Vem servar Lotus i sthlm?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Niclas
Användare
Posts: 8
Joined: Wed 29 Jan, 2003 11:06
Location: Stockholm
Contact:

Vem servar Lotus i sthlm?

Post by Niclas »

Hej alla glada Lotus ägare!
Jag funderar på att köpa en esprit s4 -94 som inte gått så mycket de senaste 2 åren.
Nu har bilen rullat 4.500 mil och är sevad för ca 1,5 år sedan besiktigad förra året utan anm.
Vad bör jag titta efter (är amatör på Lotus)?
Vem servar lotus i Sthlm? Kostnad?
Pris, vad bör jag betala?
Är tacksam för alla råd och tips!

Tack på förhand!

Niclas
Guest

Post by Guest »

Hej och välkommen till forumet!

Ett tips är att prata med Pelle på Kaiser Cars i Nacka, han är väldigt duktig och mekat mycket Lotus.
User avatar
ExtremeEsprit
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Thu 02 Jan, 2003 21:44
Location: Denver, CO USA
Contact:

Post by ExtremeEsprit »

Vad som ar intressant ar att en Lotus ar lattare a meka med an en Honda.

Johan
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag bokade tid förra veckan för service på min Elise. Det gjorde jag hos Sportvagnsservice (tror det heter så) på Lidingö. Är detta stället bra eller skall jag boka om till Kaisers?
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Post by Johnny »

Niclas !

Är det S4:an som stod för försäljning hos Bilsport i Huvudsta som du har köpt ??? Jag har själv en S4:a -95.

Jag hade också problem att hitta nån som servar Lotus häruppe i Stockholm. Jag ska ju ha stora servicen gjord (kamremsbyte, bl.a.) och ville inte lämna bilen till vem som helst. Det slutade med att jag har bokat in bilen hos Bennets utanför Göteborg. Blir trevligt med en tur ner i början av april.

Välkommen i gänget !

//Johnny
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Jag har servat min bil både på Sportvagnsservice och på Kaisercars. Dessa två är efter vad jag förstått de enda auktoriserade firmorna för Lotusservice.
De är nog OK båda två enligt mina intryck.

Sportvagnsservice servar ju även Ferrari så de är nog vana med att det är trångt och bökigt. Tyvärr verkar de tidvis ha väldigt mkt att göra.

Kaisercars säljer och servar även Rover, vilket är en väldig fördel för alla oss med Rovermotor. Dessutom verkar de ha större intresse för att jobba med Lotus än Sportvagnsservice.
Annars finns ju Tex. Trendab i Nykvarn som jag vet har servat och bytt kamrem på ett flertal Espriter (bla. min). Om de sedan är så pigga på att göra det är en annan sak.
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Post by Johnny »

EH !

Det stämmer nog.... Jag var i kontakt med sportvagnsservice men dom hade inte tid/lust att hjälpa mig. Dom prioriterar Ferrari....

Kaisers har jag inte haft kontakt med. Blir nog läge när det är mellanservice...

Trendab visste jag inte att dom mekade Lotus också.

Man lär sig......

//Johnny
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Erik

Nu blev jag ännu mer förvirrad!! :-D

Det är ju bra om dom kan Rover också, men man kan kanske int få allt. Tycker du att jag skall behålla tiden hos Sportvagnsservice?

Lasse
User avatar
EH
Stamgäst
Posts: 53
Joined: Fri 25 Oct, 2002 20:52
Contact:

Post by EH »

Tider hos Sportvagnsservice verkar uppenbarligen vara svåra att få:-D . Vem man ska anlita beror kanske på vad man ska göra på bilen. En vanlig service kan ju förmodligen vilken verkstad som helst göra, men är det lite mer motorrelaterade arbeten borde det ju vara en fördel med ngn som är van att skruva med Rovermotorer.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Post by Göran »

Jag försökte få tid hos Sportvagnsservice när jag just flyttat hem till Sverige. Det var inte lätt och deras intresse att hjälpa till var minst sagt svagt.
Jag ringde till Wendels och "klagade" eftersom dom rekommenderat Sportvagnsservice. Jag ska inte relatera vad Wendels sa, men kan i alla fall säga att dom då (i höstas) hade startat diskussioner med Kaiser Cars och tyckte att jag kunde prova dom som alternativ.
Kaiser utförde min 4500 mil service och var mycket "kundfokuserade". Dom ville verkligen, vilket jag inte kan säga om Sportvagnsservice....
Jag fick intrycket av att Kaiser Cars kan komma att bli Lotus-distributör i Sthlm. Har dock inte kollat upp vad status är idag.

Mvh
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

Jag tar min till ett ställe som heter Bilteknik i Katrineholm, det har funkat jätte bra!!

Just nu har Bennets den på genom gång!
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Post by Johnny »

Svaret jag fick från Sportvagnsservice var att dom hade fullt upp med Ferraris och att dom var lättare att skruva..... Dom tar in Lotus om det finns tid över..... Inga bra signaler..... Tycker jag.

//Johnny
Guest

Post by Guest »

Johnny wrote:Svaret jag fick från Sportvagnsservice var att dom hade fullt upp med Ferraris och att dom var lättare att skruva..... Dom tar in Lotus om det finns tid över..... Inga bra signaler..... Tycker jag.

//Johnny
När jag ringde till Sportvagnservice så fick jag svaret "Fy fan, en så kommer jag inte ens in i". Jag sa också att jag ville ha en speciell olja i min bil och de sa då att "Oljan som de använder till Ferrari duger nog åt Lotus".

Efter de svaren så kontaktade jag aldrig dem igen  :nono:

Som sagt, Pelle på Kaiser är en trevlig och okonstlad kille!
Johnny
Forumberoende
Posts: 118
Joined: Wed 29 Jan, 2003 23:10
Location: Värmdö
Contact:

Post by Johnny »

Det var exakt det här jag ville åstadkomma.... referenser och att se var jag ska lägga mina pengar......

Vi är ett ganska litet gäng och vi vet vad vi vill.... Å det finns en marknad för dom som ställer upp för det.....

//Johnny
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests