Lotus första ”serietillverkade” bilI och med att Chapman introducerade Lotus Mark 6 år 1952 började något som kan liknas vid serietillverkning.Mark 6 var en Kit Car i ordets rätta bemärkelse. Den hade ett extremt lätt chassi som bestod av svetsade stålrör. De två mindre, längsgående rören hade dimensionen Ø 1 7/8″. Övriga rör, som hade både rund och kvadratisk sektion mätte 1″. Hela ramen vägde inte mer än 29 kg.Hjulupphängningen fram var av svängarmstyp (de allra första hade emellertid en stel Fordaxel) med längsgående radialstag, en konstruktion som Chapman hämtade från Ballamy Ford-specials. Stötdämparna var av teleskoptyp och tillverkade av Woodhead-Monroe. Samma sötdämparfabrikat fanns även bak. Axeln hämtades från Ford 8/10 och styrdes i sidled av ett Panhardstag. Chassit tillverkades av Progress Chassis Company, en specialfirma i norra London. Chassit kunde levereras med fästen för motoralternativen Ford 8/10 och Consul, MG TC/TD, Coventry Climax.Karossen tillverkades helt i aluminium av firman Williams & Pritchard Ltd. Den levererades olackerad. De första Mark 6 hade täckta hjulhus bak men de byttes ganska omgående ut mot mera normala skärmar för att underlätta service. Strålkastarna var till en början placerade bakom kylarmaskeringen men flyttades sedan ut och placerades på de övre stötdämparfästena.

Flera motorval
Det motoralternativ som Chapman valde som standardutförande var Ford Consul på 1508 cm3. Problemet var bara att ingen kunde leverera sådana motorer, så Chapman fick resa runt till Ford återförsäljare och köpa reservdelar för att kunna bygga sina egna motorer. Eftersom de flesta Mark 6 troligen skulle bli tävlingsbilar minskades motorns slaglängd för att klara klassgränsen 1500 cm3. Även i övrigt var Mark 6 ett ”hopplock” av delar från diverse håll. Pedalställ, handbroms- och växelspak liksom bensintank var dock egentillverkade komponenter.

Den första tävlingsstarten med den nya bilen gjordes på Silverstone den 5 juni 1952. Under den första halva tävlingssäsongen placerade sig någon av de fyra först tillverkade Mark 6 50 gånger bland de tre främsta. Bättre start kunde Chapman inte få med sitt bilprojekt. En av de första Mark 6 som såldes gick till den senare berömda lotusmedarbetaren Mike Costin. Till sin bil valde han en Ford toppventilsmotor med reducerad slagvolym till 1099 cm3.

År 1954 stod Mark 6 på sin höjdpunkt. Tillverkningen gick för fullt och tävlingsframgångarna följde slag i slag. Chapman själv hade emellertid redan börjat vidareutveckla Mark 6 till Mark 8 i samarbete med Mike Costin. Hur många Mark 6 som tillverkades fram till slutet av år 1955 är oklart men det rör sig om ca 100-110 bilar.

Text Dane Glantz

Namn/typ:
Mark 6
Tillverkningsperiod:
1952-1955
Antal tillverkade:
ca. 110 st
Motor:
Ford Consul. 4-cylindrig radmotor med toppventiler. Frontmonterad. Avkortad slaglängd gav slagvolymen 1.498 cm3. Dubbla SU förgasare. Maxeffekt 45 hk vid 6000 r/min. Förutom denna motor användes även MG och Coventry Climax i olika tävlingssammanhang.
Transmission:
Treväxlad tätstegad växellåda från Ford med drev från Buckler. Drivning bak. Bakaxel med differential från Ford. Utväxling 4.7:1.
Kaross
Aluminiumpaneler nitade fast vid chassit.
Chassi:
Tillverkat av lätta rör, både runda och fyrkantiga. Extremt lätt, vikten var bara 29 kg.
Hjulupphängning:
Fram: Ford delad svängaxel med teleskopstötdämpare.
Bak: Ford 10 stel bakaxel med Panhardstag och teleskopstötdämpare.
Fälgar:
Ford stålfälgar 15 x 4″ både fram och bak.
Däck:
Fram: 4,50 x 15″.
Bak: 5,25 x 15″.
Bromsar:
Ford/Girling trumbromsar 10 x 1,75″ både fram och bak.
Hjulbas:
2.210 mm (87″).
Spårvidd:
Fram/bak 1245/1143 mm (49/45″).
Dimensioner:
L, B, H:
3073 mm (121″),
1298 mm (51, 5″),
775 mm (30,5″).
Tomvikt:
432 kg