I början av 1980 gjorde Lotus en uppdatering med en förstorad motor på 2,2 liter, och följaktligen beteckningen S2,2 Effektnivån var alltjämt 160 hästkrafter, men vridmomentet hade ökat från 190 Nm till 217. Den större motorn med internkod 912, introducerades samtidigt i modellerna Eclat och Elite. Verkligt dunder och brak på sportbilsscenen blev det då Turbo Esprit debuterade samtidigt som S2,2. Med 210 hästkrafter ur 2,2-litersmotorn, en rejäl chassiuppdatering och en kaross med modifieringar av det slag som drastiskt förändrar hela hållningen och intrycket. Behov av en enklare version fanns och Esprit S3 började tillverkas.Det är många som anser att bitarna föll på plats ordentligt just med Esprit S3, introducerad 22 april 1981 och i praktiken en Turbo Esprit utan turbo. Lotus reviderade chassit med kraftigare frontparti på den (numera) galvaniserade stålkonstruktionen. Inredningen moderniserades och utseendet blev kralligare och med en avsevärt förbättrad ljudnivå. När Lotus Esprit S3 introducerades på den svenska marknaden 1982 kostade den 185000 kronor (att jämföras med 156700 kronor för en 911 SC). Många fick upp ögonen för skarpingen som en idag höjer ögonbryn och skapar ”vilja ha känsla”!Text Fredrik Söderberg Namn/typ:
Esprit S3 N/A
Tillverkningsperiod:
1981 – 1987
Antal tillverkade:
767
Motor:
Längsmonterad 4-cylindrig rak med block och topp av aluminium
2 överliggande remdrivna kamaxlar, 4 ventiler per cylinder
2 Dellorto-förgasare (DHLA4SE).
Borrning/slag 95,3/76,2 mm
Volym 2174 cm3
Kompression 9,44
Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6500 r/min
Max vridmoment 217 Nm vid 5000 r/min
Kraftöverföring:
Mittmotor, transaxel, 5 växlad manuell (OD), Hastighet vid 1000 r/min på högsta växel 37,6 km/h
Formkurva enligt LOTUS:
0-100 KM/H 7,2 sekunder
Toppfart 222 km/h
Vikteffekt 6,79 hk/kg
Litereffekt 73,6 hk/liter
Transmission:
Femväxlad växellåda från Citroen/Maserati SM. Transaxel. Från 1984 års modell byttes växellådan ut till modell C35
Kaross:
Komposit/glasfiberarmerad, infärgad plast.
Chassi:
Galvaniserad Lådformad ryggradsram
Hjulupphängning och styrning:
Skruvfjädring, fjäderben, teleskopdämpare
Fram övre triangellänkar och enkla under tvärlänkar. Krängningshämmare.
Bak bakåtriktad bärarm och undre tvärlänkar.
Kuggstång, 3,0 rattvarv. Vändcirkel 11,8 meter.
Fälgar:
Fram: 7 tum
Bak: 7,5 tum
Tillval: BBS-fälgar.
Däck:
Fram: Standard däck fram 205/60VRI4
Bak: Standard däck bak 205/70VRI4
Tillval: däck fram 195/60VR15, bak 235/60VRI5. Good-Year NCT
Bromsar:
Fram: Skivbromsar fram (250mm)
Bak: bak (275mm placerade vid differentialen).
Hjulbas:
2438 mm (96″)
Spårvidd:
Fram/bak: 1534/1555 mm
Dimensioner:
L, B, H: 4191 mm, 1854 mm, 1112 mm
Tjänstevikt:
1100 kg