Page 1 of 1
2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Thu 24 Mar, 2011 10:34
by Nillet
I morgon börjar träningen inför årets första F1-lopp, då första loppet i Bahrain blev inställt pga av oroligheter.
I år har vi två stall som heter Lotus, Team Lotus Renault (TLR) och Lotus Renault Grand Prix (LRGP).
TLR kör i grönt med gula ränder och LRGP kör i svart med guld-dekor.
TLR har detta år haft tid över att genomarbeta bilen bättre och de tror att de kommer att göra bättre från sig i år. Förare i år är samma som förra året, Heikki Kovalainen och Jarno Trulli.
LRGP har ett revolutionerande nytt avgassystem med utsläpp framför sidepods:en och hoppas på att kunna närma sig toppen i år. 1:sta-föraren Robert Kubica hade en svår rally-olycka och man har plockat in Nick Heidfeld i stället. Viatly Petrov kör den andra bilen.
Det pågår en namntvist i rätten som började den 22 mars och idag (3:e dagen) har vi inte hört något därifrån.
ESPNF1 har gjort en kort analys inför årets tävlingar som är läsvärd:
http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/43415.html
Personligen tycker jag namntvisten bara är politik och kommer att heja på båda våra Lotus-team.

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Fri 25 Mar, 2011 09:10
by Nillet
Första träning avslutades med Red Bull i topp med Webber överst.
LRGP i mittfältet och TLR först av de sista, Chanhok satte sin TLR i muren när han körde ut ur depån.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90160
Andra träningen avslutades med McLaren i topp med Button först.
LRGP i mittfältet och TLR först av de sista.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/90164
Värt att notera är att Barrichello (Williams) placerade sig (för mig) oväntat högt upp i listan i båda träningarna.
Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Fri 25 Mar, 2011 13:59
by Lotus
Verkar som det blir som förra året, Renault i mitten och Lotus bäst av de "nya".
Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Fri 25 Mar, 2011 21:53
by Bengt
Tråkigt med Kubica, tror att han hade legat nära toppen i år oxå

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Sat 26 Mar, 2011 08:25
by Nillet
TLR ser tyvärr ut att vara "bäst av de nya" även i år, med Heikki på 19:e och Jarno på 20:e startplats...
Heidfeld i LRGP hade lite problem med bilen och klarade inte att komma vidare till Q2 och slutade med 18:e startplats.
Petrov lyckades bättre och knep 6:e startplats.
De båda HRT:erna klarade inte kvalgränsen på 107% av pole-tiden.
Men OJOJOJ vad överlägsen Vettel var...
Pos Driver Team Time
1 Vettel Red Bull 1'23.529
2 Hamilton McLaren 1'24.307
3 Webber Red Bull 1'24.395
4 Button McLaren 1'24.779
5 Alonso Ferrari 1'24.974
6 Petrov Renault 1'25.247
7 Rosberg Mercedes-Benz 1'25.421
8 Massa Ferrari 1'25.599
9 Kobayashi Sauber 1'25.626
10 Buemi Toro Rosso 1'27.066
11 Schumacher Mercedes-Benz 1'25.971
12 Alguersuari Toro Rosso 1'26.103
13 Perez Sauber 1'26.108
14 di Resta Force India 1'26.739
15 Maldonado Williams 1'26.768
16 Sutil Force India 1'31.407
17 Barrichello Williams 1'26.270
18 Heidfeld Renault 1'27.239
19 Kovalainen Lotus 1'29.254
20 Trulli Lotus 1'29.342
21 Glock Virgin 1'29.858
22 d'Ambrosio Virgin 1'30.822
23 Liuzzi HRT 1'32.978
24 Karthikeyan HRT 1'34.293
Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Sun 27 Mar, 2011 08:55
by Nillet
Petrov blev 3:a!!!
Hade fest igår och lyckades inte vara vaken hela loppet.
The Australian Grand Prix
Albert Park, Melbourne, Australia;
58 laps; 307.574km;
Weather: Sunny.
Classified:
Pos Driver Team Time
1. Vettel Red Bull-Renault 1h29:30.259
2. Hamilton McLaren-Mercedes + 22.297
3. Petrov Renault + 30.560
4. Alonso Ferrari + 31.772
5. Webber Red Bull-Renault + 38.171
6. Button McLaren-Mercedes + 54.300
7. Perez Sauber-Ferrari + 1:05.800
8. Kobayashi Sauber-Ferrari + 1:16.800
9. Massa Ferrari + 1:25.100
10. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
11. Sutil Force India-Mercedes + 1 lap
12. Di Resta Force India-Mercedes + 1 lap
13. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 1 lap
14. Heidfeld Renault + 1 lap
15. Trulli Lotus-Renault + 2 laps
16. D'Ambrosio Virgin-Cosworth + 3 laps
Fastest lap: Massa, 1:28.947
Not classified/retirements:
Driver Team On lap
Glock Virgin-Cosworth 50
Barrichello Williams-Cosworth 49
Rosberg Mercedes 22
Kovalainen Lotus-Renault 19
Schumacher Mercedes 19
Maldonado Williams-Cosworth 10
Liuzzi HRT-Cosworth 1
Karthikeyan HRT-Cosworth 1
World Championship standings, round 1:
Drivers:
1. Vettel 25
2. Hamilton 18
3. Petrov 15
4. Alonso 12
5. Webber 10
6. Button 8
7. Perez 6
8. Kobayashi 4
9. Massa 2
10. Buemi 1
Constructors:
1. Red Bull-Renault 35
2. McLaren-Mercedes 26
3. Renault 15
4. Ferrari 14
5. Sauber-Ferrari 10
6. Toro Rosso-Ferrari 1

Re: 2011 FORMULA 1 QANTAS AUSTRALIAN GRAND PRIX
Posted: Sun 27 Mar, 2011 09:41
by Lotus
Otroligt roligt att se Lotus märket på Petrovs kläder...även om det står Renault på info tavlorna i TV:n.
Tråkigt bara att Team Lotus står kvar på samma plats som förra året...hade hoppats att de skulle vara lite högre upp i placeringarna.
Har de inte utvecklat bilen tillräckligt eller har alla andra team utvecklat sina i samma takt?
Nu kan det ju hända mycket under året men jag undrar om Team Lotus kommer att ta in såpass mycket att de kan tävla med bilarna i mittfältet eller att kunna ta poäng utan att många bilar bryter...tyvärr...
Men likväl...OTROLIGT roligt att se Lotus märket på podiet igen, har väl inte hänt sedan 80-talet?