![]() |
|
Lotus Seven är en av Colin Chapman designad liten, enkel tvåsitsig öppen sportbil tillverkad mellan 1957-1972 (1973 sålde Lotus rätten till Seven till agenten Caterham Cars). Lotus tillverkade fyra olika generationer av Seven:S1 (1957-1960) Baserad på Lotus Mark VI. Troligen 243 bilar byggda. Motorer: Ford 100E, Climax FWA, BMC ”A” Series. Huvudsakligen ämnad för Club Racing på ”Short Tracks”. S2 (1961-1967) Designen är förmodligen den man mest associerar med en Seven. Ca 1310 bilar byggda . Motorer: Ford 100E, BMC ”A” Series, Ford 105E (se faktaspalten till höger), Ford 109E, Ford 116E, Ford 2255E. S3 (1968-1969) Små designförändringar gentemot S2. Ca 340 byggda. Motorer: Ford 2255E, Lotus Twin-Cam. S4 (1970-1972) Med S4 ändrade Lotus designen samt ersatte merparten av aluminium med glasfiber. Ca 660 bilar byggda. Motorer: Ford x-flow 2255E, Lotus Twin-Cam. Text: Olle Karén |
Namn/typ: Seven S2/Mark 7 |
Tillverkningsperiod: 1961-67 |
|
Antal tillverkade: 1310 |
|
Motor: Ford 105E 4-cylindrig radmotor med 8 ventiler. Slagvolymen 997 cm³. Dubbla HS2 SU förgasare. Maxeffekt 27 kW (36 hk) vid 5000 v/min. Max vridmoment 72 Nm vid 2700 v/min. |
|
Transmission: 4-växlad manuell växellåda. Drivning bak. Utväxling 4,11:1. |
|
Kaross: Aluminium med noskon av glasfiber. |
|
Chassi: Rörram med aluminiumpaneler. |
|
Hjulupphängning: Dubbla triangellänkar med stötdämpare och spiralfjädrar fram. Krängningshämmare fram. Stel bakaxel med länkarmar, A-stag, stötdämpare och spiralfjädrar. |
|
Fälgar: 3,5×13″ |
|
Däck: 520×13 (crossply) |
|
Bromsar: Trumbromsar fram och bak. 8″ x 1 1/4″ fram och 7″ x 1 1/4″ bak. |
|
Hjulbas: 2235 mm |
|
Spårvidd: Fram/bak 1207/1232 mm |
|
Dimensioner: L, B, H: 3340 mm, 1397 mm, 1003 mm |
|
Tomvikt: 434 kg |