I slutet av 80-talet fick Lotus i uppdrag att utveckla en specialversion av Opel Omega. Då hade GM redan ägt Lotus under några år. Utgångsmaterialet var en Omega 3000, som byggdes om av Lotus. Motorvolymen ökade från 2969 cm³ till 3615 cm³. Effekten ökades till hela 281 kW, vilket gav bilen imponerande prestanda för sin tid. 0-100 km/h avverkades på 5,2 sekunder och toppfarten var 283 km/h.Den ursprungliga planen var att bygga 1 100 bilar, men endast 950 kom att byggas. I England såldes de som Lotus Carlton, och i övriga Europa som Lotus Omega. Färgen på samtliga bilar var mörkgrön ”Empire Green”.

Text Stefan Axelsson

Namn/typ:
Lotus Omega/Type 104
Tillverkningsperiod:
1990-92
Antal tillverkade:
950
Motor:
Rak 6-cylindrig motor, 32 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Slagvolym 3615 cm³. Två Garrett T25 turbo. Maxeffekt 281 kW (382 hk) vid 5200 v/min. Max vridmoment 568 Nm vid 4200 v/min.
Transmission:
6-växlad manuell ZF växellåda från Chevrolet Corvette ZR-1. Drivning bak. Utväxling 3,45:1.
Kaross/chassi:
Delvis galvaniserad stålkaross. Stötfångare i glasfiber. Bakre spoiler i glasfiber.
Hjulupphängning:
MacPherson framvagn med gasdämpare och krängningshämmare. Delad multilänk bakaxel med spiralfjädrar, gasdämpare och krängningshämmare. Automatisk nivåjustering.
Fälgar:
5-ekrade aluminiumfälgar från Ronal, 8.5Jx17″ fram, 9.5Jx17″ bak
Däck:
Good Year Eagle, 235/45 ZR 17 fram, 265/40 ZR 17 bak
Bromsar:
2-krets, servoassisterade skivbromsar med ABS. Ventiöerade skivor, 330 mm fram, 300 mm bak. 4-kolvs AP bromsok fram, 2-kolvs AP bromsok bak
Hjulbas:
2731 mm
Spårvidd:
Fram/bak 1447/1468 mm
Dimensioner:
L, B, H: 4686, 1933, 1435 mm
Bränsletankvolym:
75 liter.
Totalvikt:
2110 kg