![]() |
|
I och med att General Motors köpte Lotus i januari 1986 avslutades hela det projket som pågått sedan 1980 och som innebar att Lotus nya sportvagn skulle innehålla Toyota-komponenter. Ett nytt projekt kallat M100 startades. Med 35 miljoner pund investerade i projektet (den största investeringen någonsin i företagets 43-åriga historia) skulle en ny sportvagn skapas. Man hade stora planer och räknade med att kunna sälja 4500 bilar per år i mitten av 1990-talet.Bilens design viktig Självklart önskade GM vara med och bestämma om bilens design. Därför engagerade man ett eget designteam vid sidan av Lotus designer Peter Stevens. Dessutom ville man ha Giugiarios tjänster i designarbetet. Alla presenterade sina förslag och efter en omröstning segrade Peter Stevens med siffrorna 15-0. Denna seger var mycket viktig för Lotus och gav råg i ryggen för det fortsatta arbetet. Motorvalet blev en nykonstruerad Isuzu-motor på 1,6 liter och 16 ventiler. Vikt/effekt-förhållandet stämde överens med vad man önskade. Dessutom ville man för första gången producera en framhjulsdriven bil.Traditionellt chassi Som på så många andra Lotus-modeller satsade man även nu på ett ryggradschassi men bestående av ett antal rektangulära boxar. Karossen fick en annan uppbyggnad än vad man tidigare tillverkat. I stället för två halvor som limmas tillsammans tillverkades den i flera delar som sedan sammanfogades. Den nya bilen med namnet Elan M100 presenterades på London Motor Fair 1989. Designen väckte stor uppmärksamhet, prestanda var perfekta, 0-100 på 6,7 sekunder och toppfarten 215 km/h. Alla tester i världens motortidningar visade att det fungerade helt OK men bilen saknade Lotuskänsla. Väghållningen var perfekt. Men japansk motor och framhjulsdrift visade sig senare inte vara något framgångskoncept. Försäljningen i England gick hyfsat men på export gick det sämre. Slutligen tröttnade GM och stoppade projektet efter att 3855 bilar tillverkats och med 800 motorer i lager.Bugatti tar över Lotus 1993 såldes Lotus ännu en gång, nu till Bugatti. Året därpå återupptogs Elan-produktionen (S2) för att göra slut på de 800 kvarvarande motorerna och växellådorna. När alla motorer förbrukats, såldes hela Elanprojektet till den koreanska billtillverkaren Kia 1995. Text Dane Glantz |
Namn/typ: Elan, Elan SE, Elan S2. Typ 100 |
Tillverkningsperiod: 1989-92 och 1994-95 |
|
Antal tillverkade: 3855 + 800 st |
|
Motor: Isuzu Lotus 4-cylindrig motor med dubbla överliggande kamaxlar. Slagvolym: 1588 cm3. Maxeffekt: 130 hk vid 7200 r/min/160 hk vid 6600 r/min (turbo cat). Bränsleinsprutning. Turboaggregat: IHI mod. RHB5 2TW, 0,65 bar. |
|
Transmission: Manuell, femväxlad växellåda. Drivning på framhjulen. |
|
Kaross: Glasfiber i flera sektioner. Nitade, limmade och skruvade tillsammans. |
|
Chassi: Lådkonstruktion i förzinkat stål. Hjälpramar fram och bak. |
|
Hjulupphängning: Fram: Dubbla triangellänkar med centralt placerad teleskopstötdämpare. Bak: Enkel övre svängarm och undre triangellänk med bred bas. Teleskopstötdämpare. |
|
Styrning: Kuggstång. Servo som standard på turbo, extrautrustning på övriga modeller. |
|
Fälgar: Lotus aluminium, 6,5J x 15, 7J x 16 (USA) |
|
Däck: Michelin MXV2 205/50 VR15 Michelin MXX2 205/50 ZR15 (turbo) Goodyear Eagle GS-D 205/45 ZR16 (USA) |
|
Bromsar: Fram: ventilerade skivor Ø256 mm Bak: ventilerade skivor Ø236 mm |
|
Hjulbas: 2250 mm |
|
Spårvidd: Fram/bak: 1486/1486 mm |
|
Dimensioner: L, B, H: 3803, 1734, 1230 mm |
|
Markfrigång: 130 mm |
|
Bränsletankvolym: 46,4 liter |
|
Totalvikt: 1032 kg (1085 kg, turbo) |