![]() |
|
Det tillverkades knappt 1000 exemplar av Esprit S1 innan det var dags för en uppgraderad version, S2. Reaktionerna från press och kunder var inte alltid positiva när det gällde S1-varianten. Detta försökte man ändra på i och med att S2 lanserades i juni 1978. Tyvärr åstadkom man mest bara kosmetiska förbättringar.Det som syntes mest var hjulen som nu tillverkades av italienska Speedline. De fyrekrade fälgarna var fortfarande 14 ddia men bredden ökades till 7 ddia fram och 7,5 ddia bak. Samtidigt ökades spårvidden med 1 ddia, men egendomligt nog bara bak.Aerodynamiskt gjordes vissa förändringar. Den lilla spoilern fram förstorades och gjordes runt-om-gående. Lufttillförseln till den större kylaren blev effektivare och luftmotståndskoefficienten Cd uppmättes till 0,335. Andra synliga förändringar var de stora baklamporna som hämtades från Rover 3500. Vidare placerade man ”luftintagsskopor” på vardera sidan bakom C-stolpen för att förbättra kylningen i motorrummet, förhindra imbildning på bakrutan och göra bagageutrymmet svalare. För att på ett enkelt sätt få bilen att verka lägre lackerades framspoilern, trösklarna och karossen under den bakre stötfångaren med mattsvart skyddsfärg mot stenskott. Operationen fullbordades med en dubbelstripe från främre stötfångarens övre hörn via ovansidan på dörren till den lilla ”ankstjärten” bak.
För att förbättra strålkastarna byttes dessa till 5,5 ddia halogen och deras uppfällning ändrades till manövrering med hjälp av elmotor. För att bättra på det skamfilade ryktet om dålig kvalitet på framför allt inredningen togs rejäla krafttag. Som tillval kunde man nu även få klädsel i Connolly-läder. Tekniskt var ändringarna få, men man gjorde stor affär av de nykonstruerade kamaxlarna som skulle ge bättre emissionsvärden och samtidigt bättre segdragningsförmåga mellan 3000 och 5000 r/min. På S2-modellen introducerades ett nytt avgassystem med en extra ”mellanljuddämpare”. Det var även aluminiserat. S2.2-modellen fick brytarlöst tändsystem och förbättrad koppling. När Lotus tog hem konstruktörstiteln i formel 1-VM 1978 firade man detta med en liten special-serie S2-bilar (100 st för UK). Dessa var lackerade i JPS-svart och med guldstripes på sidorna med texten ”World Champion”. Bakom tanklocket fanns även en numrerad, rund dekal. Den tråkiga standardratten ersattes med en nätt, treekrad sportratt. Även inredningen gick i guld och svart. För att ge en aning lyxprägel försågs dessa bilar även med radio och kasettspelare. I och med S2 och S2.2-modellerna började Lotus få ordning på alla kvalitetsproblem och var nu på stark frammarsch mot att bli ett starkt namn bland övriga sportvagnstillverkare Text Dane Glantz |
Namn/typ: Esprit S2, S2.2 |
Tillverkningsperiod: Juni 1978- januari 1980 (S2) Februari 1980- mars 1981 (S2.2) |
|
Antal tillverkade: 980 st (S2), 46 st (S2.2) anges av Lotus i en produktions- sammanfattning 1990 |
|
Motor: Lotus typ 907 (för S2) Lotus typ 912 (för S2.2) Aluminiummotor med dubbla överliggande kamaxlar och 16 ventiler. Slagvolym: 1973 cm3. 2174 cm3 (S2.2) Maxeffekt: 160 hk vid 6200 r/min. 6500 r/min (S2.2) Vridmoment: 140 lb.ft vid 4900 r/min. 160 lb.ft vid 5000 r/min (S2.2) Förgasare: Dubbla Dellorto DHLA 45 Tändsystem: Brytarlöst på mod. S2.2 |
|
Transmission: Femväxlad växellåda från Citroen/Maserati SM. Transaxel. |
|
Kaross Glasfiberarmerad, infärgad plast. |
|
Chassi: Lådformad ryggradsram av stålplåt med tvärbalk fram och stålrörsram för motorns infästning bak. Galvaniserat på mod. S2.2 |
|
Hjulupphängning: Fram: Byggda bärarmar uppe och nere (lätt modifierade från Opel Ascona). Teleskopdämpare. Krängningshämmare. Bak: Radialstag av plåtprofil. Undre bärarm. Fast drivaxellängd. Teleskopstötdämpare. Krängningshämmare. |
|
Fälgar: Fram: 7 x 14″ Aluminiumfälgar från Speedline Bak: 7,5 x 14″ Aluminiumfälgar från Speedline |
|
Däck: Fram: 205-60 x 14″ Bak: 205-70 x 14″ |
|
Bromsar: Fram: Skivbromsar vid hjulen Ø 246 mm (9.7″) Bak: Skivbromsar vid växellådan Ø 269 mm (10.6″) |
|
Hjulbas: 2438 mm (96″) |
|
Spårvidd: Fram/bak: 1511 mm (59.5″) Bak: 1537 mm (60.5″) |
|
Dimensioner: L, B, H: 4191 mm (165″), 1867 mm (73.5″), 1105 mm (43,5″). |
|
Bränsletank 68 liter (15 gal) |
|
Tomvikt: 1020 kg |