Drivaxlar till Elan S4

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
bophilip
Användare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 16:30
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Drivaxlar till Elan S4

Inlägg av bophilip » ons 27 mar, 2013 15:21

Hej !
Är det någon som har bytt till Mickmillers CV joints på sin Elan och har kvar original fjäderbenen ? Enligt katalogen måste det göras någon förändring på stötdämparna ("must be restricted by 50 mm). Är det någon som vet vad som menas med detta ?
Är tacksam för tips på var man kan köpa de inre drivaxlarna av stål till ett vettigt pris.
Hälsningar
Bo Philip

Användarvisningsbild
Hans Bourghardt
Stamgäst
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 15:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drivaxlar till Elan S4

Inlägg av Hans Bourghardt » ons 27 mar, 2013 15:53

Hej, Jag har, som jag berättat, cv-joints på min Elan men det är första gången jag hör någon nämna något om begränsning av stötdämparnas slaglängd. Det kan mycket väl vara så att cv-axlarna inte får ha för stor vinkel för att skadas eller slitas onormalt. En lösning kan vara att fästa läderremmar från länkarmen till övre delen av baktornen på ramen för att begränsa slaget. Jag såg en sådan läsning på en Elan 26R för ett antal år sedan och det tycktes fungera.

Om du ska ha stålaxlar i diffen och helst också de yttre axlarna i stål så räkna med 3 500-4 000 kr paret, alltså en investering på drygt 7 000 kr. Du kommer inte undan med mindre om du inte hittar begagnade och de tror jag inte blir lätta att hitta. Då har jag inte räknat in cv-joint drivaxlarna som går loss på drygt 6 000 kr. Sedan behöver du samtidigt byta lager vilket betyder att du är uppe i cirka 15 000 kr exklusive arbete.

Min uppgradering av diffen med Quaife diff-broms, inre stålaxlal, cv-joints drivaxlar, konis ställbara gula stötdämpare 2 1/4 tums fjädrar och ställbara fjäderfästen på Chapmanstrutarna plus 26R övre stötdämparinfäsningar i ramen och nya övre fjäderkoppar gick loss på närmre 30 000 kr och då har jag ännu inte bytt ut de yttre hjulaxlarna till dito i stål. Att renovera och uppgradera en gammal Elan är som att hälla pengar i ett bottenlöst svart hål. Men om man lyckas bortse från alla pengar som flyger iväg så är det väldigt kul och jag tycker att bilen är värd varenda krona jag lagt ner på den.
Lotus Elan S4, 1968

bophilip
Användare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 feb, 2013 16:30
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivaxlar till Elan S4

Inlägg av bophilip » ons 27 mar, 2013 16:06

Det kan ju vara så att begränsningen skall göras vid stötdämparens kompression. Då kan man ju enkelt sätta en gummidistans. Men förmodligen är det när den fjädrar ut. Jag såg Whealer Dealers på tv där de fixade en Elan och bytte till Mickmiller knutar. De nämnde inget om någon begränsning och de hade orginalfjäderbenen kvar. Kul om någon som vet säkert kan svara. Har provat att skicka mail till Mickmiller men de svarar inte.

Hälsningar
Bo Philip

Användarvisningsbild
Hans Bourghardt
Stamgäst
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 maj, 2006 15:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Drivaxlar till Elan S4

Inlägg av Hans Bourghardt » ons 27 mar, 2013 16:34

Skicka ett mail till Morgan på Bennets också. Han vet säkert. Annars tror jag att Paul Matty kan vara värd att fråga. Jag köpte min 26R aluminiumkylare och swirlpot av dem och de var mycket tillmötesgående.
Lotus Elan S4, 1968

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster