Blev bultmönster 4/108 eftersom jag har fyra fälgar jag vill använda, bilen blir inte så tung så tror inte det spelar någon större rollTCKalle wrote:HM, 4-bult bak. 1,8T har 150 hk orginal och jag gissar att din kommer ha lite mer. Är inte 5-bult att föredra?
Kul bygge, en modern hotrod.
Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Kolla med SFRO för säkerhets skull.
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Hej!
Eftersom vi är på lotusklubbens hemsida kan man lätt referera till Exigens bultmönster.
260 hästar, 4X100 i bultmönster och dryga 900 kg.
4X108 är inget problem!
Bra jobbat Fredrik!
Eftersom vi är på lotusklubbens hemsida kan man lätt referera till Exigens bultmönster.
260 hästar, 4X100 i bultmönster och dryga 900 kg.
4X108 är inget problem!
Bra jobbat Fredrik!
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Har hittat en mittkonsol (Opel Astra G) som nog med enkla medel kan anpassas till bygget!
Men nu är jag ju inte riktigt där än
Men nu är jag ju inte riktigt där än
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Då har vi alla delar så att vi kan få på bromsar fram
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Har provmonterat bromsarna fram, känns bra!
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Hej Alla!
Hoppas att allt är bra i "höstrusket".
De flesta Lotusarna är kanske nu inställda för vinterförvaring och en del kanske skall jobba lite på sina bilar i vinter :-)
Här har inte hänt så mycket men har nu börjat med lite glasfiberarbeten, inget jag pysslat med innan så vi får väl se hur detta kommer att gå . Först och främst skall jag "bygga" med glasfiber så att karossen kan vila på/mot chassit
Hoppas att allt är bra i "höstrusket".
De flesta Lotusarna är kanske nu inställda för vinterförvaring och en del kanske skall jobba lite på sina bilar i vinter :-)
Här har inte hänt så mycket men har nu börjat med lite glasfiberarbeten, inget jag pysslat med innan så vi får väl se hur detta kommer att gå . Först och främst skall jag "bygga" med glasfiber så att karossen kan vila på/mot chassit
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Då var bromsar bak på plats. Bromsskiva från Passat 4x4 -07, bromsok med inbyggd handbroms från Opel Astra G och en 20mm spacerplatta för att få bultmönster 5/108 omvandlat till 4/108. Hoppas detta blir bra!!
- Attachments
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Har nu provmonterat hjulen, får då en spårvidd (mätt centrum på hjulen) på 145cm fram och 151cm bak
Någon som vet om detta kan detta bli bra?
Någon som vet om detta kan detta bli bra?
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Det ser ut som att du får en ganska stor positiv styrradie, dvs avstånd mellan framhjulets vridningaxel där den träffar marken och mitten av däcket. Det kan ge lite oroliga vägegenskaper med störningskänslighet och instabilitet vid bromsning. Det innebär också att hjulet rör sig ganska mycket framåt och bakåt vid styrutslag (s k skrubbradie). Ett resultat av spacers och litet inpressningsdjup i fälgen (offset).
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Tack Olle för din input, får klura lite på detta har dock ingen spacer platta fram bara bak.oodsell wrote:Det ser ut som att du får en ganska stor positiv styrradie, dvs avstånd mellan framhjulets vridningaxel där den träffar marken och mitten av däcket. Det kan ge lite oroliga vägegenskaper med störningskänslighet och instabilitet vid bromsning. Det innebär också att hjulet rör sig ganska mycket framåt och bakåt vid styrutslag (s k skrubbradie). Ett resultat av spacers och litet inpressningsdjup i fälgen (offset).
Har varit ute och mätt lite. Fälgen är ca 210mm bred, om jag markerar mitten och sen förlänger
linjen mellan spindelns övre och undre fäste så landar jag ca 68mm från centrum på fälgbanan, se bild.
Kan läget förbättras genom att bredda fälgen inåt (20-30mm)?
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Hej Fredrik!
Kul att följa ditt bygge. Synpunkten på styrradien är rätt. Alla nya bilar har har linjen genom kullederna utanför centrum på däcket när det möter marken. Tyvärr hade inte gamla modeller av framvagnar detta utan blev nog vanligt när mc-pherson framvagnen kom. Minns att Saab med stållt het visade upp att det lätt gick att köra nya 9000 med punktering utan problem pga denna förändring. Min erfarenhet är dock att du ej behöver vara orolig för detta. Titta på alla sevenbilar där man använt gamla spindlar. Spindeln du har är från kadett c och navet du har monterat breddar knappt en centimeter mer än original. Detta innebär att du kan titta på rally kadetterna 1975-79 också. Lycka till
Mvh Per
Kul att följa ditt bygge. Synpunkten på styrradien är rätt. Alla nya bilar har har linjen genom kullederna utanför centrum på däcket när det möter marken. Tyvärr hade inte gamla modeller av framvagnar detta utan blev nog vanligt när mc-pherson framvagnen kom. Minns att Saab med stållt het visade upp att det lätt gick att köra nya 9000 med punktering utan problem pga denna förändring. Min erfarenhet är dock att du ej behöver vara orolig för detta. Titta på alla sevenbilar där man använt gamla spindlar. Spindeln du har är från kadett c och navet du har monterat breddar knappt en centimeter mer än original. Detta innebär att du kan titta på rally kadetterna 1975-79 också. Lycka till
Mvh Per
- Attachments
-
- modellen-gte19e-race_349x207.jpg (23.55 KiB) Viewed 20175 times
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Som Per skriver så är det ganska vanligt med stor positiv styrradie på äldre bakhjulsdrivna bilar, så det går att köra med. Om bilen hade varit framhjulsdriven så hade dock styrningen blivit väldigt orolig vid acceleration, och därför eftersträvar man noll eller negativ styrradie på FWD bilar.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
I fall detta bygge skulle råka bli klart nån gång så har jag skaffat ett renoveringsobjekt till ??
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
- Posts: 1189
- Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
- Location: Jönköping.
- Contact:
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
7 cylindrar för lite, men annars va den ruskigt cool !Larsson wrote:I fall detta bygge skulle råka bli klart nån gång så har jag skaffat ett renoveringsobjekt till ??
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 6 guests