Lotus Elan
När efterföljaren till Elite (type 14) planerades ville Lotus bort från höga motor- och byggkostnader. Samt att något (bärande) tak inte var aktuellt, det skulle bli en öppen sportvagn. En enkel ram i stålplåt tillverkades för att testa den nya mekaniken. Ryggradschassit var fött och visade sig vara sex gånger vridstyvare än samtidens rörramar som användes i Formel 1. Därefter skapade Chapman den självbärande monocoquen till Lotus 25 i aluminium, som revolutionerade Formel 1 under 1962-65. Första Elan* fick typnummer 26. Motorn baserades på Ford nya 1500 block med femlagrad vevaxel. Harry Mundy ritade ett aluminium topplock med dubbla överliggande kamaxlar för 1498 cc blocket, han hade tidigare gjort Coventry Climax motorn till Elite. TwinCam motorn fick två dubbla Weber 40 DCOE förgasare och trimmad gjorde den sensationell debut med Lotus 23 på Nurburgring maj 1962. Första TC utvecklade 100 hk, senare 105 hk i produktion (1558 cc). Elan karossen i glasfiberarmerad plast ritades hos Lotus själva och med vacuum uppfällbara strålkastare. Elan presenterades oktober 1962 och följdes 1964 av S2, som senare kunde erbjuda option Special Equipment (SE) med 115 hk och bromsservo samt centrummutter (spinners) för hjulen. Typ 26R för tävlingsbruk (1594 cc) med många lättade komponenter, sänkt/förstärkt chassi och hårdare fjädrar/krängningshämmare. Hösten 1965 presenterades en ny coupé modell, typ 36 som med nya gjutformar även kunde användas till öppen variant (typ 45) och båda kallades S3 (med elfönsterhissar i dörrarna). Inför 1968 kom S4 med säkerhetsuppdateringar och något bredare däck/hjulhuskanter samt större bakljus. Vissa export marknader fick två stycken enkelförgasare, Zenith-Stromberg CD 175 för lägre emission. Sista varianten visades 1971 och kallades Elan Sprint, 126 hk motor med Big Valve (Weber/Dellorto). Sprint fick två-färgad lackering, liknande Gold Leaf’s färger på formelvagnarna något år tidigare. Sista sex exemplaren erhöll 5 växlad låda och den tvåsitsiga Elan slutade tillverkas sommaren 1973.

*Elan är franska: fart; hänförelse; ansats; (schwung) ett passande namn. Elan gav Lotus världsrykte/ överlevnad på 60-talet och ryggradschassin i stål användes in på 2000-talet på andra Lotusmodeller.

Text: Richard Arbrink
Översta bilden: Elan Sprint i Lotus broschyr Winners Choice från tidigt 70-tal.
Nedersta vänstra bilden: Elan ryggradschassi med 16 st skruvade infästningar till glasfiberkaross.
Nedersta högra bilden:  Komplett monterat chassi Lotus Elan.

Lotus Elan            
Tillverkningsperiod   1962-1973        
Antal tillverkade   Typ        
S1  899 26 convertible (inkl. 52 st 26R)     
S2 1911 26 convertible (inkl. 43 st 26R)    
S3 2084 36 / 45 Fixed Head Coupé / Drop Head Coupé (convertible)    
S4 2169  36 / 45 FHC / DHC (convertible)      
Sprint 2142 36 / 45 FHC / DHC (convertible)     
Summa 9205 tillverkade Elan enligt Club Lotus News (2015 Issue 1, Elan Section)     
Längsmonterad motor fram och med drivning på bakhjulen.      
Lotus TwinCam motor med dubbla överliggande kamaxlar, kedjedrivna. Fyra cylindrar volym 1558 cc.      
Borrning 82,55 mm Slaglängd 72,75 mm Kompression 9,5:1 och Sprint 10,3:1.   
Effekt med dubbla Weber 40 DCOE förgasare samt max vridmoment (källa: The Original Lotus Elan)      
Standard 105 hk 5500 varv/min   14,3 kpm 4000 varv/min  
SE 115/118 hk 6000/6250 varv/min  14,3/15,4 kpm 4000 varv/min  
Sprint 126 hk 6500 varv/min   15,6 kpm 5500 varv/min  
(26R / S1 140 hk Cosworth Mk 15   26R / S2 145 hk BRM Phase..) 
Transmission            
Helsynkroniserad 4 växlad växellåda med back, från Ford. Halv tät stegning samt option tät stegning.      
Slutväxel  Utväxling          
S1 / S2  3,90 :1          
S3/S4/Sprint  3,77 :1  Option  3,55 :1      
Glasfiberarmerad plastkaross i över- och underdel som plastades ihop på mitten, med två dörrar och
motorhuv samt baklucka (total vikt 90 kg, S1 kaross). Option med hard-top till öppna modeller.      
Ryggradschassi av svetsade stålplåtar (1,63 mm) i en enhet (från kuggstång till slutväxel). Vikt 34 kg.      
Fram dubbla tvärlänkar i stål, med inåt lutande fjäder/stötdämparenhet samt krängningshämmare.       
Bak Chapman strut med enkel undre tvärlänk av stålrör. Dubbel ledad drivaxel med gummiknutar.      
4½”x13” stålfälg. Option SE och alla Sprint: centrummutter. (26R magnesium fälg: S1 5½” och S2 6”).      
Däck:            
S1 / S2 5.20x13” Goodyear Diagonal  Option Dunlop SP 41    
S3 145x13” Dunlop SP 41 / Firestone 100      
S4 / Sprint 155HRx13” Dunlop SP Sport / Firestone F100 / Goodyear G800    
Kuggstångsstyrning   2,5 rattvarv Vändcirkel 9m (S4/Sprint 10,2 m)  
Bromsar Girling ok, skivor runt om. Servo option SE.        
Fram 9½” Bak 10″ (även handbroms)    
Axelavstånd 213,4 cm          
Spårvidd Fram/bak 119,5 cm Bak S1/S2  123 cm    
Total längd 368,3 cm Total bredd 142,2 cm      
Höjd S1/S2 och DHC   115 cm Fixed Head Coupé (FHC)  118 cm
Vikt            
S1 640 kg (26R 613 kg) S2 674 kg (26R 590 kg)  
S3 FHC 690 kg DHC 694 kg Special Equipment + 4,5 kg
S4 FHC 698 kg DHC 694 kg Sprint (alla) 721 kg
Tankvolym            
S1/S2/S3 45 liter S4/Sprint 42 liter Mått/vikt källa: Workshop Manual 36T327
         
Elan-Rolling-Chassi-335x293