på www.british-cars.co.uk bbs'en.
Den kopierade tråden nedan beskriver en lite speciell egenhet som enligt författaren händer om man växlar tåtarna till cigg-tändaren. OBS! jag har inte vågat testa själv, men det kan vara en egenhet kring cigg-tändaren som kanske beskriver det klassiska TADTS = they all do that sir, om än bara på 2000 bilar.

"observera att jag själv inte är kunnig i el, mer än att jag typ kan byta batterier i en ficklampa."

------------------- hämtat från http://www.british-cars.co.uk/cgi-bin/g ... 2002520401

" Posted 28 April 2003 at 17:17:19 UK time
Carlo, Italy

err..
not quite.
I mean to swap wires connected onto the lighter:
if both the engine and lights are on you just can't turn off the engine because the light wire feeds the ignition regardless of key position. Only negative point is if you try to light a cigarette with ignition off and lights on you will blow the fuse.
Then you remove the fag lighter, saving weight (mobile battery charger does work ok). Obviously if you switch the lights on when the engine is already off nothing happens.
simple but effective!"

Jag vet inte om detta ger någon som helst förklaring, eller om det ens stämmer men det var det närmaste ett liknande fenomen jag hört talas om.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest