Lotus Elite

I slutet av 1950-talet blev Colin Chapmans tävlingsverksamhet allt kostsammare och för att finansiera denna (som låg Chapmans hjärta närmare än att tillverka bilar för gatbruk) skapades Elite.Bilen blev exceptionell i flera avseenden. Bland annat blev den världens första serietillverkade monocoquekonstruktion i glasfiber bestående av endast tre huvudkomponenter. I separata formar tillverkades dörrar, motorhuv och bagagerumslucka. Tekniskt var bilen en mycket avancerad konstruktion med till exempel hjulupphängningar från Lotus Type 12 Formel 2. Bakhjulsupphängningen var den berömda ”Chapman strut” med en svängarm riktad framåt (radialstag). Drivaxeln fungerade som tvärlänk och stötdämpare tillsammans med fjäder bildade en enhet.Motorn kom från Coventry Climax bärbara brandspruta och modifierades så att slagvolymen blev 1216 cm3. Därmed passade den in i tävlingsklassen 1300cm3. Med en SU-förgasare lämnade den 75 hk och med två 84 hk. 0-100 km/h klarades på 11,4 sekunder. Växellådan var samma som MG använde i MGA och Magnette men huset tillverkades i aluminium. Stegningen var inte den bästa. Därför fanns en mera tätstegad drevsats att tillgå men ettans växel var fortfarande osynkroniserad.Den vackra Elite med klassisk sportvagnsdesign blev en mycket stor framgång sportsligt i händerna på storheter som Jim Clark och Graham Hill med flera. Tyvärr blev den inte så inkomstbringande som Chapman hoppats. Det sägs att varje bil såldes med 100 punds förlust.

Modellvarianter

Series S1, 1958
Den första serieproducerade bilen presenterades på Genevesalongen 1958. Karosserna tillverkades av båttillverkaren Maximar till juli 1960 (totalt 280 st).

Series S2, 1960
Karosserna tillverkas av Bristol Aeroplane Plastics. Modifierad hjulupphängning och många mindre ändringar t.ex. ny handbroms, mindre ratt, nytt material i inredningen.

Series S2 SE, 1960
Motoreffekten höjd till 85 hk. Ny växellåda ZF S4-12 med synkronisering på alla växlar. Separat kopplingshus i aluminium. Taket lackerat i silver.

Series S2, Super 95/100/105 ’62/63
Ett mycket litet antal bilar tillverkades som fabriksbyggda tävlingsbilar. Super 95 (med 95 hk motor) presenterades i maj 1962. Ersattes samma år med Super 100 och året därpå med Super 105.

Text Dane Glantz

Namn/typ:
Elite type 14
Tillverkningsperiod:
1957-1963
Antal tillverkade:
1050 st
Motor:
Coventry Climax FWE. 4-cylindrig radmotor. Överliggande kamaxel. Slagvolym: 1216cm3. Maxeffekt: 75-105 hk beroende på trimningsgrad. Förgasare: Dubbla SU.
Transmission:
BMC B (MGA) 4-växlad låda med aluminiumhus och modifierad kopplingskåpa.
Kaross/chassi:
Monocoque av glasfiber med hjälpramar av stål fram och bak för hjulupphängning resp. differential.
Hjulupphängning:
Dubbla länkarmar med spiralfjädrar och stötdämpare. Längsgående svängarmar. Drivaxlar som tvärgående länkarmar.
Styrning:
Kuggstång med justerbar rattstång (Triumph)
Fälgar:
Fram/bak: 15″. Ekerhjul med 48 ekrar.
Däck:
Fram/bak: 5.00 – 15″
Bromsar:
Fram/bak: Girling 9,5″ skivor monterade vid hjulen fram och differentialen bak.
Hjulbas:
2.235 mm
Spårvidd:
Fram/bak 1.194/1.219 mm
Dimensioner:
L, B, H: 3.759, 1.499, 1.181 mm
Tomvikt:
674 kg