Ombyggnadstråd rhd- lhd

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » mån 14 dec, 2015 10:47

Hej
Har efter att ha kört bilen sedan 2011 börjat fundera på att bygga om den till lhd.
Mina bevekelsegrunder är:
För att det går! (Motor inredning och chassi uppgraderat)
Kör så pass lite på bana att det inte blir en parameter att ta hänsyn till.
Hittade ett ombyggnadskit till vettiga pengar
Har aldrig vant mig att sitta passagerare när min fru eller någon annan kör.
När barnbarn åker med vill jag att de sitter bättre skyddade.

Nu undrar jag om någon byggt om sin S1. Söker stöd med framför allt i vilken ordning resp sak behöver göras
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3586
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Nillet » mån 14 dec, 2015 11:56

Vill minnas att det finns något i en tråd i detta forum. Hittade den: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=14&t=5472
En till: viewtopic.php?f=28&t=4391
En gammal tråd (fel teckenuppsättning) för Speedster kanske är till hjälp: http://www.vx220.org.uk/forums/topic/44 ... -speedster

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » mån 14 dec, 2015 14:44

Tack Nillet
Har sett läst och ändå inte blivit skrämd :uglyhammer: :banghammer:
Tänkte om det fanns ngn på forumet s1 specifikt  :wave:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1343
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av oodsell » tis 15 dec, 2015 22:29

Gert Söderberg (medlem) i Göteborg byggde om sin S1:a för två år sedan.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, och en GolfCab -90 i standby för dottern.

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » tis 15 dec, 2015 22:41

Tack Olle,  :wave:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Ragnar
Stamgäst
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 12 dec, 2007 23:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Ragnar » tis 22 dec, 2015 18:42

Har även jag byggt om min f.d. S1 från RHD till LHD. Inga större tekniska svårigheter, är man dedikerad så går det att göra fort. Vanlig uppsättning verktyg i form av nycklar, mejslar, borrmaskin och popnittång räcker långt. Jag gjorde det dock i samband med att jag plockade ner hela bilen och totalrenoverade den.
Lotus Exige Cup 240 '06

Jacob
Stamgäst
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 04 aug, 2012 09:10
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Jacob » tis 22 dec, 2015 20:28

Det enda som är riktigt hemskt är att plocka bort pedalboxen. Man bör byta bussningar i pedalerna samtidigt. Om man gillar köra bana så kan man passa på att bygga om till bromsvåg när man har allt löst.
2002 Honda SC CC Elise Type 49

Ragnar
Stamgäst
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 12 dec, 2007 23:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Ragnar » tis 22 dec, 2015 22:22

Jo, visst var det lite bök att skära bort sikaflexen till pedalboxen. Däremot så hade jag inget behov av att byta bussningar i mitt pedalställ, och då hade ändå bilen gått över 10kmil. Faktum var att de nya bussningar jag hade köpt passade sämre än de som redan satt där...
Lotus Exige Cup 240 '06

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » ons 23 dec, 2015 12:42

Tack för alla svar!
Uppskattas  :wave:  :up:
Det jag har mest funderingar (läs olust inför) är just pedalboxen speciellt vänstragaveln, antar att jag tar sista popniten från cockpiten.
Skära bort sikaflex antar att värma och skära med något tunt ( glass wire)?
El hur i hela fridens dar skall jag lyckas hålla i sär allt och få ihop det?  :nothing:
Sedan har jag en liten undran om vajrarna? till fläktstyning varmt-kallt och fot- vindruta. Går de befintliga att återanvända?

I övrigt så gör jag ingen renovering nu utan tar wishbones och annat till 2017. Från och med mars så kommer bilen gå mer till jobbet än idag, så vill hinna klart.
Tidsuppskattning från Er som gjort jobbet från det att stolar är ur och front clam är av vad bör man räkna med?

MVH
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Jacob
Stamgäst
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 04 aug, 2012 09:10
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Jacob » fre 25 dec, 2015 12:02

Enklast är att borra ur de överta popnitarna inifrån. När jag monterade tillbaka pedalboxen så bultade jag den istället för att limma (rutlim) och popnita den. För att rutlimmet ska fästa så måste man använda primer. På min bil hade lotus slarvat med primer vilket ledde till att limmet hade släppt (= lös pedalbox) och fukt trängt in under limfogen med korrosion som följd och nitar som korroderat av. Detta är ganska vanligt och man ser det inte för än det oftast är långt gånget. Har man fått korrosion så är det ganska mycket jobb att slipa ur all oxid eftersom det är så trångt.
Popnitarna är bara till för att hålla pedalboxen på plats till limmet torkat.
Jag förstärkte även hela konstruktionen genom att lägga två L-profiler på baksidan/insidan för att få bort den flex som finns original.
2002 Honda SC CC Elise Type 49

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » fre 25 dec, 2015 22:56

Tack Jacob
Är det beskrivet i tråden av jbt på seloc?
Nu flyttar jag till obehandlad yta så kanske lite lättare...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Jacob
Stamgäst
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 04 aug, 2012 09:10
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Jacob » lör 26 dec, 2015 15:24

Japp,
Du måste alltid prima innan om du ska limma fast grejerna annars kommer rutlimmet släppa. Att bulta är en mycket bättre lösning.
2002 Honda SC CC Elise Type 49

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » mån 25 jan, 2016 23:50

uppdatering
Värmepaketet urplockat. Skräp förutomr motorn som sparas. Batteriet ur.
Nästa blir vindrutetorkare
Vindrutetorkare ur ( stryp konstruktören) inget svårt men onödigt placerad skruv
Luftintag mot krocklådan ur
Pedalboxen nästa ( 4 skruvar ur....)f
Pedalboxen ur ena gaveln likaså.
Sitter och väntar på att höger ringfinger skall sluta blöda......
Imorgon rensa allt i fram börja plocka ur styrstång
Jacob när du bultade antal skruv + dimension?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Jacob
Stamgäst
Inlägg: 68
Blev medlem: lör 04 aug, 2012 09:10
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Jacob » lör 30 jan, 2016 17:55

Jag använde m6 bult. Jag använde 4 eller 5 bultar för att hålla fast pedalboxen. L-profilen på undersidan köpte jag på hornbach. Har för mig att den var 2mm tjock och 20x10.
2002 Honda SC CC Elise Type 49

Cat7even
Forumveteran
Inlägg: 510
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ombyggnadstråd rhd- lhd

Inlägg av Cat7even » sön 31 jan, 2016 09:47

Jacob skrev:Jag använde m6 bult. Jag använde 4 eller 5 bultar för att hålla fast pedalboxen. L-profilen på undersidan köpte jag på hornbach. Har för mig att den var 2mm tjock och 20x10.
Hur satte du l profilen ?  :wave:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster