![]() |
|
Lotus presenterade en ny generation av Europa 2005. De första bilarna levererades till kund under 2006. Den nya Europa S baserades på Elise, men med inriktning mot GT segmentet. Mottagandet blev minst sagt ljummet, motorpressen slog ner på att den nya Europa S inte var lika körglad som Elise och Exige. Samtidigt menade de att bilen var alltför spartansk och obekväm för att vara en GT vagn. Valet av motor, en 4-cylindrig turbo från GM, kritiserades också.Modellen tillverkades fram till 2010, med två olika utrustningsnivåer. Europa S och SE, där SE bland annat har en högre effekt (165 kW), andra hjul (17/18″ kombination) samt 4-kolvs AP ok fram.Text: Stefan AxelssonReklamfilm från Lotus | Namn/typ: Europa S/Type 121 |
Tillverkningsperiod: 2006-2010 |
|
Antal tillverkade: 456 |
|
Motor: Mittmonterad Z20LER 4-cylindrig radmotor med 16 ventiler, dubbla överliggande kamaxlar och turbo. Slagvolymen 1998 cm³. Elektronisk bränsle-insprutning. Maxeffekt 147 kW (200 hk) vid 5400 v/min. Max vridmoment 272 Nm vid 5000 v/min. |
|
Transmission: 6-växlad manuell växellåda, typ M32 från GM. Drivning bak. Utväxling 3.94:1. |
|
Kaross Glasfiber, främre och bakre kåpa demonterbara. |
|
Chassi: Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål. |
|
Hjulupphängning: Dubbla triangellänkar med Bilstein gasstötdämpare och Eibach fjädrar runt om. Krängnings-hämmare fram. |
|
Däck: Fram: Bridgestone Potenza 175/55 R17 Bak: Bridgestone Potenza 225/45 R17 |
|
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. 288 mm diameter. AP bromsok fram, Brembo bromsok bak. 4-kanalers ABS. |
|
Hjulbas: 2330 mm (92″) |
|
Spårvidd: Fram/bak 1457/1490 mm |
|
Dimensioner: L, B, H: 3900 mm (150″), 1850 mm (73″), 1120 mm (44″). |
|
Tomvikt: 995 kg |
|