Tredje generationen av Exige presenterades i Frankfurt 2011. Det är en helt ny generation och inte längre en coupéversion av Elise. Motorn är hämtad från Evora S vilket ger den nya Exige en rejäl knuff uppåt i effekt. 345 hk jämfört med 220 hk i den förra generationens Exige S. Vikten har ökat med 125 kg, men vikt/effektförhållandet är fortfarande godkänt. Växellådan är en tätstegad manuell 6-växlad låda. Lotus håller fast vid Bilstein stötdämpare och Eibach fjädrar. Däcken till Lotus Exige S levereras av Pirelli.I samband med Genevesalongen 2012 presenterades även Exige S Roadster. Den brittiska motortidningen EVO utsåg Lotus Exige S till Car of the Year 2012. Under vintern 2012-13 började leveranserna av bilar till Lotus återförsäljare.

Text: Stefan Axelsson

Namn/typ:
Exige S/-
Tillverkningsperiod:
2011-
Antal tillverkade:
Fortfarande i produktion
Motor:
Mittmonterad V6 från Toyota (2GR-FE) med kompressor. Dubbla överliggande kamaxlar med VVT-i, 24 ventiler. Slagvolymen 3456 cm³. Elektronisk bränsle-insprutning. Maxeffekt 257 kW (345 hk) vid 7000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 4500 v/min.
Transmission:
6-växlad manuell växellåda, typ EA60. Drivning bak. Utväxling 3,24:1.
Kaross
Glasfiber, främre och bakre kåpa demonterbara.
Chassi:
Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål.
Hjulupphängning:
Dubbla triangellänkar med Bilstein gasstötdämpare och Eibach fjädrar runt om. Krängningshämmare fram och bak.
Fälgar:
5-ekrade aluminuimfälgar. 17″ fram och 18″ bak
Däck:
Fram: 205/45 R17 Pirelli P-Zero
Bak: 265/35 R18 Pirelli P-Zero
Bromsar:
Skivbromsar. 350 mm diameter fram, 332 mm bak
Hjulbas:
2370 mm
Spårvidd:
Fram/bak 1453/1499 mm
Dimensioner:
L, B, H:
4084 mm,
1802 mm,
1153 mm
Tomvikt:
1176 kg