Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Som rubriken lyder.... kan kamdrevet på veven snurra när man spänner de där 205 newtonmetrarna på Rover K motorn?

Jag tajmade kammarna, snurrade runt motorn en massa varv och kollade allt. Snurrade finfint och inga bekymmer. Spände "vevaxelskruven" som den skulle, hällde i olja och vred på starten med säkringen till sprutet bortplockad så den inte skulle tända. Klappklappklapp och nu kan jag inte snurra motorn så mycket längre.... Röv. Känns som kammarna ställt om sig själv så ventilerna krockat med kolvarna eller nåt. Tröttsamt. Därav frågan om drevet kan snurra.
Jag kan snurra motorn ett halvt varv fram och tillbaka mellan stumma stopp.
Kan man kröka ventiler med startmotorn?
Last edited by lahi on Tue 14 Feb, 2017 08:12, edited 1 time in total.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra?

Post by Cat7even »

Nej sitter med en woodruff? Kil. Om inte pulleyn slitits däremot kan remskivan sättas på snett.
Tar föregivet att du hade svänghjulet spärrat vid momentdragning
Låter som om kamremmen hoppat
Koll om allt löper som det ska görs efter momentdragning.
Tadts.com har en utmärkt how to http://tadts.com/instructions/engine/100016.html
Edit är du säker på att kammarna var korrekt tajmade.
PS har en extra motor i garaget.....
Last edited by Cat7even on Sun 12 Feb, 2017 22:50, edited 1 time in total.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra?

Post by lahi »

Cat7even wrote:Nej sitter med en woodruff? Kil.
Tar föregivet att du hade svänghjulet spärrat.
Låter som om kamremmen hoppat
Koll om allt löper som det ska görs efter momentdragning.
Tadts.com har en utmärkt how to http://tadts.com/instructions/engine/100016.html
Aha. Sitter där en kil så är det svårt att få den att snurra...

Jag slet av kamremmen (sket så klart i att märka upp rem och drev i all frustration...) och snurrade på veven. Samma tvärstopp. Vred kammarna 90 grader och snurrade på veven igen. Stopp igen på precis samma ställe.
Det blir stopp när 1 och 4 nästan är i tdc när de nästan är i bdc. Däremellan kam jag veva.
Jag har iiiiiinte slarvat med skruvarna så där ska inte ligga någon skruv som ramlat ner i tändstiftshålen... kan en ventil ryka av och trilla ner? Varit med om det på motorcykel men det krävde mycket mer än att köra startmotorn...
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra?

Post by lahi »

Kan en havererad startmotor göra att den låser upp motorn förutom över bara 90 graders vevaxelrotation? Ska investera i en inspektionskamera från Biltema så jag kan filma ner i cylindrarna...
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra?

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote:Nej sitter med en woodruff? Kil.
Tar föregivet att du hade svänghjulet spärrat.
Låter som om kamremmen hoppat
Koll om allt löper som det ska görs efter momentdragning.
Tadts.com har en utmärkt how to http://tadts.com/instructions/engine/100016.html
Aha. Sitter där en kil så är det svårt att få den att snurra...

Jag slet av kamremmen (sket så klart i att märka upp rem och drev i all frustration...) och snurrade på veven. Samma tvärstopp. Vred kammarna 90 grader och snurrade på veven igen. Stopp igen på precis samma ställe.
Det blir stopp när 1 och 4 nästan är i tdc när de nästan är i bdc. Däremellan kam jag veva.
Jag har iiiiiinte slarvat med skruvarna så där ska inte ligga någon skruv som ramlat ner i tändstiftshålen... kan en ventil ryka av och trilla ner? Varit med om det på motorcykel men det krävde mycket mer än att köra startmotorn...
För att kunna göra som jag tror du beskriver behöver du snurra på kammarna samtidigt. 1,4 tar i ventiler i tdc dvs då behöver ventilerna vara stängda ( sort of) på 1, 4 med 1,4 i bdc är 2,3 i tdc dvs då behöver ventilerna var stängda där iyswim.
Kamdreven satte du i korrekt position mot kam? finns två sätt att göra detpå, roll pins i kam som fixerar kamdrev kan även de gå av.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra?

Post by lahi »

Cat7even wrote:

Felet är hittat! Tyvärr var det nästan värsta tänkbara… några ventiltallrikar har gått av. Se filmen nedan som jag gjorde med Biltemas inspektionskamera. Så nu är jag enormt irriterad på mig själv! Har satt ihop säkert 20 motorer tidigare (oftast mc-motorer för dragracing eller överladdade gatmotorer) och det har gått fint. Men nu har jag säkert gjort bort mig rejält. Hur vet jag dock inte… så har ni idéer på vad jag har gjort fel och förklara varför jag är så trög så gör gärna det.

https://youtu.be/Cr-9vx7at9U

Så här gjorde jag:
Jag följde infon på Seloc Techwiki angående kamremsbyte. Rätt straight forward. Inget konstigt alls. Sen tajmade jag kammarna (Piper 633:or) enligt DVA:s instruktion på hemsidan. Men mätklockor och hela faderullan.

När jag spände upp sträckaren så vevade jag runt motorn mååånga varv med spärrhandtag på vevaxeln. Allt gick fritt och den snurrade på som bara den. Inga kollisioner någonstans och allt var frid och fröjd. Fifan så bra. Men sen är frågan, kan man rubba tajmingen när man drar vevaxelskruven till sina 205 Nm? Jag vet att jag har vevat runt motorn många varv innan utan kollisioner men minns inte om jag snurrade runt den efter jag momentdrog allt. Men varför skulle jag göra det… hade jag kanske tänkt då.

Sen vred jag runt startmotorn och det krasade. Röv tänkte jag. Och nu är jag där jag är och jag håller för tillfället på att strypa mig själv eftersom jag skapat mig en maaaassa extrajobb (som jag egentligen vill lämna bort till någon annan) och pengarna är ungefär slut pga takbyte och ombygge på huset (och mina andra svarta hål. Hästarna)


Cat7even, sa du att du hade en motor över? Vad för någon? Finns det godis i den? Kanske lite portad så jag slipper göra det själv när toppen ändå ska av? Vad kostar den? Ska jag renovera min befintliga topp så ska den ändå ha några nya ventiler och kanske någon styrning och det kostar en slant det också... Eller du kanske vill sälja toppen löst?


Vad måste jag köpa nytt när jag byter topp? Dragstänger? Oil ladder? Topplockspackning? Insugs- och grenrörspackningar? Isch vad mycket pengar det blir.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

Jösses vilken otur. :(
Själv har jag aldrig "plockat ihop en motor men bytt topplockspackningar, oljepumpar kammar och kamremmar. Utan några större problem.

Med avseende på din erfarenhet så borde jag avstå från att ge mina kommentarer, men om det kan vara till någon hjälp........
Följande "idiot" grejer kan få kamremmen att kugga över.
När man sätter dit vernier pulleys så kan man beroende på pulley leverantör trycka in roll pinsen i kammen utan att man ser det.Om man sen drar dom med fel moment så finns det inget som håller emot. Nu är ju du mätt lift at tdc efteråt så.... ?
efterdra kambultarna utan mothåll, efter inmätning av kammarna.
Dra crankbolt utan att "spärra" den eller spärra den med camverktyget  :eyes2:
fel kamrem som gör att den inte går att spänna rätt (VVC på vanlig)

notch på cambelt pulley mot remskivan bortskavd. Pulleyn sätts på fel ställe och när man dragit allt och dubbelkollar så är remskivemarkeringarna fel. mycket lätt att missa ( en anledning till att använda sig av buntband ner i tändstiftshål som säkerhetscheck)
knaster gett vika
Kolla även om 633 är drop in eller om camladder måste justeras.


Har två motorer
En något isärplockad (toppenskickades till Kiwirog i England för upphottning) den toppen sitter på min motor i bilen. Originaltoppen till min motor följer med ( 30000 miles) toppen är med manuell spännare. Botten i oklart skick har inte surrat på den sedan jag monterade av toppen, oljepumpens flange skadad.
En senare motor som skall ha gått 6000 mil oöppnad snurrar som den ska. Saknar kamkåpa kamremmen justeras med automatisk spännare.
inga som helst trimningar på någon av motorerna.


Motor nummer två kostar 6000:- oavsett om botten skall följa med eller inte.
Motor nummer ett? vad är ett bra pris? toppen 3000:-
Har åtminstone en ny kamrem, oilladder plus annat jox hemma på hyllan.


Deal som tidigare är fortfarande inte intressant?

OCH Crank bolt är 210 Nm
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:Jösses vilken otur. :(
Själv har jag aldrig "plockat ihop en motor men bytt topplockspackningar, oljepumpar kammar och kamremmar. Utan några större problem.

Med avseende på din erfarenhet så borde jag avstå från att ge mina kommentarer, men om det kan vara till någon hjälp........
Följande "idiot" grejer kan få kamremmen att kugga över.
När man sätter dit vernier pulleys så kan man beroende på pulley leverantör trycka in roll pinsen i kammen utan att man ser det.Om man sen drar dom med fel moment så finns det inget som håller emot. Nu är ju du mätt lift at tdc efteråt så.... ?
efterdra kambultarna utan mothåll, efter inmätning av kammarna.
Dra crankbolt utan att "spärra" den eller spärra den med camverktyget  :eyes2:
fel kamrem som gör att den inte går att spänna rätt (VVC på vanlig)

notch på cambelt pulley mot remskivan bortskavd. Pulleyn sätts på fel ställe och när man dragit allt och dubbelkollar så är remskivemarkeringarna fel. mycket lätt att missa ( en anledning till att använda sig av buntband ner i tändstiftshål som säkerhetscheck)
knaster gett vika
Kolla även om 633 är drop in eller om camladder måste justeras.


Har två motorer
En något isärplockad (toppenskickades till Kiwirog i England för upphottning) den toppen sitter på min motor i bilen. Originaltoppen till min motor följer med ( 30000 miles) toppen är med manuell spännare. Botten i oklart skick har inte surrat på den sedan jag monterade av toppen, oljepumpens flange skadad.
En senare motor som skall ha gått 6000 mil oöppnad snurrar som den ska. Saknar kamkåpa kamremmen justeras med automatisk spännare.
inga som helst trimningar på någon av motorerna.


Motor nummer två kostar 6000:- oavsett om botten skall följa med eller inte.
Motor nummer ett? vad är ett bra pris? toppen 3000:-
Har åtminstone en ny kamrem, oilladder plus annat jox hemma på hyllan.


Deal som tidigare är fortfarande inte intressant?

OCH Crank bolt är 210 Nm
Tack för svar. Ska klura lite på detta.

Tack för listan med dumma grejor man kan göra. Sånt hjälper mycket.
Jag har original kamdrev med offsetpinnar från DVA. Trodde de gått av men de var intakta och styrde som de skulle.
Crank bolt drog jag med en insexnyckel i kuggkransen på svänghjulet. Borde väl gå fint eftersom veven är låst då.
Hur brukar kambultarna dras? Med låsverktyg på kamdreven?

Angående artikelnummer på remmen så måste jag kolla upp det. Jag beställde rem för icke vvc med automatisk spännare. Kanske fått fel?
Den där remskivan var svårplacerad men den landade i spåret som den skulle. Hoppas jag… jag kände att den låstes i alla fall.
Hur vet man om 633 kammarna är drop in eller om cam ladder måste modifieras? Allt snurrade på fint och tog inte i någonstans.

Angående de motorer du har så skriver du att toppen på motor nummer ett har manuell spännare. Vad skiljer mellan topp med automatisk och manuell spännare?
Måste jag byta oil ladder? Eller räcker det med dragstängerna och topplockspackning?

Njao, jo, dealen är intressant men då lovar jag jobb och jag har tyvärr att göra så det räcker och blir över ändå över en överskådlig framid…
Nummer ett så kostar toppen 3000? Ska kolla så inget annat tagit skada. Har det inte det behöver jag bara toppen men har kolvarna fått stryk (hur jag nu kontrollerar det på bästa sätt) så måste jag ha en hel motor :bawling: Men drar jag bara av ventilerna med startmotorn så borde väl inte kolvarna dött?
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

du satte allt som i
https://arc.seloc.org/viewthread.php?ti ... pid6064822
ex pulley på ex drive pin
och speciellt
" Cam timing notch is on the front flange of the crank pulley as shown and positions the crank at 90 Degrees BTDC (Safe or Timing position). Painting the marks white will help you to see them.

* A mark may also be found on the rear flange of the crank pulley. This was used with the timing degree scale on the cover to show ignition timing.

Antar att du använde 3 mätklockor.

Så jag ser inte hur det så fall skulle bli fel?
Antar att något slagit tvärstopp som i sin tur gjort att remmen kuggat över.
cam locking tool var väl borttagen under alla momentdragningar?

Har du tillverkat mätklockehållare ala dva? i så fall kan man få låna eller be dig snällt göra ett set till mig.
Har mina ståendes på magnetfötter på en skiva som skruvas fast i toppen. otympligt och jag är inte helt nöjd med repeterbarheten.
När det gäller överskådlig framtid är min planeringshorisont 1 år.

motor nr 2 är av senare fördelarlös modell. Borde vara drop in.
for further amusement

http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6905952
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:du satte allt som i
https://arc.seloc.org/viewthread.php?ti ... pid6064822
ex pulley på ex drive pin
och speciellt
" Cam timing notch is on the front flange of the crank pulley as shown and positions the crank at 90 Degrees BTDC (Safe or Timing position). Painting the marks white will help you to see them.

* A mark may also be found on the rear flange of the crank pulley. This was used with the timing degree scale on the cover to show ignition timing.

Antar att du använde 3 mätklockor.

Så jag ser inte hur det så fall skulle bli fel?
Antar att något slagit tvärstopp som i sin tur gjort att remmen kuggat över.
cam locking tool var väl borttagen under alla momentdragningar?

Har du tillverkat mätklockehållare ala dva? i så fall kan man få låna eller be dig snällt göra ett set till mig.
Har mina ståendes på magnetfötter på en skiva som skruvas fast i toppen. otympligt och jag är inte helt nöjd med repeterbarheten.
När det gäller överskådlig framtid är min planeringshorisont 1 år.

motor nr 2 är av senare fördelarlös modell. Borde vara drop in.
for further amusement

http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6905952
Ja, styrpinnarna var på rätt plats och jag gjorde som det står i instruktionen. Nu följde jag dva's text men den är ju samma som andra skriver. Och allt gick fritt när jag vevade runt efter tajmningen. Måste varit när jag momentdrog efteråt. Tror inte jag dubbelkollade tajmingen efter det... tyvärr.

Japp, 3 mätklockor. Och kamlåsningen var bortplockad. Jag gör om det och ser till att jag kollar tajmingen efter momentdragning ;-)

Japp, jag kan göra en uppsättning till dig. De är efter dva's ritningar.

Har haft diskussion med Dave på DVA och han donerar ventiler till mig mot fraktkostnad. Fick några märken i toppen men det är inget som ställer till det så jag använder den toppen jag har. Och nu när toppen ändå är av så kan jag lika gärna porta den :bold: Så det ska jag göra. Och få sätena frästa 30-45-60 samt rymma upp sätena också. De är tjocka som satan så jag kan gå upp i innerdiameter på sätena både in och ut.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

:up:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Cat7even »

http://dvapower.com/
Gå ner till combustion chamber.
Cam ladder justering
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Cat7even wrote:http://dvapower.com/
Gå ner till combustion chamber.
Cam ladder justering
Aha. Tackar. Den modifieringen ska inte behövas med dessa kammarna. Och de går fritt när de snurrar :)

Kan en ny automatisk spännare ge upp? Är inte fjädern av så borde den väl vara som den ska så länge den är ny... Tänkte om den inte höll som den skulle.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by Josen »

Det är bättre att köra den manuella spännaren, du kan behöver ta upp gängor för skruven som håller fjädern.
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Kan kamremsdrevet på vevaxeln snurra? Felet hittat. Haveri...

Post by lahi »

Josen wrote:Det är bättre att köra den manuella spännaren, du kan behöver ta upp gängor för skruven som håller fjädern.
Ja, funderat på det och frågade DVA också. Han tyckte jag kunde köra vidare med automatisk med mina kammar. Men det är nog ännu bättre med manuell.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest