Lithiumbatteri?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pejons
Stamgäst
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 15 jul, 2013 14:16
Ort: Lerum, V:a Götaland
Kontakt:

Lithiumbatteri?

Inlägg av Pejons » lör 11 jul, 2020 12:39

Någon som kör med lithiumbatteri?
Ett byte kan ju sänka vikten en del men hur klarar man sig med resurserna?
Mvh / Peter 776
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -01, bil med drag
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport
Over OV11 (encylindrig roadracer)

filiphag
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 31 maj, 2017 09:47
Ort: Skurup
Kontakt:

Re: Lithiumbatteri?

Inlägg av filiphag » lör 11 jul, 2020 17:17

Jag monterade ett Antigravity AT12-BS-HD RE-START I vintras
Som sagt så sparar man ju några kilo, då det bara väger 1,5kg
När bilen står larmad så håller det bara lite över en vecka, ser dock inte det som ett problem då jag har möjlighet att ha bilen på underhållsladdning i garaget.
Hade jag monterat en batterifrånskiljare så hade det hållit hur länge som helst.

Har provat re-start funktionen och det var inga problem att starta bilen på reserven.
Har man kompressor eller en v6 så kanske man skall fundera på att gå upp en storlek i kapacitet.
Filip
Lotus Elise S 2008

Användarvisningsbild
A_Möller
Forumberoende
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lithiumbatteri?

Inlägg av A_Möller » lör 11 jul, 2020 20:34

Jag har monterat ett Super B SP12V20P-SC i min Evora, tillsammans med deras batterivakt (frånskiljare). När jag köpte det 2018 så hade de leverart några hundra batterier till Lotus och hade då noll reklamationer, tack vara frånskiljaren. Andra OEM-kunder som inte hade frånskiljande hade en hel del reklamationer, minns inte procenttalet. Nu har de ändrat typbeteckningarna, men mitt batteri är det som levereras till Lotus och det är på 18,4 Ah nominellt. Det motsvarar dock 70-100 Ah, enligt dem själva. Vad jag kan se så håller det laddningen minst lika bra som ett bly-syra batteri med originalspecifikation.

Det sura är så klart att man förutom en saftig prislapp måste bygga om infästningarna, måste/bör köpa en batterivakt samt måste handla en ny laddare. Jag kör Optimate's minsta (0,5 A) och den funkar fint för underhållsladdning.

Innan jag köpte detta, så köpte jag marknadens billigaste LiFePO4 batteri (2995:-) och det havererade efter en kort tid, men fungerade klanderfritt innan dess. Jag fick pengarna tillbaka, men reklamerade också laddaren (känt svenskt märke) eftersom batteriet var dött efter att ha stått på underhållsladdning 4-5 dagar. Så, om man ändå ska lägga en del pengar så är det nog värt att köpa något bra, även om det blir ännu något dyrare.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

filiphag
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 31 maj, 2017 09:47
Ort: Skurup
Kontakt:

Re: Lithiumbatteri?

Inlägg av filiphag » sön 12 jul, 2020 08:19

Håller med om att man skall nog inte köpa det billigaste.
Tidigare fanns det en hel del "bil/MC" litium batteri helt utan skyddselektronik, därför finns det en hel del dåliga åsikter om tekniken.
Mitt val av antigravity var pga den inbyggda Batterivakten som stänger av batteriet när det kommit ner till låg nivå för att skydda batteriet.
Dock så om man trycker på re-start knappen så är där ström kvar för minst ett startförsök.

Jag kör också med optimates minsta laddare.
Lyckades bocka till ett fästa så jag kunde använda orginalhål för montering.

Skall se om jag kan lägga till en bild på mitt fäste vid orginalplatsen i Elise S2
Filip
Lotus Elise S 2008

filiphag
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: ons 31 maj, 2017 09:47
Ort: Skurup
Kontakt:

Re: Lithiumbatteri?

Inlägg av filiphag » tor 17 sep, 2020 07:34

Såg denna tråd av en slump igen och i mitt senaste inlägg hade jag lovat en bild på montering av mitt batteri.
Bild

Bockat till en aluminiumplåt som monteras i orginalhålen.
Har haft batteriet en säsong nu utan några problem.
när bilen skall stå mer än nån dag i garaget så kopplar jag in underhållsladdaren direkt, som håller batteriet på ~90%
Filip
Lotus Elise S 2008

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster