Opel Speedster

Opel Speedster Concept presenterades för första gången på Genèvesalongen 1999. Produktionsmodellen presenterades på Genèvesalongen ett år senare, i mars 2000. Bilen utvecklades för GM av Lotus och är baserad på Elise S2. 2003 introducerades en ny modell, med en 2-liters turbomotor. Produktionen upphörde i juli 2005, då hade ca 8 000 bilar tillverkats totalt. I Sverige såldes endast 12 bilar nya, resterande är importerade. Turbomodellen såldes aldrig ny i Sverige. I England såldes bilen som Vauxhall VX220.Opel Speedster är utrustad med en 2,2-liters ECOTEC motor från GM, som benämns Z22SE. Samma motor användes även i Opel Astra, Opel Vectra och Opel Zafira. Opel Speedster var redan från början utrustad med ABS bromsar och krockkudde på förarplatsen. Till skillnad från Elise sitter det 17″ hjul både fram och bak. Framhjulen är smala, med specialtillverkade däck från Bridgestone i dimensionen 175/55 x 17. Baktill sitter vanliga 225/45 x 17.Grundpriset i Sverige var 312 000 kr. Bland tillvalen fanns skinnklädsel, CD-radio, metalliclack, hardtop, dimljus, fönsterhissar och handbromshandtag i aluminium, golvmattor samt ett förvaringspaket som bestod av två små fickor på insidan av trösklarna samt en nätkorg bakom stolarna. I standardutförande var sportstolarna klädda med tyg.Opel Speedster turbo är utrustad med en 2-liters motor från GM. Motorn benämns Z20LET och har en effekt på 147 kW (200 hk). Samma motor används även i Lotus Europa S. Exteriört skiljer sig Opel Speedster Turbo från Opel Speedster i en rad detaljer. Bakre och främre spoiler, svarta insatser till lyktorna bak och fram, andra fälgar, turboemblem, annat emblem i grillen, förhöjda galler på motorluckan samt större luftintag på sidorna.

Text Stefan Axelsson

Namn/typ:
Opel Speedster/Type 116
Tillverkningsperiod:
2001-2005
Antal tillverkade:
ca. 8000 st (inkl. turbo)
Motor:
Mittmonterad Z22SE 4-cylindrig radmotor 16 ventiler och dubbla överliggande kamaxlar. Slagvolymen 2198 cm³. Elektronisk bränsle-insprutning. Maxeffekt 108 kW (147 hk) vid 5800 v/min. Max vridmoment 203 Nm vid 4000 v/min.
Transmission:
5-växlad manuell växellåda från GM, benämnd F23.SR. Drivning bak. Utväxling 3,95:1.
Kaross
Glasfiber, främre och bakre kåpa demonterbara. Trösklar epoxilimmade på chassiet.
Chassi:
Epoxilimmade och nitade aluminiumprofiler med bakre hjälpram av stål.
Hjulupphängning:
Dubbla triangellänkar med Bilstein gasstötdämpare runt om. Krängnings-hämmare fram.
Fälgar:
5-ekrade aluminiumfälgar, 5,5 J x 17 fram och 7,5 J x 17 bak
Däck:
Fram: 175/55 x 17
Bak: 225/45 x 17
Bromsar:
Skivbromsar fram och bak. 288 mm diameter. AP bromsok fram, Brembo bromsok bak.
Hjulbas:
2330 mm.
Spårvidd:
Fram/bak 1450/1488 mm
Dimensioner:
L, B, H:
3786 mm, 1708 mm,
1117 mm
Tomvikt:
875 kg
Totalvikt:
1150 kg