Med tre Lotus och en MGF i garaget så blir inte alla bilar använda. Så jag har funderat på att sälja den som rullar minst och det är min Lotus Elan Sprint DHC RHD från 1971. Den kom till Sverige 1978 och genomgick då en komplett renovering 78-82 efter en förgasarbrand, Med tre ägare har den rullat bara ca 2000 mil sedan dess och jag har haft den i 10 år. Jag har gjort genomgripande renovering av motor och bromsar för mer än 100.000 kr hos Morgan på Bennets (fakturor finns). Historik och mer info finns i dokument på engelska nedan. Bilen finns i Särö söder om Göteborg och jag tänkte ta med den till Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp 6-7 juli om någon vill titta på den.
Pris 385.000 kr om den blir kvar i Sverige, annars kommer jag lägga ut den för internationella köpare. (Se även info i Galleriet här på hemsidan).
Olle Odsell tel 0708-205091
Presentation of Lotus Elan Sprint DHC 1971, chassino: 45/711025 0548G, engine no: 25294 (Big Valve 126 Hk).
Produced in Oct 1971, RHD Convertible for UK market originally in colour L05 Carnival Red over White. Black interior. Dark Blue vinyl top. Black tonneau cover. Unknown history in UK, said to have had a carb fire before export to Sweden.
1978 Imported to Sweden, owner Björn Roxlin, Vejbystrand. Renovated 1978 – 1982 down to bare original frame, repainted in colour L11 Regency Red over White. Alternator and oilcooler installed. Mileage probably 00000 km due to new speedometer in km/h.
1985 New owner Johan Hallberg, Lomma.
2004 New owner Lennart Nilsson, Hovås.
2009 New owner Olle Odsell, Särö. Mileage 15473 km.
2010 Electric fan installed.
2011 New front shock absorbers. Wheel alignment. Mileage 16117 km.
2013 New 14” steering wheel. (Original 15” wheel available). Mileage 17622 km.
2015 Complete engine overhaul by Bennets, cost ca 95.000 SEK (see invoice).
2015 All brake calipers renovated, new waterpump, by Bennets, cost ca 15.000 SEK (see invoice).
2019 New bonnet (not painted and assembled on car). Mileage 21110 km
The car is an old renovation since 1982 but always kept in a garage and very little driven. It is not in “concours condition” but in “good original order” and mechanically very sound. It has the original steel chassis and rubber donut driveshafts.
Original bonnet has bad fit and a crack in paint due to engine valve cover touch. New bonnet available.
Two small holes in each door skin from previous (ugly) rear view mirrors (available).
Wooden dashboard with matt finish (probably not original) but with all correct lettering.
Tyres Hankook Optimo 175/70R13 on original centrelock steel rims with chrome rings. Four extra original steel rims available (need painting).
Battery cut off switch and 2 kg powder fire extinguisher (MHRF insurance requirement).
Black rolloverbar available (not installed).
New Owners Handbook and complete Workshop Manual.
Lotus Elan Sprint -71 (såld)
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Last edited by oodsell on Tue 09 Jul, 2019 21:43, edited 1 time in total.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Ja istället för ren försäljning så blev det en generationsväxling i Lotusgaraget, då Pierre i Mjölby visade intresse för Elanen. Så vi har gjort ett byte och jag åkte hem med en Evora MY10 istället. Förhoppningsvis kommer den att bli lite mer använd, och sedan får vi se vad Pierre gör med Elanen för han ville gärna behålla den för egen del. Den kräver ju lite pyssel så det får framtiden utvisa. Nu gäller det bara att röja lite i garaget så att den betydligt större Evoran får plats! Och lite bekvämare än Eliserna är den ju på långtur.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
-
- Forumberoende
- Posts: 155
- Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
- Location: Strängnäs
- Contact:
- ulfnilsson
- Stamgäst
- Posts: 54
- Joined: Tue 29 Jun, 2010 18:42
- Location: Båstad
- Contact:
Re: Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Grattis till affären.
Ulf Nilsson Båstad
Lotus Turbo Esprit 87 Hcpi ( såld )
Lotus Europa S2 71a
Lotus Elan S2 94a
Lotus Turbo Esprit 87 Hcpi ( såld )
Lotus Europa S2 71a
Lotus Elan S2 94a
Re: Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Så där ja!
Grattis!
Hoppas att vi som öser beröm över modellen inte gör dig besviken.
Grattis!
Hoppas att vi som öser beröm över modellen inte gör dig besviken.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Re: Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Se där, hoppas den får ut och rulla lite nu. Inte för sent att hoppa på Englandsresan Olle!
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Lotus Elan Sprint -71 (såld)
Elanen blev inte kvar länge i Pierres bilhall. Idag hämtade hans far bilen så den stannar i familjen!
Och även om jag visste att Evoran är rejält mycket större än Elanen så krävdes det en rejäl rensning i garaget för att sedan få in den med lite övertalning. Denna årsmodell saknar kompressor men den ska ändå mest rulla i maklig takt på landsvägar så det räcker för min del.
Och även om jag visste att Evoran är rejält mycket större än Elanen så krävdes det en rejäl rensning i garaget för att sedan få in den med lite övertalning. Denna årsmodell saknar kompressor men den ska ändå mest rulla i maklig takt på landsvägar så det räcker för min del.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
-
- Användare
- Posts: 1
- Joined: Fri 28 Jun, 2019 12:31
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests