Lotus Esprit S4 GT3 Final Edition Face lift -00

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Mike Bike
Stamgäst

Lotus Esprit S4 GT3 Final Edition Face lift -00

Post by Mike Bike »

Hej!

http://mobil.blocket.se/alvsborg/Lotus_ ... ?ca=11&w=3

Jag har tittat en del på denna bilen. Jag är helt noob på Lotus men har alltid gillat dom mycket.

Jag har flera frågor om bilen men tänker att det är väl bäst att börja med frågan om all info i annonsen stämmer. Finns det någon sida där man kan kolla upp antal tillverkade? Jag har suftat runt en del för att lära mig mer om den, men det är rätt sparsmakat med info på nätet. Det jag vet så här långt är att den ska ha en turbomatad rak 4:a med 265hk.

Det som får mig att avvakta är frågan om jag istället skall satsa på en med V8:a. Vilka är skillnaderna utöver motorn?

Tacksam för alla svar, tips, råd och sndra funderingar. Hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut det hela.

/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Image
Lotus Evora Na -11
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Re: Lotus Esprit S4 GT3 Final Edition Face lift -00

Post by EXCEL,PATRIK. »

http://www.lotusespritworld.com/
Här finns det mesta som man behöver veta om Esprit.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

Vad jag har hört så ska just GT3 vara den mest pålitliga Esprit som tillverkats.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Hej,

Esprit är en kul bil !

1: Det har aldrig tillverkats någon bil som heter Esprit S4 GT3 Final edition, men det finns tre olika bilar som heter S4, GT3 (4cylindriga), tillverkades från 1993-98 och Final edition (V8) som tillverkades i ett litet antal 2003-2004 för US-marknaden (två mycket fina exemplar av den modellen finns i Sverige)

2: Det har aldrig tillverkats någon bil på lotusfabriken som ser ut som denna gula.

Tills någon ännu mer påläst person motbevisar mig så hävdar jag följande:
Bilen i annonsen är en fyrcylindrig bil med kaross från en S4:a eller GT3:a, men med Vinge från en V8:a och med "bakljusramp" från en sen V8:a,
Inredningen är från en V8:a bil 97 eller nyare, dock inte från en final edition.

Så bilen är alltså ett hop plock av massa olika delar, varför bilen ser ut som den gör kan jag inte svara på. Men jag skulle ställa väldigt många frågor till handlaren om jag va spekulant.

:flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Vanya_S
Stamgäst

Post by Vanya_S »

Rickard har rätt...

Det är en GT3 med V8 vinge, inredning från och med 1998 och med baklyktor enligt 2002-2004MY Espriter.

GT3:an är en välrespekterad variant bland Esprit-entusiaster då den är känd för att vara pålitlig och rolig att köra trots sin "klena" motor på ca 243 hk (gentemot vanliga 2,2 liters 4:an a 267 hk)

En gång i tiden tillverkade Lotus 2-liters motorer åt den Italienska marknaden då beskattning av bilar med motorvolym överskridande 2 liter var lite väl kärv. Fabriken tog de motorer de hade över från tidigare serier och bestämde sig för att göra en något billigare Esprit modell.

Ska man köpa en Esprit så är mitt råd att inte tänka och fundera för mycket utan att bara köpa en bil som "känns rätt" - annars löper man ut för risken att man går och skaffar något fantasilöst (Porsche/Audi/BMW/Nissan) eftersom det "sägs vara skottsäkert och pålitligt". Klart att man ska ta del av andras erfarenheter och till och med ta med någon som kan Espriter när man ska titta på ett exemplar - detta för att få en bra uppfattning om vad som eventuellt kan behöva göras och vilket sorts liv bilen har levt samtidigt som man minimerar risken för frustration med krångel just i början.

Angående vad man ska satsa på - återigen, satsa på den bilen som väcker mest glädje hos dig när du är ute och tittar - oavsett om det är en fyra eller åtta lär du vara nöjd och ha kul. Vi är väldigt få som är galna nog att gå hela vägen och köpa något såpass exotiskt som en Esprit och du kommer alltid få mycket positiv uppmärksamhet när du är ute och kör. V8:an lär dock vara lite dyrare i drift och mycket dyrare om något skulle gå snett med motorn - vad jag har hört är det svårt att få tag i delar till just V8:orna även om vissa saker även blir allt svårar att hitta till 2,2 liters 4:an.

Det är många skräckhistorier om bilarna (oftast spridda av folk som varken sett eller kört en Esprit och som för övrigt inte kan något om bilar överhuvudtaget) och även om det kan bli en del utmaningar längs vägen är det alltid värd det i slutändan - såpass att man kanske känner sig sugen på att skaffa fler Espriter!!!

Lycka till och tveka inte att slå en signal/skicka PM vid frågor. Jag är ingen världsmästare på Esprit men har upplevt mycket under mina två år som Esprit-ägare.
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Stefan_Nilsson
Användare

Post by Stefan_Nilsson »

Hej

Esprit V8 är en, med Lotus mått, relativt tung och bekväm bil. På landsvägar är den fantastisk men på bana känns den lite klumpig när alla elise kör förbi. Kan bero på att jag är kass på att köra.
Service och de fel som uppkommer kostar en del men för min del så är det värt pengarna.

vh stefan
Stefan xfw365
Mike Bike
Stamgäst

Post by Mike Bike »

Hej!

Vill tacka allra ödmjukast till er som svarat i tråden.

Då blev mina misstankar bekräftade. Jag kunde inte hitta en ända "Final Edition" med den 4 cylindriga motorn, varken på google eller youtube. Jag har varit tveksam länge, och nu gläder det mig att jag är försiktigt lagd, iaf i affärer. Jag tänker leta vidare efter den perfekta bilen. Kan inte lova att det blir en Lotus men jag gillar dom starkt, så risken är stor.

/Mikael
Mercanörd som tröttnat på stora, tunga vagnar med automat.
Image
Lotus Evora Na -11
Corban
Stamgäst

Post by Corban »

Hej Mikael,

Det är inte så att du är denna "Mike Bike"?:
http://bloggfrossa.blogspot.se/
=============
Henrik S
Ängelholm