Lotus Type 62

Grupp 6 prototypDet tillverkades bara två exemplar av denna imponerande sportvagnsprototyp. Den var en vidareutveckling av den mycket framgångsrika type 47 (Europa) som tillverkades under åren 1966-1968. Året därpå önskade man en ersättare för 47:an. Martin Wade hos Lotus Components fick uppdraget att designa den nya bilen. Enligt önskemål skulle den likna Lotus Europa så mycket som möjligt för att understödja försäljningen. Den hade också en annan mycket viktig uppgift; nämligen att fungera som testfordon för Lotus nya 2-litersmotor type 907.

Motorblock från Vauxhall
Chapman fann att dimensionerna för den nya motorn stämde överens med dem som motorblocket i Vauxhall Victor hade. Självklart byggde man då motorn runt detta block eftersom framtagningstiden kunde förkortas avsevärt. Motorn döptes till LV 240. Dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler var ett måste eftersom motorn skulle komma till användning under de närmaste 25 åren i Elite, Eclat, Excel och Esprit. Med bränsleinsprutning från Tecalemit-Jackson lämnade motorn 220 hk vid 8000 r/min vilket var en bra siffra för en 1991 cm3 stor motor vid denna period.

Vid första tävlingen på Brands Hatch 1969 (BOAC 500) placerade sig John Miles och Brian Muir på första plats i klassen och trettonde totalt. Resultatet blev trots klassegern en besvikelse för Lotus eftersom konkurrensen i grupp 6 för prototyper var ganska svag.

Bilens kraftfulla utseende med hjul av näst intill Formel 1-dimensioner och en totalhöjd (978 mm) mindre än till och med den extremt låga Europa gjorde den till en imponerande skapelse. Trots de bulliga linjerna upplevdes bilen som en Europa framförallt rakt från sidan.

Under glasfiberkarossen fanns emellertid inget som påminde om Europa. Plåtramen var ersatt av en rörram med racingstuk. Därmed blev vridstyvheten av en helt annan dimension än hos Europan. Hjulupphängningarna både fram och bak följde dåtidens Formel 1-standard.

Tyvärr visade sig bilen vara mycket svårkörd och vid hastigheter över 190 km/tim började bilen lätta från vägbanan. Karossen försågs därför med vingar och spoilers både fram och bak, men väghållningen blev aldrig riktigt bra.

Efter bara en enda säsong (1969) såldes bilarna per annons för 6000 pund vardera inklusive reservdelar. Man ansåg att bilarna hade tjänat ut som testfordon för den nya motorn, men förmodligen var det även de svaga tävlingsresultaten i grupp 6 som var en bidragande orsak. För att kunna deltaga i den intressantare klassen grupp 4, där bland annat Porschar och Chevrons tävlade, måste 25 bilar tillverkas och det hade man inte råd med. 62:an har dock gjort ett rejält avtryck i Lotus’ historia.

Text Dane Glantz

Namn/typ:
Type 62
Tillverkningsperiod:
1969
Antal tillverkade:
2 st
Motor:
Lotus LV 240 med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.
Slagvolym: 1991 cm3
Maxeffekt: 220 hk vid 8000 r/min
Insprutning: Tecalemit-Jackson bränsleinsprutning
Placering: Bak. Lutad 45° åt sidan
Transmission:
Femväxlad låda tillverkad av ZF.
Beteckning: ZF5DS2 transaxel
Kaross:
Kraftigt modifierad kaross från Lotus 47. ÓFlip frontÓ och Óflip motorhuvÓ. Många vingar, spoilers, luftintag och luftutsläpp för att förbättra aerodynamik och kylning.
Chassi:
Tillverkat av stålrör med både fyrkantig och rund profil.
Hjulupphängning:
Fram: Dubbla osymmetriska svängaxlar. Teleskopstötdämpare. Justerbar krängningshämmare.
Bak: Dubbla osymmetriska svängaxlar. Dubbla radialstag. Teleskopstötdämpare. Justerbar krängningshämmare.
Fälgar:
Fram: 15 x 12″. Fyrekrade magnesiumfälgar med centrummutter.
Bak: 15 x 15″. Fyrekrade magnesiumfälgar med centrummutter
Däck:
Fram: 475 x 11,5 x 15″. Firestone ZB 11
Bak: 600 x 13,5 x 15″. Firestone ZB 11
Bromsar:
Skivbromsar Ø 305 mm (12″) både fram och bak av Girlings fabrikat. Ventilerade skivor. Monterade vid hjulen
Hjulbas:
2.311 mm (91″).
Spårvidd:
Fram/bak 1321 mm (52″)
Dimensioner:
L, B, H: 3912 mm (154″), 1753 mm (69″), 978 mm (38″).
Tomvikt:
566 kg