Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

TCKalle wrote:HM, 4-bult bak. 1,8T har 150 hk orginal och jag gissar att din kommer ha lite mer. Är inte 5-bult att föredra?
Kul bygge, en modern hotrod.
Blev bultmönster 4/108 eftersom jag har fyra fälgar jag vill använda, bilen blir inte så tung så tror inte det spelar någon större roll
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
TCKalle
Användare
Posts: 11
Joined: Thu 06 Nov, 2014 14:15
Location: Saltsjö-Boo???
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by TCKalle »

Kolla med SFRO för säkerhets skull.
Perman
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 28 Jun, 2015 17:55
Location: Linköping
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Perman »

Hej!
Eftersom vi är på lotusklubbens hemsida kan man lätt referera till Exigens bultmönster.
260 hästar, 4X100 i bultmönster och dryga 900 kg.
4X108 är inget problem!
Bra jobbat Fredrik!
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Har hittat en mittkonsol (Opel Astra G) som nog med enkla medel kan anpassas till bygget!
Men nu är jag ju inte riktigt där än :shock:
Attachments
B41.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Då har vi alla delar så att vi kan få på bromsar fram
Attachments
B42.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Har provmonterat bromsarna fram, känns bra!
Attachments
B43.jpg
B44.jpg
B45.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Hej Alla!
Hoppas att allt är bra i "höstrusket".
De flesta Lotusarna är kanske nu inställda för vinterförvaring och en del kanske skall jobba lite på sina bilar i vinter :-)
Här har inte hänt så mycket men har nu börjat med lite glasfiberarbeten, inget jag pysslat med innan så vi får väl se hur detta kommer att gå :shock: . Först och främst skall jag "bygga" med glasfiber så att karossen kan vila på/mot chassit
Attachments
B46.jpg
B47.jpg
B48.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Då var bromsar bak på plats. Bromsskiva från Passat 4x4 -07, bromsok med inbyggd handbroms från Opel Astra G och en 20mm spacerplatta för att få bultmönster 5/108 omvandlat till 4/108. Hoppas detta blir bra!!
Attachments
Upright med fäste för Astra G ok
Upright med fäste för Astra G ok
Bromsskiva från Passat 4x4 -07
Bromsskiva från Passat 4x4 -07
Spacer 20mm för bultmönster 4/108
Spacer 20mm för bultmönster 4/108
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Har nu provmonterat hjulen, får då en spårvidd (mätt centrum på hjulen) på 145cm fram och 151cm bak
Någon som vet om detta kan detta bli bra?
Attachments
B52.jpg
B53.jpg
B54.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by oodsell »

Det ser ut som att du får en ganska stor positiv styrradie, dvs avstånd mellan framhjulets vridningaxel där den träffar marken och mitten av däcket. Det kan ge lite oroliga vägegenskaper med störningskänslighet och instabilitet vid bromsning. Det innebär också att hjulet rör sig ganska mycket framåt och bakåt vid styrutslag (s k skrubbradie). Ett resultat av spacers och litet inpressningsdjup i fälgen (offset).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

oodsell wrote:Det ser ut som att du får en ganska stor positiv styrradie, dvs avstånd mellan framhjulets vridningaxel där den träffar marken och mitten av däcket. Det kan ge lite oroliga vägegenskaper med störningskänslighet och instabilitet vid bromsning. Det innebär också att hjulet rör sig ganska mycket framåt och bakåt vid styrutslag (s k skrubbradie). Ett resultat av spacers och litet inpressningsdjup i fälgen (offset).
Tack Olle för din input, får klura lite på detta har dock ingen spacer platta fram bara bak.
Har varit ute och mätt lite. Fälgen är ca 210mm bred, om jag markerar mitten och sen förlänger
linjen mellan spindelns övre och undre fäste så landar jag ca 68mm från centrum på fälgbanan, se bild.
Kan läget förbättras genom att bredda fälgen inåt (20-30mm)?
Attachments
B55.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Perman
Användare
Posts: 12
Joined: Sun 28 Jun, 2015 17:55
Location: Linköping
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Perman »

Hej Fredrik!
Kul att följa ditt bygge. Synpunkten på styrradien är rätt. Alla nya bilar har har linjen genom kullederna utanför centrum på däcket när det möter marken. Tyvärr hade inte gamla modeller av framvagnar detta utan blev nog vanligt när mc-pherson framvagnen kom. Minns att Saab med stållt het visade upp att det lätt gick att köra nya 9000 med punktering utan problem pga denna förändring. Min erfarenhet är dock att du ej behöver vara orolig för detta. Titta på alla sevenbilar där man använt gamla spindlar. Spindeln du har är från kadett c och navet du har monterat breddar knappt en centimeter mer än original. Detta innebär att du kan titta på rally kadetterna 1975-79 också. Lycka till
Mvh Per
Attachments
modellen-gte19e-race_349x207.jpg
modellen-gte19e-race_349x207.jpg (23.55 KiB) Viewed 20175 times
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by oodsell »

Som Per skriver så är det ganska vanligt med stor positiv styrradie på äldre bakhjulsdrivna bilar, så det går att köra med. Om bilen hade varit framhjulsdriven så hade dock styrningen blivit väldigt orolig vid acceleration, och därför eftersträvar man noll eller negativ styrradie på FWD bilar.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

I fall detta bygge skulle råka bli klart nån gång så har jag skaffat ett renoveringsobjekt till ??
Attachments
Klippare.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Rickard »

Larsson wrote:I fall detta bygge skulle råka bli klart nån gång så har jag skaffat ett renoveringsobjekt till ??
7 cylindrar för lite, men annars va den ruskigt cool !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 6 guests