Lotus Europa

Europaweb
Enligt Colin Chapmans egna ord var målet med konstruktionen av Europan att producera en GT vagn, som kombinerade ett iögonfallande gott utseende med den vid tidpunkten berömda Lotus standarden på väghållning, säkerhet och tillförlitlighet. Utseendet skulle även tilltala alla marknader runt om i världen. Det skulle inte behövas någon försäljare av bilen, det räckte med startnyckeln och en provtur för att man skulle falla för skapelsen.

Europan lanserades 20 december 1966 med första leverans 28 februari 1967 och riktades i första hand mot den europeiska marknaden och främst Frankrike. Den försågs med en modifierad version av motor och växellåda från Renault 16 i samarbete med Renault fabriken. Man koncentrerade sig en hel del på att bilen skulle ha ett så lågt luftmotstånd som möjligt och tvingades att modifiera bakpartiet på bilen för att nå målet på 0,3. Chassit var konstruerat på samma sätt som föregångaren Elan, fast tvärtom, vilket innebär en svetsad plåtlåda med en tvärgående låda fram och en Y-­‐formad del bak. På det satte man en kaross i glasfiberarmerad plast. Framvagnen togs i sin helhet från Triumph Spitfire. Bakvagnen är uppbyggd av en längsgående lång länkarm, som är infäst i chassit framför motorn och en tvärgående undre länkarm medan drivaxeln utgör den övre länkarmen. Bilen har skivbromsar fram och trumbromsar bak. TC Special har 1,5 ” bromsbackar bak och övriga 1,25”.

Modellvarianter

Type 46: 1966-­‐1968
Serie 1 bilar, karossen limmades på chassit och kunde därför inte lyftas av på ett enkelt vis
Försedd med Renault 1470 cc motor 82 bhp
Renault 336 4-­‐växlad växellåda.
Antal tillverkade: 650 st.

Type 47: 1966-­‐1967 & Type 47A: 1968
Racersportvagn grupp 4
Lotus Cosworth Twin Cam 1594 cc motor 172 bhp
Hewland FT 200 5 växlad växellåda
Hjulupphängning av formelbilstyp; skivbromsar runt om
Magnesiumhjul med centrummutter 13×71/2” fram och 13x10” bak.
Antal tillverkade: 55 st.

Type 54: 1968-­‐1971
Serie 2 bilar; karossen avtagbar från chassit; med bl a elektriska fönsterhissar
Renault 1470 cc motor 82 bhp
Renault 336 4-­‐växlad växellåda.
Ej för Nordamerika.
Antal tillverkade: 2750 st.

Type 65: 1969-­‐1971
Serie 2 för den Nordamerikanska marknaden
Renault 1565 cc motor 80 bhp
Renault 336 4-­växlad växellåda.
Antal tillverkade: 865 st.

Type 74: 1971-­‐1975
Twin Cam och Twin Cam Special
Ford Lotus Twin Cam motor 1558 cc 105 bhp
TC Special med Big Valve topplock 126 bhp
Renault 336, 352 och 365 (5-­‐växlad för Special) växellåda.
Antal tillverkade: Twin Cam 1580 st och TC Special 3130 st.

Text: Krister Eliasson