![]() |
|
Enligt Colin Chapmans egna ord var målet med konstruktionen av Europan att producera en GT vagn, som kombinerade ett iögonfallande gott utseende med den vid tidpunkten berömda Lotus standarden på väghållning, säkerhet och tillförlitlighet. Utseendet skulle även tilltala alla marknader runt om i världen. Det skulle inte behövas någon försäljare av bilen, det räckte med startnyckeln och en provtur för att man skulle falla för skapelsen.
Europan lanserades 20 december 1966 med första leverans 28 februari 1967 och riktades i första hand mot den europeiska marknaden och främst Frankrike. Den försågs med en modifierad version av motor och växellåda från Renault 16 i samarbete med Renault fabriken. Man koncentrerade sig en hel del på att bilen skulle ha ett så lågt luftmotstånd som möjligt och tvingades att modifiera bakpartiet på bilen för att nå målet på 0,3. Chassit var konstruerat på samma sätt som föregångaren Elan, fast tvärtom, vilket innebär en svetsad plåtlåda med en tvärgående låda fram och en Y-‐formad del bak. På det satte man en kaross i glasfiberarmerad plast. Framvagnen togs i sin helhet från Triumph Spitfire. Bakvagnen är uppbyggd av en längsgående lång länkarm, som är infäst i chassit framför motorn och en tvärgående undre länkarm medan drivaxeln utgör den övre länkarmen. Bilen har skivbromsar fram och trumbromsar bak. TC Special har 1,5 ” bromsbackar bak och övriga 1,25”. Modellvarianter Type 46: 1966-‐1968 Type 47: 1966-‐1967 & Type 47A: 1968 Type 54: 1968-‐1971 Type 65: 1969-‐1971 Type 74: 1971-‐1975 Text: Krister Eliasson |
|