![]() |
|
Tredje generationen av Exige presenterades i Frankfurt 2011. Det är en helt ny generation och inte längre en coupéversion av Elise. Motorn är hämtad från Evora S vilket ger den nya Exige en rejäl knuff uppåt i effekt. 345 hk jämfört med 220 hk i den förra generationens Exige S. Vikten har ökat med 125 kg, men vikt/effektförhållandet är fortfarande godkänt. Växellådan är en tätstegad manuell 6-växlad låda. Lotus håller fast vid Bilstein stötdämpare och Eibach fjädrar. Däcken till Lotus Exige S levereras av Pirelli.I samband med Genevesalongen 2012 presenterades även Exige S Roadster. Den brittiska motortidningen EVO utsåg Lotus Exige S till Car of the Year 2012. Under vintern 2012-13 började leveranserna av bilar till Lotus återförsäljare.
Text: Stefan Axelsson |
Namn/typ: Exige S/- |
Tillverkningsperiod: 2011- |
|
Antal tillverkade: Fortfarande i produktion |
|
Motor: Mittmonterad V6 från Toyota (2GR-FE) med kompressor. Dubbla överliggande kamaxlar med VVT-i, 24 ventiler. Slagvolymen 3456 cm³. Elektronisk bränsle-insprutning. Maxeffekt 257 kW (345 hk) vid 7000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 4500 v/min. |
|
Transmission: 6-växlad manuell växellåda, typ EA60. Drivning bak. Utväxling 3,24:1. |
|
Kaross Glasfiber, främre och bakre kåpa demonterbara. |
|
Chassi: Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål. |
|
Hjulupphängning: Dubbla triangellänkar med Bilstein gasstötdämpare och Eibach fjädrar runt om. Krängningshämmare fram och bak. |
|
Fälgar: 5-ekrade aluminuimfälgar. 17″ fram och 18″ bak |
|
Däck: Fram: 205/45 R17 Pirelli P-Zero Bak: 265/35 R18 Pirelli P-Zero |
|
Bromsar: Skivbromsar. 350 mm diameter fram, 332 mm bak |
|
Hjulbas: 2370 mm |
|
Spårvidd: Fram/bak 1453/1499 mm |
|
Dimensioner: L, B, H: 4084 mm, 1802 mm, 1153 mm |
|
Tomvikt: 1176 kg |