![]() |
|
I slutet av 1950-talet blev Colin Chapmans tävlingsverksamhet allt kostsammare och för att finansiera denna (som låg Chapmans hjärta närmare än att tillverka bilar för gatbruk) skapades Elite.Bilen blev exceptionell i flera avseenden. Bland annat blev den världens första serietillverkade monocoquekonstruktion i glasfiber bestående av endast tre huvudkomponenter. I separata formar tillverkades dörrar, motorhuv och bagagerumslucka. Tekniskt var bilen en mycket avancerad konstruktion med till exempel hjulupphängningar från Lotus Type 12 Formel 2. Bakhjulsupphängningen var den berömda ”Chapman strut” med en svängarm riktad framåt (radialstag). Drivaxeln fungerade som tvärlänk och stötdämpare tillsammans med fjäder bildade en enhet.Motorn kom från Coventry Climax bärbara brandspruta och modifierades så att slagvolymen blev 1216 cm3. Därmed passade den in i tävlingsklassen 1300cm3. Med en SU-förgasare lämnade den 75 hk och med två 84 hk. 0-100 km/h klarades på 11,4 sekunder. Växellådan var samma som MG använde i MGA och Magnette men huset tillverkades i aluminium. Stegningen var inte den bästa. Därför fanns en mera tätstegad drevsats att tillgå men ettans växel var fortfarande osynkroniserad.Den vackra Elite med klassisk sportvagnsdesign blev en mycket stor framgång sportsligt i händerna på storheter som Jim Clark och Graham Hill med flera. Tyvärr blev den inte så inkomstbringande som Chapman hoppats. Det sägs att varje bil såldes med 100 punds förlust.
Modellvarianter Series S1, 1958 Series S2, 1960 Series S2 SE, 1960 Series S2, Super 95/100/105 ’62/63 Text Dane Glantz |
Namn/typ: Elite type 14 |
Tillverkningsperiod: 1957-1963 |
|
Antal tillverkade: 1050 st |
|
Motor: Coventry Climax FWE. 4-cylindrig radmotor. Överliggande kamaxel. Slagvolym: 1216cm3. Maxeffekt: 75-105 hk beroende på trimningsgrad. Förgasare: Dubbla SU. |
|
Transmission: BMC B (MGA) 4-växlad låda med aluminiumhus och modifierad kopplingskåpa. |
|
Kaross/chassi: Monocoque av glasfiber med hjälpramar av stål fram och bak för hjulupphängning resp. differential. |
|
Hjulupphängning: Dubbla länkarmar med spiralfjädrar och stötdämpare. Längsgående svängarmar. Drivaxlar som tvärgående länkarmar. |
|
Styrning: Kuggstång med justerbar rattstång (Triumph) |
|
Fälgar: Fram/bak: 15″. Ekerhjul med 48 ekrar. |
|
Däck: Fram/bak: 5.00 – 15″ |
|
Bromsar: Fram/bak: Girling 9,5″ skivor monterade vid hjulen fram och differentialen bak. |
|
Hjulbas: 2.235 mm |
|
Spårvidd: Fram/bak 1.194/1.219 mm |
|
Dimensioner: L, B, H: 3.759, 1.499, 1.181 mm |
|
Tomvikt: 674 kg |