Lotus Elise S1

När Elise presenterades den 12 september 1995 på Frankfurt Motor Show innebar det att man var tillbaka vid Colin Chapmans bilbyggarfilosofi. Följande kriterier gällde då Elise konstruerades:Liten, enkel, tvåsitsig sportbil med tidlöst utseende.
Höga prestanda till följd av låg vikt.
Enkel tillverkning och överkomliga kostnader för ägaren.
Framåtsträvande tekniska konstruktionslösningar.Den viktigaste och mest framåtsträvande komponenten i Elise var chassit. Det tillverkades av strängpressade aluminiumprofiler som limmades och nitades ihop till en mycket lätt (70 kg) och vridstyv konstruktion; den första för en serietillverkad bil. Motorn monterades tvärställd bak i en galvaniserad hjälpram av stål. Motorn var den beprövade K-motorn från Rover på 118 hk. Trots den moderata effekten fick bilen utomordentliga prestanda tack vare den låga totalvikten (730 kg). Vikt/effektförhållandet blev 6,2 kg/hk och accelerationen 0-100 km/h 5,9 sekunder.

Hjulupphängningen blev föremål för mycket stor omsorg både vid konstruktionsarbetet och vid utprovningen för att få maximal väghållning. Dubbla triangellänkar både fram och bak med Koni gasstötdämpare.

Hela bilens design var motorsportinfluerad. I den spartanska inredningen dominerade aluminium. På passargerarsidan var stolen fast monterad medan förarstolen var justerbar och placerad närmare bilens centrumlinje än passagerarens stol.

Sammanfattningsvis var Elise en racinginspirerad högprestanda-sportbil med uppseendeväckande ny formgivning och utmärkta köregenskaper.

Vidareutvecklingar
Elise Sport 135, Sport 190, 340 R, 111S, Exige.

Text Dane Glantz

Namn/typ:
Elise S1/Type 111
Tillverkningsperiod:
1996-2000
Motor:
Rover K-motor. Fyra cylindrar. Slagvolym: 1.796 cm3. Maxeffekt: 118 hk vid 5500 r/min. Max vridm: 165 Nm vid 3000 r/min. Elektronisk bränsleinsprutning.
Transmission:
Manuell, femväxlad växellåda.
Kaross:
Glasfiber.
Chassi:
Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål.
Hjulupphängning:
Dubbla triangellänkar med Koni gasstötdämpare runt om.
Styrning:
Kuggstång utan servo.
Fälgar:
Aluminium.
Fram: 15 x 5,5″
Bak: 16 x 7″
Däck:
Fram: 185/55 R 15
Bak: 205/50 R 16
Bromsar:
Ventilerade skivor Ø 282 mm fram och bak.
Hjulbas:
2300 mm
Spårvidd:
Fram/bak:
1440/1453 mm
Dimensioner:
L, B, H:
3726, 1701, 1203 mm
Markfrigång:
160 mm
Bränsletankvolym:
40 liter
Tomvikt:
730 kg