Kvaliteten på Elise?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Cartman
Forumberoende

Kvaliteten på Elise?

Post by Cartman »

Är i Elise-köpa-tankar. Men har några frågor om kvalitén. Image Jag vet att det är en charmig engelsk bil, så man får räkna med vissa kvalitetsbrister, men ändå...

Efter att ha spanat på www.lotuselise.at där det mesta på bilen behövt en omgång på kort tid så blir man lite betänksam. Image
Har ju skaffat renoveringsbehövlig borätt i Stockholm och en stuga med sjötomt på landet nu på kort tid, så kassan är inte direkt full. Image

Hur mycket meka behöver man egentligen lägga ner på bilen? Image

*ka-ching* Image
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
Guest

Post by Guest »

Om du vill bli riktigt orolig ska du läsa http://www.elises.co.uk/problems/index.html där alla problem som finns räknas upp.

På 1200 mil har jag haft ett "allvarligt" fel på min bil: backspegeln gick av... Detta var dock en garantigrej och fixades utan kostnad. Har för mig att Göran på forumet har kört sin Elise 6500 mil utan några större problem.

Fördelen med Elise är att om något går sönder (ej kaross/chassie) så är det oftast väldigt billigt att laga då det är en liten och lätt bil med en liten motor och växellåda.

Hur mycket/många problem har du haft med din "vanliga" bil? Har du en relativt ny bil så har du säkert lämnat in den ett par gånger för "kvalitetsproblem".
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Hahaha. Image
Du har så rätt!

Min bil köpte jag ny -98 och den har ju nästan BOTT på verkstan. Värre problem än med den är nog svårt att ha. Har nog sammanlagt varit 20 veckor på verkstad under de 5 åren. Det mesta på lackverkstan iofs.

Jag känner mig lugn igen. Tack för svaret. Image
www.oldgents.com
Guest

Post by Guest »

"Kvalitetskänsla" är ju en helt annan grej. Jag kan hålla med om att Elise inte "känns" hög kvalitet. Men...anledningen till detta är lätt att förstå. När det gäller bilar tänker vi ofta på kvalitet som "tyngd", tunga sköna reglage, rejält stoppade stolar, dörrar som låter som ett kassavalv när du stänger dem. Detta är självklar inget du får i en Elise då allt är byggt för att minimera vikten.

Så för att bli lite filosofisk...vad är egentligen kvalitet?
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Jag förstår vad du menar...
I min första post antydde jag ju vad jag var ute efter, alltså "kostnaden genererad av bristande hållbarhet".

Fast begreppet kvalité är illa valt. Jag håller med.
En bekant till mig, som jag alltid har som referens när jag testar bilar, känner alltid på klickljuden i dörrar m.m. för att avgöra kvalité. Det gillar jag inte. Det är ungefär som att lyssna på vilken dammsugare som bullrar mest i tron om att sugförmågan är bäst i den. Lurad!

Men jag tycker ditt svar var alldeles tillfredsställande. Man glömmer lätt bort att man ju haft en hel del besvär med A3'an som jag kör idag.  :beer:
www.oldgents.com
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej! Några förslag...

Ordet kvalitet kommer från det latinska ordet qualitas som betyder "av vad" eller "hurudant".

Professorerna Bergman och Klefsjö (1995) definierar kvalitet enligt följande: "Kvaliteten på en produkt (vara eller tjänst) är dess förmåga att tillfredsställa, eller helst överträffa, kundernas behov och förväntningar"

I förslaget till nya standarden ISO/DIS 9000:2000 Kvalitetsledningssystem -Grundbegrepp och terminologi, definieras
kvalitet såsom. "förmåga hos en uppsättning inneboende egenskaper hos en produkt, ett system eller en process att uppfylla krav från kunder och andra intressenter".

Det finns också mer filosofiska sätt att se på begreppet, t.ex. "kvalitet är graden av överensstämmelse mellan sinne och upplevelse". Ett annat sätt att säga samma sak är: "skönheten sitter i betraktarens öga".

Ett enkelt sätt att tänka på kvalitet är att det helt enkelt betyder egenskap; hurudant något är eller av vad det är gjort.

Den grad till vilken en person uppskattar vissa egenskaper är då ett mått på kvalitet. Ytterst är det alltid den som organisationen är till för - kunden - som avgör om de egenskaper på varor och tjänster som organisationen erbjuder motsvarar det pris kunden får betala.

Mvh /LasseW (Kvalitetsingenjör) :wave:
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Image Ja, hur som helst. Frågan känns besvarad (iaf av en persons subjektiva upplevelser).

Denna tråd handlade ju nämligen om att jag är ute efter att köra bilen, inte ligga på rygg i oljan, skruvandes. Då har jag roligare saker att göra med min tid. Image
Inte för att jag är rädd för att meka, jag känner bara inte för det.
www.oldgents.com
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jag tycker att bedömma kvalité på hur dörren låter när man slår igen den är ganska missvisande och särskilt när man köper en sådan här bil.

Läste själv på ett antal forum hur dålig kvalité det skulle vara på espriten och hur bullrig den var mm men är helnöjd med helhetsintrycket på den (iofs van med min ginetta), i högre hastigheter låter min Beetle betydligt mer än Espriten och det går ju egentilgen inte att jämföra så olika bilar. Hade man köpt en lotus som en bruksbil hade det nog varit en annan femma men nu är det ju en entusiastbil och kvalitén i en ferrari och lamborghini är väl heller inte den bästa om man nu skall jämföra mot säg en porsche.

Med tanke på hur mycket prestanda/utseende/karisma man får med en Elise så är den nog relativt billig och för oss vanliga så går det ju faktiskt att ha råd att köpa en ny  :wave:
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

Mikael_W wrote: min Beetle
 :eek: Mycket ska man höra innan öronen trillar av :uglyhammer:
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

:eek: ja tyvärr måste man ju ha en vanlig bil att köra till jobb med fast det hade inte varit dumt att ta lotusen varje dag  :hyper:
Mikael, Fisker Karma
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

vill också tillägga när jag menar "beetle låter mer" så menar jag kupéljudet
Mikael, Fisker Karma
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Enligt Svenska Akademins OrdBok:
Kvalitet: Formen kvalité användes ofta numera.
BETYDELSE: Beskaffenhet, natur; ofta (i sht i vetenskapligt fackspr.): art (fattad ss. kategori l. indelningsgrund); motsatt: kvantitet. Image

---------------------------------------------

Beetlen är helskum att köra. Man sitter ju nästan i trunken.
Hade en bekant som hade en hel uppsättning med gamla sportbilar såsom Corvette m.fl. fast han körde ihjäl sig i sin Beetle på fyllan (singelolycka).
Klantärsel. Image
Ska man köra ihjäl sig så ska det vara i en sportbil. Image
www.oldgents.com
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

tycker fakiskt nya beetlen är helt ok att köra, bra med utrymme där fram men där bak är det trångt, iofs aldrig suttit där bak  :up: Volkswagens service dock skrämmande dåligt, efter att ha läst att kritik mot deras service kan jag bara hålla med om att den inget att hänga i julgranen  :down:
Mikael, Fisker Karma
Cartman
Forumberoende

Post by Cartman »

Inget fel på ingenjörsarbetet bakom Beetlen. Det är ju Golf / A3 - bottenplattan som ju funkar kanon (iofs utbytt idag). Jag kör ju själv A3 och är grymt nöjd med den bilen. Har velat sälja den ett tag nu (på grund av det jättehöga andrahandsvärdet), men när man slänger på 17"-sulorna sä får man ju sån fin vägkontakt. En kombinerad glidar- och rejsar-bil, utan några häpnadsväckande prestanda. Nya A3-an vill jag dock INTE ha.

Jag har faktiskt haft kombinationen A3 och Elise i bakhuvudet hela tiden sedan jag köpte den -98. A3 har en fantastisk bottenplatta, men mycket att önska av allt runt-i-kring. Det finns hur mycket att bygga som helst. Känns som en sån där grön bottenplatta man började med när man var liten och lekte med lego. Nu börjar det roliga!
Elisen känns å andra sidan mer "färdigbyggd". Visst, det går ju meka med den med, men det är inte mitt syfte. Vill ha den så original det går.
På så vis så skulle de bilarna komplettera varann.

Nu har jag tvingats på en Ford Mondeo Diesel Herrgårdsvagn på jobbet (förmånsbil). Vilken skitbil! Helt sanslöst hur man kan göra en bil så dålig. Jag har alltid försökt undvika fördomar mot fabrikat (utom alla japanska, de går bort direkt), men Ford kommer aldrig kunna rätta till sig i mina ögon nu.
www.oldgents.com
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

hade inte den nya mondeon fått utmärkelse efter utmärkelse...Den nya mustangen och GT40 verkar ju inte helt fel i alla fall:steer:
Mikael, Fisker Karma
Post Reply