Lotus Evora S -12

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Har bilen inne på service nu. Jag har haft ett intermitent fel att den dör när den är kall. Bara att starta igen och köra vidare. Inga problem när den är varm. Lite olistigt dock när den stannar på väg upp ur garaget eller precis ute på gatan. Diverse letande på LotusTalk mm indikerade att det skulle kunna bero på problem med lambdasonderna. Inga felkoder dock vilket jag tycker det borde bli i så fall. Nu visade det sig att spjällhuset var rejält kladdigt med olja. Det leder i sin tur till att det sluter tätt när det inte skall (vid kall motor). Kenth har rengjort det nu.

Det leder till nästa fundering, om jag skall montera ett par ”dual catch can”? http://www.radiumauto.com/Dual-Catch-Ca ... -P259.aspx
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Hittade även en tråd på det engelska forumet med lite bilder av hur det kan se ut och hur man kan rengöra själv om man har tid och plats. https://www.thelotusforums.com/forums/t ... sor-clean/

Hämtade hem bilen idag och pratade lite med Kenth om catch cans. Han var tveksam till nyttan i förhållande till kostnaden om det bara är en rengöring efter nästan 8 000 mil som behövs. Samt att koppla in ytterligare slangar och skruva dit oljetankar som behöver kollas och tömmas i ett motorrum som blir väldigt varmt.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Diskuterade bensinförbrukning med Göran i helgen. Kikade efter i min egen lilla körjournal. Har tankat 224 gånger sedan vi köpte bilen 2014. Lägsta förbrukning baserat på körsträcka och tankning har varit 0,91 l/mil vid ett par tillfälle. I samband med bankörning varierar det mellan 2,28 och 2,78 l/mil. I snitt ligger jag på 1,20 över 7 878 mil. I huvudsak 98 oktan, vid enstaka tillfälle 95 (i brist på annat) eller 100 oktan (gott).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Nya bakdäck
Nya bakdäck
IMG_1418.jpg (121.01 KiB) Viewed 13512 times
Besökte min favoritdäckverkstad efter Englandsresan för att få på en ny uppsättning bakdäck. Blev Michelin PSS igen. Mycket nöjd med dem.Om mina anteckningar stämmer har jag kört 2 746 mil på dem. Att jämföra med Pirelli PZero Corsa LS som höll i ganska precis 950 mil innan de behövde bytas.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

parkerad.jpg
Då var säsongen 2019 slut, körde och parkerade bilen inför vintern idag.
körning 2019.jpg
körning 2019.jpg (75.75 KiB) Viewed 13246 times
15 982 km blev det i år, undras vad Göran hamnar på?
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by Stefan_A »

Jag har länge retat mig på att det blir väldigt halt med overall på skinnstolarna när det är bankörning. Funderingar på 4-punktsbälte och andra stolar har legat och gnagt. Utbudet till Evora är minst sagt begränsat, det har funnits en "harness bar (bältessträva) från Sector111/Inokinect, men den går bara att installera i 2+2 modeller då den använder bakre bältesinfästningarna vid montage. Sedan ett par år finns ett alternativ i Australien som även går att installera i en 2+0. Simply Sports Cars har tagit fram denna, och säljer även passande bälte med installationssats för att kunna behålla det vanliga 3-punktsbältet också. Fraktkostnaden från Australien blir ganska dyr då det är ett skrymmande kolli. Men det är ett riktigt proffsigt utförande med bra instruktioner. Bortsätt från att just adapterplattan för 2+0 inte nämns. Men den är ganska självförklarande när man tittar i bilen.

Ut med stolarna, bort med mattorna bak. Borra tre hål och montera tre blindnitmuttrar.
Blindnitmutter för adapterplattan
Blindnitmutter för adapterplattan
Montera adaptern och nedre fäste.
Adapter för 2+0
Adapter för 2+0
Nedre fäste monterat på adapter
Nedre fäste monterat på adapter
Skär ur en bit av isoleringen.
Urskärning i stoppningen för bältessträvan
Urskärning i stoppningen för bältessträvan
Montera bältessträvan i infästningarna till det vanliga bältet samt i det nya nedre fästet.
Bältessträva på plats
Bältessträva på plats
Stolarna var lite mer omständiga att få på plats. Det är inte heller nödvändigt att byta stolar, det går bra att installera 4-punktsbälte till originalstolarna också. Det enda som behöver göras då är att borra ett hål i underredet, mot mittkonsolen, för att fästa midjebältet. Alla skruvar och brickor finns med i installationsmaterialet. Jag hade tänkt köpa Sparco Evo, då det var de stolarna som Lotus Motorsport sålde en gång i tiden till Evora. Men de var slut i lager och fabriken är stängd pga COVID-19. Istället köpte jag två Sparco Rev som är snarlika Evo. Värt att tänka på är att Evo finns i tre olika storlekar, Rev bara i en. Jag köpte även golvfäste från Sparco, i aluminium. Så långt, allting väl. Det är gott om plats i Evora för stolar. Dock stämmer inte hålbilden för golvfästena från originalstolarna. Jag har valt att montera stolarna fast i golvet då det bara är jag som kör bilen. Efter att ha hittat rätt läge fick jag modifiera hålen på golvfästena, de mot mittkonsolen, genom att göra de avlånga hålen lite större. Dessutom behövde de bakre fästena i själv golvet justeras genom att borra ett nytt hål och vända på den mutterbricka som sitter undertill. Svårt att förklara i text, och jag insåg efteråt att jag inte tagit några bilder. Jag fick även beställa ett par fingängade M10 för att kunna montera originalbälte ihop med fyrpunktsbälte på dessa underrede.
Stolar monterade
Stolar monterade
Fördelen är att det är ganska enkelt att ta bort allt detta och montera tillbaka originalstolarna igen. Tanken framöver är att använda Evora mer till bankörning. Men blir det några Europaresor så åker nog originalstolarna i igen.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by A_Möller »

Tjusigt & föredömligt!

Jag inbillar mig att jag ska klara mig med gummiduk under ändan och 4-punktsbälte, men det är onekligen en klasskillnad med riktiga rejsstolar.

 :up:
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Evora S -12

Post by oodsell »

A_Möller wrote: Sat 06 Jun, 2020 13:39 Tjusigt & föredömligt!

Jag inbillar mig att jag ska klara mig med gummiduk under ändan och 4-punktsbälte, men det är onekligen en klasskillnad med riktiga rejsstolar.

 :up:
Kanske kardborrband på overall och ryggstöd.... :laugh:
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests