Om du inte redan läst:
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... hiftbrace/
http://www.billswebspace.com/shifterreinforcement.pdf
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... ts_id=1941
Finns lite olika varianter för att styva upp.
På min bil satt det redan ett gäng distanser under men en del flex finns kvar då plåten som allt sitter i är tunn.
LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
- Christopher Zell
- Forumberoende
- Posts: 257
- Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
VX220 Turbo
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Tack för länkarna Christoffer! Ska säkert hjälpa en bit på traven
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Då var även växelspakslådan uppstagad med en extra bult och distans, vilket tog bort en bit av svajigheten i själva lådan. En sväng till den lokala järnhandlaren för inköp av bult, brickor och en distans och sedan lite borrande, vinkelslipande av distansen och skruvande så satt det sedan på plats.
Även lite finjustering av en växelvajer blev nödvändig, efter LETSLA-installationen. Fick ofrivilligt i backen istället för ettan vid start i kö från Halmstad Sports Car Event, till viss munterhet hos några skadeglada åskådare vid sidan. Men den bjöd jag ju gärna på, för de hade ingen Lotus men det har jag (Justeras vajern som svarar på sidorörelsen av spaken för kort går det att få i backen utan att lyfta ringen på växelspaken).
Efter fixet funkar det nu klockrent och 5an och 6an går även i bättre och lättare än innan justeringen.
Måste säga efter en stunds körning att växlingskänslan nu är otroligt mycket bättre, med korta, distinkta lägen och det allra mesta av de tidigare glappen är borta. LETSLA-mekaniken håller verkligen vad den lovar, och kan rekommenderas till alla som kör Elise/Exige med Toyotamotorn och som upplever "folkabusskänslan" vid växlingen, så som jag gjorde.
Ser nu fram emot banåkningen på Kinnekulle i augusti
Även lite finjustering av en växelvajer blev nödvändig, efter LETSLA-installationen. Fick ofrivilligt i backen istället för ettan vid start i kö från Halmstad Sports Car Event, till viss munterhet hos några skadeglada åskådare vid sidan. Men den bjöd jag ju gärna på, för de hade ingen Lotus men det har jag (Justeras vajern som svarar på sidorörelsen av spaken för kort går det att få i backen utan att lyfta ringen på växelspaken).
Efter fixet funkar det nu klockrent och 5an och 6an går även i bättre och lättare än innan justeringen.
Måste säga efter en stunds körning att växlingskänslan nu är otroligt mycket bättre, med korta, distinkta lägen och det allra mesta av de tidigare glappen är borta. LETSLA-mekaniken håller verkligen vad den lovar, och kan rekommenderas till alla som kör Elise/Exige med Toyotamotorn och som upplever "folkabusskänslan" vid växlingen, så som jag gjorde.
Ser nu fram emot banåkningen på Kinnekulle i augusti
- Attachments
-
- Distansen som kapats till lagom längd med vinkelslipen, på plats mellan lådan och golvplåten.
- IMG_1262.jpg (80.62 KiB) Viewed 12795 times
-
- Installationen sedd från ovan. Fick här fräsa upp hålet i väselspakslådan lite för att få bulten att hamna rakt över hålet i golvplåten.
- IMG_1263.jpg (66.4 KiB) Viewed 12795 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Hittade detta lilla fix på nätet som kanske kan hjälpa till att stabilisera växelspakslådan ytterligare.
Man borrar ur golvplattan genom de främre gänghålen där ramen för spaklådan fixeras till alu-plattan. Sedan fixeras hela rasket med två genomgående bultar underifrån chassibottenplattan. Detta ska förhindra att alu-plattan som spaklådan fixeras till sviktar. Verkar ju vettigt.
Någon som har erfarenheter av denna mod?
Återkommer annars i ämnet när jag fått bitarna på plats. Modden med nylonbussningar som ska stabilisera motorfästena ska även den grejas under vintern, i sökandet efter bästa möjliga växelkänsla, efter att LETSLA-mekaniken kom på plats i somras (se separat tråd). Sedan återstår bara att ev. montera in nya motorsport växlingskablar, om det nu är mödan värt?
Sjunker allt djupare ned i uppgraderingsträsket...
http://www.sector111.com/images/product ... ctions.pdf
Man borrar ur golvplattan genom de främre gänghålen där ramen för spaklådan fixeras till alu-plattan. Sedan fixeras hela rasket med två genomgående bultar underifrån chassibottenplattan. Detta ska förhindra att alu-plattan som spaklådan fixeras till sviktar. Verkar ju vettigt.
Någon som har erfarenheter av denna mod?
Återkommer annars i ämnet när jag fått bitarna på plats. Modden med nylonbussningar som ska stabilisera motorfästena ska även den grejas under vintern, i sökandet efter bästa möjliga växelkänsla, efter att LETSLA-mekaniken kom på plats i somras (se separat tråd). Sedan återstår bara att ev. montera in nya motorsport växlingskablar, om det nu är mödan värt?
Sjunker allt djupare ned i uppgraderingsträsket...
http://www.sector111.com/images/product ... ctions.pdf
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Flitens lampa har lyst hemma i garaget, så nu är det bakre motorfästet bytt, och gummibussningar insatta för att få motorpaket att ligga lite mer still vid växling och gaspådrag, hoppas det ska hjälpa upp växlingskänslan ännu mer, blir spännande att göra första provturen framöver
Det bakre fästet hade redan vid leveransen övre och undre bussningar ditlimmade, så det blev till att skära till de nya bussningarna från Elise-Shop så att det blev tajt även framåt och bakåt.
Passade även på att slipa och hammarlacka det gamla främre fästet innan det monterades.
Hmm, tanken med Lotusen och Toyotamotorn var att det inte skulle meckas något, så vad var det som hände..?
Sugs allt djupare ned i modd-träsket och när man sedan hittar lite ytrost här och var under skalet så kan man ju inte bara lämna det som det är. Så nu jobbas det flitigt med slippapper och pensel.
Återstår sedan motortvätt, ny ställbar krängningshämmare fram. Tidigare i höst har bilen även fått nya, starkare toe-links bak, ny aluminiumkylare, nya stålmantlade bromsslangar m.m. Som sagt, fast i träsket...
Det bakre fästet hade redan vid leveransen övre och undre bussningar ditlimmade, så det blev till att skära till de nya bussningarna från Elise-Shop så att det blev tajt även framåt och bakåt.
Passade även på att slipa och hammarlacka det gamla främre fästet innan det monterades.
Hmm, tanken med Lotusen och Toyotamotorn var att det inte skulle meckas något, så vad var det som hände..?
Sugs allt djupare ned i modd-träsket och när man sedan hittar lite ytrost här och var under skalet så kan man ju inte bara lämna det som det är. Så nu jobbas det flitigt med slippapper och pensel.
Återstår sedan motortvätt, ny ställbar krängningshämmare fram. Tidigare i höst har bilen även fått nya, starkare toe-links bak, ny aluminiumkylare, nya stålmantlade bromsslangar m.m. Som sagt, fast i träsket...
- Attachments
-
- bakre1.jpg (52.38 KiB) Viewed 12369 times
-
- Det bakre fästet, med bussningar, på plats
- bakre2.jpg (24.46 KiB) Viewed 12369 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Det främre fästet målat och med ny gummibussning.
- Attachments
-
- framre1.jpg (45.72 KiB) Viewed 12369 times
-
- framremont1.jpg (25.13 KiB) Viewed 12369 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Efter att ha testat med lite olika inställningar/lägen för växlingskablarnas fästen till LETSLA-länkaget så har jag kommit fram till att växlingskänslan blir bäst med längre aktionsväg för spaken, både framåt/bakåt och i sidled.
Med kortare aktionsväg blir motståndet större och det krävs mer kraft, åtminstone med de originalkablar som sitter i.
Så yttersta eller näst yttersta monteringsshålen funkar bäst.
Visst har även uppstagningen och förstärkningen av fästena till spaklådan bidragit till bättre växlingskänsla, och kanske även stabiliseringen av motorfästena, men den största förbättringen upplever jag ändå från LETSLA-mekaniken.
Får se om det kanske kommer nya uppgraderade växlingskablar på plats i vinter. Kostar ju en slant men kan kanske vara värt det?
http://www.seriouslylotus.com/new-produ ... sector-111
Med kortare aktionsväg blir motståndet större och det krävs mer kraft, åtminstone med de originalkablar som sitter i.
Så yttersta eller näst yttersta monteringsshålen funkar bäst.
Visst har även uppstagningen och förstärkningen av fästena till spaklådan bidragit till bättre växlingskänsla, och kanske även stabiliseringen av motorfästena, men den största förbättringen upplever jag ändå från LETSLA-mekaniken.
Får se om det kanske kommer nya uppgraderade växlingskablar på plats i vinter. Kostar ju en slant men kan kanske vara värt det?
http://www.seriouslylotus.com/new-produ ... sector-111
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Har nu bytt ut de gamla slitna och tröga original växlingskablarna och monterat in nya från Sector111/Seriously Lotus.
https://www.seriouslylotus.com/drivetra ... sector-111
Använde då den skräddarsydda adaptern från Sector111 för att fästa kablarna till LETSLA-mekaniken.
Efter lite finjusteringar kan jag redan nu säga att det skillnaden i växlingskänslan är väldigt stor jämfört med de gamla kablarna, mycket lägre friktion och växellägena klickar nu i på ett riktigt gött sätt.
Det återstår nu bara egentligen ett litet glapp sidledes i växelspaksmekanismen nere vid kulan/bussningarna. Tror nog att det kommer att gå att leva med, annars kommer ju nu Sector111s Shift R111-mekanik som kan råda bot på denna sista lilla detalj innan fullständig växlingsnirvana kan uppnås
Annars är allt annat fixat nu: stabilare motorfästen så att drivlinan ligger mer still, LETSLA-mekaniken som ersatt den gamla sladdriga originalvarianten, spaklådan stabiliserad med extra mittenbult och genomgående främre bultar som förankrar konstruktionen underifrån genom chassiplåten, och så de nya kablarna då.
Sammantaget har detta lett till en stor förbättring av växlingskänslan = större körglädje
https://www.seriouslylotus.com/drivetra ... sector-111
Använde då den skräddarsydda adaptern från Sector111 för att fästa kablarna till LETSLA-mekaniken.
Efter lite finjusteringar kan jag redan nu säga att det skillnaden i växlingskänslan är väldigt stor jämfört med de gamla kablarna, mycket lägre friktion och växellägena klickar nu i på ett riktigt gött sätt.
Det återstår nu bara egentligen ett litet glapp sidledes i växelspaksmekanismen nere vid kulan/bussningarna. Tror nog att det kommer att gå att leva med, annars kommer ju nu Sector111s Shift R111-mekanik som kan råda bot på denna sista lilla detalj innan fullständig växlingsnirvana kan uppnås
Annars är allt annat fixat nu: stabilare motorfästen så att drivlinan ligger mer still, LETSLA-mekaniken som ersatt den gamla sladdriga originalvarianten, spaklådan stabiliserad med extra mittenbult och genomgående främre bultar som förankrar konstruktionen underifrån genom chassiplåten, och så de nya kablarna då.
Sammantaget har detta lett till en stor förbättring av växlingskänslan = större körglädje
- Attachments
-
- IMG_1922.jpg (39.42 KiB) Viewed 11281 times
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Re: LETSLA bakre växelmekanik till Elise/Exige/Toyota
Har ibland svårt med nedväxlingar, går inte att få i växeln. (Elise S2, Toyota)
Kan det vara slitage och det är dags att byta/serva något?
Någon som provat Gear linkage kit från Elise shop?
https://www.elise-shop.com/gear-linkage ... bd2bf2b8e9
De har även kit för stärka upp motorfästena. Kanske kan vara bra?
Kan det vara slitage och det är dags att byta/serva något?
Någon som provat Gear linkage kit från Elise shop?
https://www.elise-shop.com/gear-linkage ... bd2bf2b8e9
De har även kit för stärka upp motorfästena. Kanske kan vara bra?
Mvh / Peter
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Medlem 776 sedan 1988
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -07, bil med drag
Volvo V40 -17
Ducati 750 Supersport -01
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport -90
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 5 guests