Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Tänkte att jag vill dela med mig i steg hur man kan utvecklar sin körning och kör sin Elise på bana.

Strävan är att blandat

- Beskriva på generella termer kring ban-racing
- Rekommenderade approacher till broms- och kurv-teknik,
- Att köra fortare steg för steg säkert - vad tänka på.
- Elise specifikt att tänka på och nyttja.
- Tävlingsmoment som ; start och omkörnings-tekniker, beteende på bana ( tips )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Grundläggande inställningar av bilen och dess påverkar ( generellt ), lastväxlingar
- Fjädrar och stötdämpare för Elisen - vad finns och vad passar ?
- R-däck och hantering av dem ( vad finns )

Tänkte länka till det mesta som finns på webben som illustrerar

Är en glad hobby-räser som har några års racing i Elisen och Miata bakom mig med viss framgång mellan varven.
Vet att många här på forumet är skickliga skruvare och piloter och hoppas på bra kritik och fylla på  :deal:

Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Jacob
Stamgäst
Posts: 68
Joined: Sat 04 Aug, 2012 09:10
Location: Solna
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Jacob »

Väntar med spänning på matnyttig info.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Patriks »

Strålande, kul att du vill dela med dig, ser fram emot detta :luxhello:

Patrik Söderqvist
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Vi börjar med lite bas-termer

Broms-punkt; Punkten där vi börjar bromsa - fot mot bromspedal ( Late Brake-point i bild )
Turn in ; Punkten där vi börjar styra in mot kurvan
- Här är vi klara med bromsande, växlande och bedömer vi farten tillräckligt låg för att bilen skall klara svängas in och nå tänkt Apex
Apex ; Punkten där vi tangerar kurvan

Image

Överstyrning - 'Sladdar' - Bilen har mera grepp fram

Understyrning - 'Plogar' - Bilen har mera grepp bak

Image

Slip-angle; Vinkel mellan tänkt riktning på däcket och verklig ( dvs hur mycket däcket / bilen driver )

http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_angle
Image
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Lite om vikt-balansen bilen och resonemang vad som påverkar.

Vikt-balans/förskjutning

Lättast är att tänka sig bilen som en bräda där en stor vikt-kula åker fram och tillbaka beroende på ;
- Acceleration ( kulan åker bakåt )
- Gas-uppsläpp och broms ( kulan åker framåt )

Kulan kommer påverka viktiga dynamiska parametrar i bilen som
- Över- och understyrning
- Hur mycket broms som läggs på fram och bak hjulen

Image

Hur snabbt kulan över bilen beror främst på;
- Bilens statiska vikt-fördelning ( setup )
- Fjädrar i bilen ( hårda eller mjuka )
- Krängningshämnare ( hård eller mjuk )

Generellt
- Ju hårdare fjädrar ( race-bil ) desto fortare rör sig kulan över bilen och därmed förändringar av bilens beteende kommer fortare.
- Ju greppigare däck bilen får desto fortare rör sig kulan över bilen
- En hård race-bil är mindre förlåtande och ger mindre tid till föraren att hantera bilens dynamiska beteende ( ställer större krav på föraren )

Ett exempel
En gatbil 'hottas upp med hårdare fjädrar och greppiga R-däck kommer troligen låsa bakdäcken lättare pga att kula fort kommer framåt
(ingen vikt över bakdäcken).
- Justeras oftasts med att justera mera broms-verkan mot fram-däcken och mindre mot bak-däcken.

Statisk viktfördelning

Elisen är uppsatt i klassiska 40 % fram och 60 % bak vilket anses vara en optimal vikfördelning för att möta dynamiska beteendet.
När bilen tas in mot en kurva broms/gas släpp skjuter kulan framåt från 60 % vikt.
Jämfört med exempelvis en MX-5 eller andra 50/50 fördelade bilar är just Elisen i instyrning och broms så mycket bättre vs 50/50.

Det gäller dock att nyttja 40/60 förhållandet rätt - mera om det i kommande inlägg :) :steer:

Image

http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... mance.html
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Lite bas-principer om hantering av gas, broms och koppling

Fötters placering
- Högerfoten på gas-pedal eller på broms-pedal
- Vänster-fot på koppling eller i vilo-läge ( aldrig vila(sväva) på/över kopplings-pedal )

Hantering av pedaler

Högerfoten skall i alla läget antigen; Pressa ner gaspedalen eller pressa ner bromspedalen
- Här behöver man träna sig själv att bilen aldrig 'rullar' - bilen skall alltså bromas ner eller gasas framåt, inget rullande.
- Att hitta fart är att tvingas sig själv att komma bort från att 'rulla' igenom kurvor och gå mot att gasa sig igenom kurvor.
- Gaspedalen skall hanteras mjukt med bestämt.

Vänsterfoten skall bestämt men mjuk koppla mot växling - upp och ner.

Hantering av pedaler kräver träning, man kan med fördel träna i vardagsbilen genom rondeller osv, det viktiga är att komma bort från rull-läget

En klassik film som visar hur pedaler skall hanteras - det tar ett tag innan man kan det på denna nivån ( jag tränar fortfarande :) )

https://www.youtube.com/watch?v=96ekbvjyr0g
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Christopher Zell »

Kul tråd Joachim! Tack för att du delar med dig. Har fortfarande inte kört på bana med Elisen så jag ser fram emot att ta dina teorilektioner innan  :bigl:

Sennklippet är magiskt, snacka om flink på fötterna.

Just det du säger med antingen gas eller broms är bland det svåraste när man till vardags fått lära sig att motorbromsa snarare. Beteendet är ju så extremt invant.

För mig det jag är mest orolig för är att baken plötsligt kör om mig. Hade Miata innnan (som jag lyckades snurra med den med  :bigl: ) och den bilen var ju väldigt snäll i att tala om när det släpper.
Man har ju snappat upp vissa sak som att aldrig släppa upp gasen i en sväng men än så länge är allt teori eftersom i alla fall jag knappast pressar bilen på allmän väg.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Japp viktigt att lära sig köra 'digitalt' med gasen av eller på gäller  :up: Här finns mycket speed att hämta  :up:

Det är bra att har respekt för att baken kan komma, man skall aldrig köra över sin förmåga, men vi kommer till hur man övar upp sin känsla och framför allt hur man lär sig att - "Trust the handling" ( att våga lita på bilen i steg ) :steer:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Lite bas om sitt-ställning och ratt-teknik

Sitt-stälning

Att sitta rätt och bekvämt i bilen är A och O - man måste båda känna bilen och har full kontroll.
Elisen har ju bra OEM stolar och sätter in man in race-stol är det viktigt att man får ratten nära sig så man kan jobba bra och känna att man har kontrollen. En ratt-distans brukar göra att man får ratten bättre närmre sig speciellt om man är lite längre. Finns att köpa på Elise-shopparna.

Ratt-teknik

Till skillnad från vardagsbilen är det bra hålla ratten i 9-3 greppet.
Svängande sker genom att skjuta upp ratten från vänster / höger och hålla kvar händerna. Behöver man mera sväng tar man ner händer och jobbar ratten runt. 9-3 funkar mycket bra i Elisen och ger snabba möjligheter att korrigera ( styra emot )  :up:

Test denna och öva i vardagsbilen :steer:

Principen
Image
Image
Image
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Dags att fundera på bromsteknik och då specifikt med en Elise

Att kunna bromsa effektivt är en av de viktigaste delarna av att köra fort på bana.
Det som primärt skiljer ett amatör från erfarna är förmåga att kunna bromsa, snabba vartider sitter också primärt i effektiv broms.

Generellt - http://en.wikipedia.org/wiki/Threshold_braking
1) Ladda upp fronten med att få kula landa hela vägen fram ( viktförskjutningen )
- Tryck ner bromspedalen mjukt med bestämt ( ju mjukare bil desto mera tid måste man ge viktförskjutningen att hända, mjukare start )
- Går det för fort kommer framhjulen låsa direkt
2) Bromsa hårt i början och mindre i slutet ( s.k threshold braking )
3) Framhjulen skall vara på gränsen att låsa upp i slutet av broms.
4) Växla så sent du kan

Generella tips träna bromsteknik/förmåga
- När man börjar träna bromsa sent är det bättre att strunta i växlingar, låt hög växel ligga i och fokusera på bromsa effektiv
- Börja ganska tidigt att sakta styran in i slutet av broms mot kurvan - nöt in "trail-braking" redan från start. Gör det i små steg.
- Våga utforska att låsa upp framdäcken, lätt låsning i säkert läge bra att utforska gränserna och känna hur pedalen känns.

En av Elisen styrkor med 40/60 och chassi-setup är förmångan att bromsa effektivt.
Få bilar i samma klass kan med träning bromas så sent och effektivt.  :up:

Överkurs
Elisen har per sin design under-dimensionerade bak-bromsar och tål att man köper ett set vassare belägg bak för att ytterligare bättra på bromsförmågan
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Christopher Zell »

Du skriver strunta i att växla och öva bromsa först, och lite senare börja styra in mot slutet av bromsen? När lägger man växlingen som ju också skapar krafter i chassit?

Om jag bromsar fullt och sen styr in då vill jag väl gå på gasen direkt? Jag vill ju inte släppa upp gasen o styra in (med snurr till följd).

O jag vill ju inte växla när jag börjat svänga in utan med bilen rakt eller hur?
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Du skriver strunta i att växla och öva bromsa först, och lite senare börja styra in mot slutet av bromsen? När lägger man växlingen som ju också skapar krafter i chassit?
Tack för feedback

Japp tanken är att man börjar med att träna broms och styra in och sen skippar detta med att växla och gasa.
Dvs i steg ett; Få till att kunna bromsa sent och styra in, och strunta i att växla och tänka på att komma på gas. Blir mindre att koncentrera sig på.

När man sen vet hur sent man kan bromsa och känner sig säker på det lägger man på ned-växlingen och gå på gas mjukt. Men jag tycket det är viktigt att utforska broms-tekniken och känslan i pedalen.

Förstår du tanken bakom approachen ?
Instyrning med broms skall vara smooth...
Image
Med vänlig hälsning,

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Aerodynamic
Användare
Posts: 4
Joined: Mon 30 Dec, 2013 22:43
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Aerodynamic »

Intressant läsning. So far so good.
Jag väntar på spänning på uppateringen.

Med vänlig hälsning, Per :flag:
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Ok vi kan nu bromsa effektivt och behöver lägga på effektiva nedväxlingar - växla upp är lätt, det svåra är att växla ner effektivt.

Innan vi funderar på växlingar behöver vi se över växel-setup i bilen.
Själv lägger jag mycket tid på att justera och se till att växeln är så bra det bara går i ett vajer-baserat system som Elisen har. Toyota baserade bilar verkar vara bättre än Rover, i alla fall de jag provkört.

I Rover-baserade bilar tycker jag man skall göra följande som bas.

1) Byt bussningar i bakre mekanismen ( Elise Parts )
- http://www.elise-shop.com/gear-linkage- ... -p-93.html
2) Dra åt alla bultar i främre konsol
3) Justera noga upp lägen enligt manualen - små justera det och ge dig inte förrän du är nöjd.
4) Dumpa short-shift om du har ( förstör bara känslan )
5) Installera support-bracket till slav-cylinder
- http://www.elise-shop.com/clutch-slave- ... -p-73.html
6) Byt växellådsoljan till Rover OEM MTF 94 ( den oljan som jag testat ut fungerar bäst i alla lägen ) - bytes varje år.
- http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID007304

Överkurs men ger suverän total känsla
Motorsport vajrar
- http://www.elise-shop.com/motorsport-ge ... 02148.html
Få motorn att röra på sig mindre
- http://www.eliseparts.com/products/show ... nt-sleeve/
- http://www.eliseparts.com/products/show ... ine-mount/

Någon som kan Toyota baserade bilar kanske kan fylla på bas-uppdateringar ( om det behövs ? )

Förläng växelspaken när du kör bana, med billig förlängare, gör att växlingar blir lugnare och du slipper flytta handen långt från ratten

http://www.ebay.co.uk/itm/JAP-STYLE-HON ... 1c3cc0de3d

En inboard när jag tränar Falkenberg en kväll - visar hur lätt det är att växla sent och under last med lång växelspak och justerad låda  :up:

https://www.youtube.com/watch?v=xFpHFq7rPGc
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hur kör man en Elise fort tråd (bana)

Post by Josen »

Ok då har vi ordning på 'hårdvaran' och kan växla obehindrat.

När vi skjuter spaken håller vi handen lite löst och jobbar med lådan så mycket vi kan.
Bättre att växlingar tar 0.2 sek längre och växlar kommer i än att tvinga i med skrap - mjukt is the name of game.  :up:

Då kommer frågan - hur och när växlar vi ?

Upp

Relativt enkelt, bara mata på, det vi skall tänka på primärt ;
Dra varje växel upp till max-varv på motorn ( studsa gärna då och då på varvtals-stoppet så du vet att du är där )
- En väl-servad std-motorn med bra olja klarar maxvarv utan problem
- Genom att max-dra landar nästa växel rätt i effekt-band och vi får ut max av vår motor.

När skall man växla upp innan varv-top ?
- När man känner att upp-växlingar kommer landa fel ( exempelvis mitt i kurva )
- När man vill lugna bilen, exempel över högfarts-partier

Vad som är värt att tänka på när det gäller varv / växlingar
- Det är generellt lättare att åka på höga varv över kurvor - man har 'kraft'(motorbroms) att justera med, men går oftast långsammare
- Ju lägre varv man kan köra på med full kraft(moment) över kurvor desto fortare går det - men är svårare att justera om något händer.

Ned

Generellt gäller
- Växlar ned så sent du kan
- Se till att nedväxlingar inte stör "bromsandet"

Det mest klassiska är att man jobbar upp den s.k heel-and-toe tekniken där man via höger-foten duttar på gas i samma läge som växlar för hålla varvet jämnt. Det finns massa att hitta på google kring tekniken. Själv tycker jag det inte är centralt med heel-and-toe i alla lägen. Dagens växellådor har sync-ringar och är man mjuk med att släppa upp så är bättre att fokusera på sen broms snarare än att få till heel-and-toe.

Klassikt skolan säger att man skall ta sig igenom alla växlar ned till rätt växel, dvs skall vi till 2:an inför kurvan från 5:an, skall vi passera 4:an, 3:an. Här är de bättre att öva upp att gå till 2:a direkt och på så sätt korta ner växel tiden.

Alltså
- Bromsa så sent du kan ( låt växeln ligga i )
- Börja styra mjuk mot apex slutet av broms
- Växla direkt till växel du skall ha inför kurvan ( använda heel-and-toe om du kan/vill - men inget måste )

(Filmen från tidigare visar hur jag går från 4:an till 2:an direkt innan hårnål på Falkenberg.)
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest