sbf förar-licens

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
AndersB
Forumberoende

sbf förar-licens

Post by AndersB »

Visst är LCCS ej längre anslutet till SBF?
Hur gör ni andra som har SBF-licens? är ni helt enkelt med i annan klubb som är ansluten till SBF? hur gör man lämpligen?

:steer:
Anders som kör Esprit S2
Nillet
Forumadministratör

Re: sbf förar-licens

Post by Nillet »

Fler och fler går ur sbf. Miata, MSCC, GTI, RHK och SPVM är fortfarande med. Några till är det men det var de som jag har i huvudet.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

Fler och fler går ur sbf. Miata, MSCC, GTI, RHK och SPVM är fortfarande med. Några till är det men det var de som jag har i huvudet.
Nu är jag ganska "grön" på detta område så jag har inte all historik, men vad är själva grunden till att fler går ur, är det beroende på admin-kostnad o dyl för resp bil-klubb?
Anders som kör Esprit S2
AndersB
Forumberoende

Post by AndersB »

:shock:
hoppla, nu såg jag att det fanns trådar som behandlade detta ämne redan... :lol: :uglyhammer:
Anders som kör Esprit S2
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Många klubbar som arrangerar riktiga tävlingar kräver ofta SBF-licens. Men LCCS är inte med i SBF längre p g a kostnader utan man får gå med i en motorklubb som är ansluten till SBF för att få ut licens. Det är inga problem att vara med i flera klubbar, men man kan bara ha licens för en klubb.

När det sedan gäller track-days så är det många klubbar (inkl LCCS) som numera använder licens (=försäkring mot personskada) via SMA (Svenska Motor Alliansen). Det kan sägas vara en konkurrerande organisation till SBF, sedan SMA's ägare Fredrik Skoghag för några år sedan utmanade SBF's monopol att få arrangera tävlingar i Sverige. Det var några års rättsprocesser men Konkurrensverket gav till slut Fredrik rätt att arrangera tävlingar och att erbjuda försäkringar för de aktiva. Och det mesta är enklare och billigare via SMA än via SBF, åtminstone för mindre evenemang.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply