Det finns bara drygt 30 Evora i Sverige. Av dem är fyra stycken Evora 400, två Evora 410, en Evora 430 GT och en Evora 410 GT Sport.Fia wrote: ↑Wed 12 Feb, 2020 08:29 Hej,
sedan många år tillbaka hade jag tankar på att skaffa en Exige men pga. tillökning i familjen letar jag nu efter något med baksäte. Gillar verkligen Evora men det verkar inte finnas så många till salu?! Någon som har tips vart jag ska leta, vilka länder ska man undvika att köpa bilar från och är det någon årsmodell / modell som bör undvikas? Ej intresserad av någon högerstyrd.
Tack på förhand
Går i tankar att skaffa en Evora
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Då har populationen av Evora i Sverige ökat rejält de senaste åren, rena dussinbilen....! Inte så dåligt med tanke på att det bara producerats några hundra stycken per år för hela världen, utom 2010 då över 1000 st lämnade fabriken. (De verkliga produktionstalen finns i vår eminenta matrikel på sid 118). Det känns som att USA numera är den största marknaden, där det dykt upp många Lotus återförsäljare på senare tid.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Angående Evorans innerutrymmen så visar denna video att även en man som är 2,10 m lång får plats!
https://www.youtube.com/watch?v=JHRWg5L ... 9yCnO7VfR8
https://www.youtube.com/watch?v=JHRWg5L ... 9yCnO7VfR8
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Hej igen Allihopa,
Det var längesedan jag var här då jag haft lite för mycket på jobbet under en lång tid och inte har det funnits möjlighet att åka och kika på några bilar heller pga. Covid. Har hållit span på de olika annonssidorna som ni tipsade om (stort tack till alla bra tips) men har hittills inte hittat någon Evora som fallit mig helt i smaken. Hoppas hitta något till hösten då ev utbudet kanske är lite större?!
Misstänker att det kommer bli en bil från Tyskland då de verkar ha ett bra utbud och många Lotushandlare men en fråga, hur kontrollerar man bilens historik på bästa sätt, Carfax?
Hur vanligt är det att miltalet på bilen är mixtrat med och går det kontrollera det på något sätt?
Sista frågan, finns det risk för dyr service eller byten av delar på en Evora som har 6000-7000mil på mätaren?
Kikar i nuläget på bilar från 2013 och framåt, helst med automat och paddlar.
Tack på förhand
Det var längesedan jag var här då jag haft lite för mycket på jobbet under en lång tid och inte har det funnits möjlighet att åka och kika på några bilar heller pga. Covid. Har hållit span på de olika annonssidorna som ni tipsade om (stort tack till alla bra tips) men har hittills inte hittat någon Evora som fallit mig helt i smaken. Hoppas hitta något till hösten då ev utbudet kanske är lite större?!
Misstänker att det kommer bli en bil från Tyskland då de verkar ha ett bra utbud och många Lotushandlare men en fråga, hur kontrollerar man bilens historik på bästa sätt, Carfax?
Hur vanligt är det att miltalet på bilen är mixtrat med och går det kontrollera det på något sätt?
Sista frågan, finns det risk för dyr service eller byten av delar på en Evora som har 6000-7000mil på mätaren?
Kikar i nuläget på bilar från 2013 och framåt, helst med automat och paddlar.
Tack på förhand
Busiga bilar och stora maskiner är livet
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Det senaste året har Pierre på Bilhallen tagit in flera fina Evora från kontinenten, och just nu har han en jättefin grön i hallen. Det skrivs en del på forumen om att kopplingen är svag, och ett byte är dyrt då hela bakre clamen måste tas av. Men vi har många medlemmar med manuella Evora som inte haft problem med kopplingen, så det handlar nog en del om hur man behandlar den. Dock verkar tidiga bilar ha vissa problem med huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen, men det är enklare att åtgärda. Motorn ger sällan problem annat är att vissa kontaktstycken kan glappa. Jag har bytt min 2010 manuell till en 2012 IPS, och trivs bra med automaten och paddlarna.Fia wrote: ↑Sat 03 Jul, 2021 13:03 Hej igen Allihopa,
Det var längesedan jag var här då jag haft lite för mycket på jobbet under en lång tid och inte har det funnits möjlighet att åka och kika på några bilar heller pga. Covid. Har hållit span på de olika annonssidorna som ni tipsade om (stort tack till alla bra tips) men har hittills inte hittat någon Evora som fallit mig helt i smaken. Hoppas hitta något till hösten då ev utbudet kanske är lite större?!
Misstänker att det kommer bli en bil från Tyskland då de verkar ha ett bra utbud och många Lotushandlare men en fråga, hur kontrollerar man bilens historik på bästa sätt, Carfax?
Hur vanligt är det att miltalet på bilen är mixtrat med och går det kontrollera det på något sätt?
Sista frågan, finns det risk för dyr service eller byten av delar på en Evora som har 6000-7000mil på mätaren?
Kikar i nuläget på bilar från 2013 och framåt, helst med automat och paddlar.
Tack på förhand
Om man är osäker på historien så är Carfax en bra källa för kontroll. Jag har inte hört något om mixtrade mätare och vet inte hur svårt det är att fuska. Det är ju alltid viktigt att bedöma totalskicket på bilen och om mätarställningen verkar rimlig.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Tackar så mycket för svar. Varför jag är fundersam på mixtrat milantal är att en tysk jag jobbar med säger att det är relativt vanligt på vissa bilar men han visste inget om specifikt Lotus.
Har kikat en del på den gröna Evoran och det är en riktigt fin bil men lite över min budget och tyvärr bara 2-sitsig. Egentligen är det Exige som står högst på önskelistan men sedan ett par år tillbaka är vi fler än två i familjen och en två-sitsig bil kommer nog mest bli stående i garaget.
Det är inte någon träff på gång i Gbg trakten där det skulle finnas möjlighet att få se några olika Evora?
Tack för all hjälp
Har kikat en del på den gröna Evoran och det är en riktigt fin bil men lite över min budget och tyvärr bara 2-sitsig. Egentligen är det Exige som står högst på önskelistan men sedan ett par år tillbaka är vi fler än två i familjen och en två-sitsig bil kommer nog mest bli stående i garaget.
Det är inte någon träff på gång i Gbg trakten där det skulle finnas möjlighet att få se några olika Evora?
Tack för all hjälp
Busiga bilar och stora maskiner är livet
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Hej
Har importerat några bilar från Tyskland och aldrig upplevt några problem.
Viktigt är dock att göra en affär med:
1. En större handlare gärna med nybilsförsäljning. De är oftast väldigt mån om sitt
”Branschrykte”.
2 Ett specialbilsföretag- oftast mindre företag som handlar med lite dyrare exklusivare bilar. Har gjort en sådan affär för länge sedan- juste ärligt.. rekommenderade en god vän samma företag- resultatet var likadant. Dessa kan också importera bilar till Tyskland EU..
Tyska momsen samt importavgifterna är lägre än de Svenska.. Exempelvis en bil från USA
3 Att handla en Lotus från en auktoriserad handlare i Tyskland borde vara ett av de allra säkraste sätten.
4 Bilhallen (Pierre) kan också leta fram en lämplig bil via sina kontakter- genomjuste..
Evora är annars en helt underbar bil - väl avvägd både som GT långfärdsbil och ”busbil”
Genomsund mekanik… betydligt billigare att laga än vilken Porsche som helst ( har några Porschekompisar..). Småfel har jag haft först året - dock inget problematiskt. Sådana får man räkna med oavsett bilmärke.. En fräsch Evora är ett bra köp!
Lycka till
Har importerat några bilar från Tyskland och aldrig upplevt några problem.
Viktigt är dock att göra en affär med:
1. En större handlare gärna med nybilsförsäljning. De är oftast väldigt mån om sitt
”Branschrykte”.
2 Ett specialbilsföretag- oftast mindre företag som handlar med lite dyrare exklusivare bilar. Har gjort en sådan affär för länge sedan- juste ärligt.. rekommenderade en god vän samma företag- resultatet var likadant. Dessa kan också importera bilar till Tyskland EU..
Tyska momsen samt importavgifterna är lägre än de Svenska.. Exempelvis en bil från USA
3 Att handla en Lotus från en auktoriserad handlare i Tyskland borde vara ett av de allra säkraste sätten.
4 Bilhallen (Pierre) kan också leta fram en lämplig bil via sina kontakter- genomjuste..
Evora är annars en helt underbar bil - väl avvägd både som GT långfärdsbil och ”busbil”
Genomsund mekanik… betydligt billigare att laga än vilken Porsche som helst ( har några Porschekompisar..). Småfel har jag haft först året - dock inget problematiskt. Sådana får man räkna med oavsett bilmärke.. En fräsch Evora är ett bra köp!
Lycka till
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Vi har inga egna körningar planerade under juli, men i augusti - sept blir det nog någon "Lotuslördag" i Göteborgstrakten. Fredrik Arvidsson som bor i Gråbo har en Evora 2+2 som du nog kan titta på om du är nyfiken. Baksätet rymmer inga stora barn, så det är nog värt att kolla. Min Evora som står i Särö har inget baksäte utan varianten 2+0 med lasthylla.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Det är riktigt som Olle säger att jag har en Evora S från 2014, manuell och 2+2. Bor strax utanför Göteborg i Gråbo så den får du gärna komma och titta på om du vill. Enklast är nog att ringa mig på 0708-122426 så kan vi bestämma något.
Jag har även planerat en lite körning nu på lördag 24/7. Vi startar vid Gårdsbageriet i Idala med frukost för den som vill. Planerar åka 9.30 mot Mandy's i Älvsered.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Ännu en gång tack för alla tips!
Kikat runt lite och en bil som fångat mitt intresse är den svarta Evora i Örebro som ligger till salu på blocket. Det som bara gjort mig lite fundersam är att siten AutoDNA anger årsmodell 2014?! men VIN nr och handlaren anger 2017 så får väl anta att det stämmer. Bilen är en tyskimport men pga. det lilla utbudet i Sverige så är det troligtvis den marknaden jag kommer köpa bilen även om det inte blir denna.
Ni med lite erfarenhet kring dessa bilar, något speciellt jag bör kolla upp med bilen alt. även kika på på plats?
Tackar för hjälpen!
Kikat runt lite och en bil som fångat mitt intresse är den svarta Evora i Örebro som ligger till salu på blocket. Det som bara gjort mig lite fundersam är att siten AutoDNA anger årsmodell 2014?! men VIN nr och handlaren anger 2017 så får väl anta att det stämmer. Bilen är en tyskimport men pga. det lilla utbudet i Sverige så är det troligtvis den marknaden jag kommer köpa bilen även om det inte blir denna.
Ni med lite erfarenhet kring dessa bilar, något speciellt jag bör kolla upp med bilen alt. även kika på på plats?
Tackar för hjälpen!
Busiga bilar och stora maskiner är livet
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Bilen i Örebro är en Evora 400 och den tillverkades inte 2014 så 2017 är säkert rätt speciellt om VIN visar det.
Du behöver ju kolla det "vanliga" dvs servicehistorik, däck, bromsar, skick på insida och utsida osv. Viktigt är också att leta efter tecken på att bilen är krockad tex om det finns reparationer på aluminium chassiet. Här kan du tex kolla på infästningarna för bärarmarna osv. Titta också att alla LED lampor fungerar som de ska, både fram och bak. Ibland slocknar vissa dioder och det är dyrt att byta insatserna. Titta också efter sprickor i plasten på A-stolparna de har en tendens att spricka. Det är inte så dyrt/krångligt att byta. Går att köpa kolfiber men det ökar priset lite men löser ev framtida problem. Även Sail panel kan spricka. Det är den som sitter mellan taket och motorluckan. Inte jättedyr del och finns även i kolfiber för att förhindra framtida problem. Är det en manuell bil så har huvudkopplingscylindern en del kvalitetsproblem. Det finns nya att köpa som inte är Lotus orginal som löser det problemet. Du märker det på att kopplingspedalen går i botten utan motstånd. Vet inte om 400 har haft det problemet dock. Den i Örebro är dessutom en IPS så där har du inte det problemet naturligtvis.
Generellt så är det tillförlitliga bilar. De flesta/alla som kör Lotus är entusiaster och tar hand om sina bilar skulle jag säga. Därmed sagt att de inte kan gå sönder men jag har inte upplevt att finns stora/allvarliga brister på Evoran.
När du köpt en Lotus så gå med i klubben och åk med på våra träffar. Det är trevliga och roliga träffar. Det finns mycket kunskap i klubben och alla är villiga att dela med sig av den.
Du behöver ju kolla det "vanliga" dvs servicehistorik, däck, bromsar, skick på insida och utsida osv. Viktigt är också att leta efter tecken på att bilen är krockad tex om det finns reparationer på aluminium chassiet. Här kan du tex kolla på infästningarna för bärarmarna osv. Titta också att alla LED lampor fungerar som de ska, både fram och bak. Ibland slocknar vissa dioder och det är dyrt att byta insatserna. Titta också efter sprickor i plasten på A-stolparna de har en tendens att spricka. Det är inte så dyrt/krångligt att byta. Går att köpa kolfiber men det ökar priset lite men löser ev framtida problem. Även Sail panel kan spricka. Det är den som sitter mellan taket och motorluckan. Inte jättedyr del och finns även i kolfiber för att förhindra framtida problem. Är det en manuell bil så har huvudkopplingscylindern en del kvalitetsproblem. Det finns nya att köpa som inte är Lotus orginal som löser det problemet. Du märker det på att kopplingspedalen går i botten utan motstånd. Vet inte om 400 har haft det problemet dock. Den i Örebro är dessutom en IPS så där har du inte det problemet naturligtvis.
Generellt så är det tillförlitliga bilar. De flesta/alla som kör Lotus är entusiaster och tar hand om sina bilar skulle jag säga. Därmed sagt att de inte kan gå sönder men jag har inte upplevt att finns stora/allvarliga brister på Evoran.
När du köpt en Lotus så gå med i klubben och åk med på våra träffar. Det är trevliga och roliga träffar. Det finns mycket kunskap i klubben och alla är villiga att dela med sig av den.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Än en gång stort tack till alla som gett råd och tips till mitt bilköp och ett stort tack till Bilhallen i Mjölby för all support, fantastiskt trevligt bemötande och bra utfört arbete!!
Efter nästan 10 års funderande kring bilmodeller, årsmodeller, m.m. så står det äntligen en Evora -17 i garaget. Efter det lilla jag hann köra innan hösten kom så är jag mer än nöjd, superkul att köra och jag gillar verkligen utseendet på bilen.
Nu blir det vinterförvaring och lite pyssel, bla behöver kylaren under höger f-lampa bytas och bromsvätskan har hög vattenhalt.
En dum fråga men hur gör ni för att gå upp era bilar på pallbockar, punkten där domkraften lyfter är ju samma punkt som jag vill ha pallbocken på!?
Snart så har ni även en till medlem till i klubben.
Efter nästan 10 års funderande kring bilmodeller, årsmodeller, m.m. så står det äntligen en Evora -17 i garaget. Efter det lilla jag hann köra innan hösten kom så är jag mer än nöjd, superkul att köra och jag gillar verkligen utseendet på bilen.
Nu blir det vinterförvaring och lite pyssel, bla behöver kylaren under höger f-lampa bytas och bromsvätskan har hög vattenhalt.
En dum fråga men hur gör ni för att gå upp era bilar på pallbockar, punkten där domkraften lyfter är ju samma punkt som jag vill ha pallbocken på!?
Snart så har ni även en till medlem till i klubben.
Busiga bilar och stora maskiner är livet
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Ända sedan jag hade min tunga Z3 för 18 år sedan har gjort så här vad gäller vinterförvaring. Full tank, pumpat däcken till 3kg och laddat batteriet under tiden. Sedan går jag ut till bilen och knuffar den någon halvmeter så att de inte står på samma yta hela tiden. Kan även vara bra att sätta in någon form av fuktupptagare.
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Jodå däcken är hårt pumpade, det står en torrboll i bilen och en avfuktare i garaget då jag tidigare haft problem med hög fukthalt därinne. Pallbockarna var mer för att få upp bilen i lämplig mek-höjd för kylarbyte och bromsvätska dränering. Tidigare bilar jag jobbat med har gått att lyfta på flera olika punkter undertill men det känns inte lämpligt på denna kärra.
Busiga bilar och stora maskiner är livet
Re: Går i tankar att skaffa en Evora
Aha jag trodde att du bara skulle förvara den över vintern. Då var det ju värre. Kanske denna lösning kan funka?
http://sector111.blogspot.com/2016/06/l ... tands.html
http://sector111.blogspot.com/2016/06/l ... tands.html
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 9 guests