Lotus presenterade en ny generation av Europa 2005. De första bilarna levererades till kund under 2006. Den nya Europa S baserades på Elise, men med inriktning mot GT segmentet. Mottagandet blev minst sagt ljummet, motorpressen slog ner på att den nya Europa S inte var lika körglad som Elise och Exige. Samtidigt menade de att bilen var alltför spartansk och obekväm för att vara en GT vagn. Valet av motor, en 4-cylindrig turbo från GM, kritiserades också.Modellen tillverkades fram till 2010, med två olika utrustningsnivåer. Europa S och SE, där SE bland annat har en högre effekt (165 kW), andra hjul (17/18″ kombination) samt 4-kolvs AP ok fram.Text: Stefan AxelssonReklamfilm från Lotus

Namn/typ:
Europa S/Type 121
Tillverkningsperiod:
2006-2010
Antal tillverkade:
456
Motor:
Mittmonterad Z20LER 4-cylindrig radmotor med 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och turbo. Slagvolymen 1998 cm³. Elektronisk bränsle-insprutning. Maxeffekt 147 kW (200 hk) vid 5400 v/min. Max vridmoment 272 Nm vid 5000 v/min.
Transmission:
6-växlad manuell växellåda, typ M32 från GM. Drivning bak. Utväxling 3.94:1.
Kaross
Glasfiber, främre och bakre kåpa demonterbara.
Chassi:
Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål.
Hjulupphängning:
Dubbla triangellänkar med Bilstein gasstötdämpare och Eibach fjädrar runt om. Krängnings-hämmare fram.
Däck:
Fram: Bridgestone Potenza 175/55 R17
Bak: Bridgestone Potenza 225/45 R17
Bromsar:
Skivbromsar fram och bak. 288 mm diameter. AP bromsok fram, Brembo bromsok bak. 4-kanalers ABS.
Hjulbas:
2330 mm (92″)
Spårvidd:
Fram/bak 1457/1490 mm
Dimensioner:
L, B, H:
3900 mm (150″),
1850 mm (73″),
1120 mm (44″).
Tomvikt:
995 kg