Page 1 of 1
Lotus LMP2
Posted: Tue 31 Jan, 2012 17:12
by Nillet
Badge engineering för en LMP2 i World Endurance Championship.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/97239

Re: Lotus LMP2
Posted: Wed 01 Feb, 2012 00:01
by oodsell
Jag är inte helt imponerad av denna typ av varumärkesdegradering. Kan man sätta sitt varumärke på vad som helst? Historien förskräcker med t ex BMC's olika varumärken på samma bilar på 70-talet, och nu har vi Fiat/Chrysler som sätter olika dekaler på bilarna hej vilt. Det blir Lancia av en Dodge och Maserati SUV av en Chrysler. Jag kan tyvärr inte påstå att Volvo är så mycket bättre som tänker sätta Volvo loggan på en silhouette kaross med rörram och en Nissan V6-motor i svenska TTA-serien i år.
Re: Lotus LMP2
Posted: Wed 01 Feb, 2012 16:37
by BjörnO
Att man aldrig lär sig. Dåtiden förskräcker, vet ingen som har lyckats med sådana knep.
Re: Lotus LMP2
Posted: Wed 01 Feb, 2012 17:13
by Cat7even
BjörnO wrote:Att man aldrig lär sig. Dåtiden förskräcker, vet ingen som har lyckats med sådana knep.
Nja inte för att jag tycker att Lotus satsningen känns speciellt kul." worlds best handling and lightest stickers"
Men konceptet är gjort förut och med gott resultat som exempel kan Ferrari som tog över Lancia D50 tas
Re: Lotus LMP2
Posted: Wed 01 Feb, 2012 22:12
by Lasse H
Svor inte Colin Chapman en gång på att Lotus aldrig
mer skulle ställa upp i Le Mans ?? Efter hjulbultsbebaklet.
Fast om man nu ska tävla där, och varför inte, så hade det ju
varit roligare tycker jag om man hade ställt upp i ngn av de lägre
klasserna med ex vis en välpreparerad Exige V6.
Som man nu gör påminner om när Bentley målade om en Audi.
hälsn
Lasse H
Re: Lotus LMP2
Posted: Wed 13 Feb, 2013 16:32
by Nillet
Det är släppt lite bilder på nya LMP2:an.
Den har till och med fått ett typnummer (128), märkligt med tanke på att det är "badge engineering".
Den är byggd enligt reglerna för LMP1, så det kanske blir en LMP1 senare?
http://www.thelotusforums.com/latest-ne ... -the-t128/

Re: Lotus LMP2
Posted: Mon 15 Apr, 2013 22:55
by Stefan_A
Gick inget vidare på Silverstone i helgen, plats 29 resp. 31. Fullständiga resultat här:
http://www.fiawec.com/races/6-hours-of- ... hrono.html