Reserapport: Italien 2012

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Reserapport: Italien 2012

Post by Nillet »

Syrran fyllde jämnt och hade festen på en vingård i italien. Då kan man ju inte låta bli att passa på med lite kul turer i krokarna. Valde att flyga till Milano och bokade en specifik bil åt det sportiga hållet, men fick en "buss" i stället.
Färden gick därefter norrut och efter en övernattning i Tirano gick det uppför mot Passo Dello Stevlio. Vi körde upp på västra sidan och ner på östra sidan. Det är en spännande serpentinväg och man får köra väldigt sakta. Möte med bilar, motorcyklister och cyklister gör att man inte kan stå på...
Resan fortsätter i morgon!
Alla mina bilder ifrån Stelvio: http://www.nillet.com/annat/12italia/stelvio/index.html

Image
Halvvägs upp på västra sidan.

Image
Halvvägs upp och det bär mer uppför.

Image
"Bussen"

Image
4 grader, lätt snöfall och 2758 m.ö.h.

Image
Östra sidan var besvärligare.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by Nillet »

Från Stelvio fortsatte resan till en liten by som heter Maranello.
Vi kom dit på kvällen och museet (och fabriken) hade varit stängd under dagen på grund av jordbävning. Övernattade gjorde vi på Maranello Village som var hyffsat billigt och inte helt oväntat kretsade allt kring ett visst bilmärke.
Min resekompis är ferrarifanatiker och vi var i museet igen även om det inte är ett bra museum. Vi tog bussturen in på fabriken och banan, men man fick inte se så mycket. Resekompisen fick äntligen köra Ferrari hos en av de många uthyrarna och vi avslutade med en måltid på Ferrari restaurangen.
Det nyöppnade museet inne i Modena (Museo Casa Enzo Ferrari) var egentligen inte så bra det heller. Det var stilfullt men det innehöll inte mer än en Ferrari. Resten var lånade bilar från andra museum. Många Alfa Romeo eftersom deras museum i Arese håller på att renoveras, men även flera Stanguellini, Maserati och en De Tomaso.
Alla mina bilder från Ferrari finns här: http://www.nillet.com/annat/12italia/ferrari/index.html

Image
Museet i Maranello i kvällsljus.

Image
Hotellet Maranello Village.

Image
Ferrari:s restaurang där några förarkontrakt undertecknats.

Image
3 månader sedan Museo Casa Enzo Ferrari öppnade.

Image
Verkstaden på Museo Casa Enzo Ferrari.

Image
Hittade denna bild ibland de historiska bilderna. Carozzeria Sport Cars gjorde karossen till Ulf Norinder:s skadade bil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by Nillet »

Bredvid nya Ferrari-museet i Modena ligger Maserati:s fabrik. De har även ett showroom, inte mycket att se men är man i krokarna så...
Mina bilder från Maserati-fabriken: http://www.nillet.com/annat/12italia/ma ... index.html
Vi körde även förbi Bugatti Automobili som var där de tillverkade bilar innan Audi köpte upp namnet efter kunkursen.
Mina bilder från Bugatti: http://www.nillet.com/annat/12italia/bugatti/index.html
Sedan körde vi förbi Pagani men där fick vi bara 5 minuter så det blev till att fotografera och åka därifrån.
Mina bilder från Pagani: http://www.nillet.com/annat/12italia/pagani/index.html
Fyller på med mer från resan i morgon...

Image
Bakre entrén till Maserati-fabriken.

Image
Främre entrén med showroom.

Image
Nerlagda fabriken.

Image
Man kunde tydligen komma in, men vi hade inte tid över.

Image
Pagani Zonda Tricolore.

Image
Vilken bil Pagani Zonda R är!
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by Nillet »

Planen var att köra en trackday på Mugello men det fanns ingen just då. Däremot såg vi att det var Ferrari Challenge på Mugello och åkte dit ändå.
Det var 458 på löpande band och en och annan 430 som körde. Samtidigt kördes det en cup och Superstars. I Superstars var det några namn vi kände igen, Johnny Herbert och Vitantonio Liuzzi. Men vänta nu här högtalarna pratade om en svensk...
Johan Kristofferson kände vi inte till men efternamnet var bekant, i depån bytade vi några få ord med honom och han var överraskad över att få se svenskar. Han låg etta i serien och körde därför med mycket straffvikt. På kvällen googlade vi fram att han var kändare än vi anade, han kör bla STCC och hans far heter Tommy.
Mugello var en mycket fin anläggning och den ligger vackert bland bergen.
Alla mina bilder från Mugello: http://www.nillet.com/annat/12italia/mugello/index.html

Image
Johnny Herbert är äldre och väger något kilo mer än när han körde F1.

Image
Vädret var behagliagre denna dag, som svensk sommar ungefär.

Image
Johan Kristoffersson kvalade bra (vi var där på lördagen).

Image
Banan ligger vackert.

Image
Mugello:s entré.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by Nillet »

Såg i Evo att Mazzanti Automobili utanför Pisa hade en ny bilmodell på gång. Eftersom vi var i området passade vi på att fråga om vi fick hälsa på. Vi fick en rundtur i nya "ateljén" där vi fick se bilen som just nu är i produktion och prototypen som är på gång.
Antas är en bilmodell som byggs på beställningen där kunderna får välja mellan olika motorer och andra alternativ. Kunderna kommer från mellanöstern och numera mest från Kina.
Vulcan är en bilmodell som togs fram men sedan såldes hela projektet.
Nya modellen heter Evantra och vi fick se koceptbilen. Ute i verkstaden höll man på att snickra på prototypen men där fick vi inte fotografera.
Företaget har två verksamheter, den andra restaurerar gamla bilar. Företaget finns på 4 platser och där vi var höll man på med en replika på en Porsche 906 åten kund som inte vågade köra med sin riktiga bil.
http://www.femauto.it/en/
Mina bilder från Mazzanti: http://www.nillet.com/annat/12italia/ma ... index.html

Image
Nya "ateljén".

Image
Luca Mazzanti och Antas.

Image
Antas inredning.

Image
Konceptversionen av Evantra.
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by oodsell »

Det verkar ha varit en mycket händelserik och spännande resa!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
sebo
Stamgäst
Posts: 82
Joined: Sun 14 Nov, 2010 16:05
Location: malmö
Contact:

Re: Reserapport: Italien 2012

Post by sebo »

hey nillet.
super fint med dit indlæg från italien,var selv på mille miglia i maj..love italian..
har lige hentet en elise 135R S2 i england denna helg, den er fræk,kan være jeg laver en tråd om den her ochså ?? ellers kan den ses på bluevalleyracing.se håber der kan blive tid over til en sving på knutten eller sturup...
har bookad trackdays på padborg park i dk. til september med trackdaysklubben.dk
inget dårligt alternativ,de har iøvrigt også et arrangemant på knutstorp,samt jyllandsringen ??
mvh.niels
motorsport går i blodet.......herligt..
niels hansen,malmö
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests