Det tog inte mer än drygt nio månader för 340R att gå från designstudie till serietillverkning, vilket var en av de snabbaste utvecklingsprocesser som bilvärlden skådat.340R premiärvisades på Birmingham International Motor Show 1998 och fick i stort sett hela bilvärlden att ”kippa efter andan” med sin minimalistiska design. Lotus’ designchef Russel Carr förklarade den extrema designen så här: -Vi beslutade att utveckla en tävlingsbil avsedd för gatbruk, ännu extremare än Elise, helt och hållet inriktad på körglädje. Bilen skulle ha typiska Lotusegenskaper som låg vikt, hög teknisk nivå, elegans och körglädje. 340R har allt detta. Tillsammans med den tidigare presenterade Elise-modellen var Lotus nu definitivt åter på rätt spår efter Elan-fiaskot nämligen som tillverkare av små, lätta, körglada sportbilar.

340 hk per ton målsättningen
Motorn var Rovers K-serie, samma 1,8 liters maskin som i Elise men i VHPD-utförande (Very High Power Derivative) och därmed upptrimmad till 177 hk vid 7800 r/min. Förhoppningen var att man med denna motor skulle nå 340 hk per ton. Tyvärr klarade man inte den beräknade viktgränsen 500 kg. I serieutförande blev vikten istället strax under 600 kg. Beteckningen 340 fick därför istället stå för 340 tillverkade bilar.

Aluminiumchassi
Givetvis jobbade man vidare med det lyckade aluminiumchassit som debuterade när Elise lanserades men nu i ännu extremare utförande. Dörrarna slopades, taket offrades liksom sidorutorna och karossen gjordes så minimal som möjligt. Extremt låg vikt och hög motoreffekt bäddade för utmärkta prestanda: 0-100 km/h klarades på 4,4 sek. och 0-160 km/h på 10,7 sek. Perfekt för snabb landsvägskörning och ”track-days”. Redan från början räknade man med att bilen skulle bli populär, så extra tillbehör för racing togs fram. En ombyggnadssats för motorn höjde effekten till 190 hk. Snabbt demonterbar ratt, fempunktsbälte och Stack varvräknare med växlingsindikator och varvtidstagning etc. var andra attribut som kunde tillhandahållas. Dessutom kunde växellådan bytas ut mot en med rakskurna drev och täta lägen, tävlingsstötdämpare, lättviktsbatteri mm.

Världspremiär för ny lack
När 340R premiärvisades var det samtidigt världspremiär för en ny lacktyp som utvecklats av DuPont. Bilen var lackad i nyanserna titan och svart. Många av de tillverkade bilarna hamnade hos samlare och kom aldrig ut på vare sig bana eller landsväg.

Text: Dane Glantz

Namn/typ:
340R
Tillverkningsperiod:
1999-2001
Antal tillverkade:
340 st
Motor:
Rover K-serie, 4-cylindrig, tvärställd aluminiummotor. Mittmonterad. Dubbla överliggande kamaxlar. 16 ventiler. Bränsleinsprutning. Motorstyrning av Lotus fabrikat. Slagvolym: 1796 cm3. Maxeffekt: 177 hk vid 7800 r/min.
Max vridmoment: 171 Nm vid 5000 r/min.
Transmission:
5-växlad, tätstegad transaxel. Hydraulisk koppling.
Kaross:
Kompositmaterial. Demonterbar kåpa över motorn. Luckor över batteri och bromsoljebehållare.
Chassi:
Fackverksram bestående av epoxylimmade aluminiumprofiler med integrerade störtbågar.
Hjulupphängning: Dubbla svängarmar fram och bak. Justerbara Koni stötdämpare med Eibach fjädrar.
Fälgar:
Magnesium, utvecklade speciellt för Lotus.
Fram: 6J x 15. Bak: 8J x 16
Däck:
Yokohama A038, utvecklade i samarbete med Lotus.
Fram: 195/50 ZR 15
Bak: 225/45 ZR 16
Bromsar:
Skivor Ø 282 mm fram och bak. Ventilerade, genomborrade hål. Tvåkrets utan bromsservo.
Hjulbas:
2300 mm
Spårvidd:
Fram/bak: 1448/1470 mm
Dimensioner:
L, B, H: 3500, 1720, 1050 mm
Bränsletankvolym:
40 liter, 98 oktan
Tomvikt:
701 kg