Vauxhall VX220 Turbo (track day-bil)

Vill du sälja din Lotus, eller kanske något annat som har bilen att göra? Lägg då in en annons här.
Post Reply
Jordfräs
Användare
Posts: 20
Joined: Fri 17 Jul, 2015 06:18
Location: Linköping
Contact:

Vauxhall VX220 Turbo (track day-bil)

Post by Jordfräs »

Efter långt övervägande och med stort vemod lägger jag upp den här annonsen. Tiden räcker inte till längre.

Denna Vauxhall VX220 Turbo, årsmodell 2003, är såklart importerad från UK och har i skrivande stund gått 10800 mil och är inte ett utställningsexemplar. Den har modifierats där det räknas och är numera en underbar trackday-bil.

När den togs in i Sverige var den redan steg 1,5-trimmad (vad nu det betyder) av MMG och det finns dynopapper på 238 hk.

Mer information om bilen:

Hjul och däck
- Två uppsättningar Team Dynamics Pro Race 1.2 fälgar
- 16" fram, 17" bak
- En uppsättning matt svart, en blank svart
- Ena uppsättningen med nya 205 mm Toyo R888R fram och 225 mm bak med mycket kvar
- Andra uppsättningen med slitna standarddäck i samma dimensioner

Väghållning
- Nitron NTR40 coilovers (orginal Bilstein finns kvar)
- Toe-länkstag bak från Spitfire Engineering (svag punkt som åtgärdats)
- Uppborrade spindlar för grövre bultar
- Även brace bar från Spitfire mellan infästningarna i subframe
- Renoverat hela hjulupphängningen
- Alla A-armar slipade och lackade med POR15
- Alla bussningar bytta mot Nitron-lager
- Alla leder bytta
- Frästa styrarmar spindelfästen bak för mer camber
- 1" krängningshämmare (orginal finns kvar)

Sitta still
- Orginalstolar modifierade med hål för fyrpunktsbälten (förarstolen är inte monterad nu)
- Tillett B6 glas/kolfiberstol på förarsidan
- Schroth 4p-bälten med ASM på bägge platser

Avgas
- Komplett 2,5" Milltek-avgassystem utan första-katalystator (orginal finns kvar, även detta med borttagen pre-kat)
- Nya lambdasensorer
- Aem Uego bredbandslambda med mätare i kupén

Stanna fort
- Dimljus borttagna och ersatta med slangar för kylning av bromas fram (dimljus följer med)
- Renoverade AP Racing bromsok fram
- Bytt till nya bromsok bak för ett par år sedan
- Nästan nya PFC 08-belägg runt om
- EBC-skivor runt om
- Ytterligare en uppsättning EBC-skivor i varierande slitning följer med
- Fina orginalskivor följer med
- Blandade bromsklotsar följer med, bla nästan oanvända orginal
- Stahlbus-ventiler på alla bromsok för superenkelt byte av bromsolja

Motor, kylning mm
- MMG-map till 238 hk
- Orginalkylare bytt mot aluminiumkylare (svag punkt som åtgärdats)
- 80 mm insugsrör istf 70 mm (extra 80 mm MAF medföljer)
- Öppet luftfilter (ger härligt ljud i kupén)
- Intercooler bytt till större från MMG
- Aluminiumplåtar har bockats för att styra all luft genom IC istf runt
- Odyssey PC680 lättviktsbatteri
- Slang från växellådans andningshål för att inte skvimpa ut olja vid bankörning
- Kortare rem till generatorn och tre kg järnskrot bortmonterat som inte behövs (normalt längre rem för AC på Astra)
- Catch tank med återkoppling till insugsrör
- Ctek-kontakt till batteriet framdraget från det gömda batteriet

Exteriör
- Folierad hardtop monterad
- Softtop i superfint skick finns också
- Bilen var orginal silverfärgad men har lackats om till vit i UK

Saker som inte monterats ännu
- Kolfibervinge med fästen
- Hembyggd splitter av plywood


Bilen har "hemmaservats" med oljebyte minst en gång per år, när det har blivit mycket körning två gånger. Även bromsolja bytt 1-2 gånger per år. Även kamrem och vattenpump byttes för ett par år sedan.

Självklart säljer jag bilen med ny olja och ny Motul RBF600 bromsolja i systemet.


Vad är det som gör att bilen inte är i perfekt skick då? Jo, det finns märken och skav i lacken på flertalet ställen och gummirester som troligen går att gnugga bort om man känner för det. Värmepaketet läcker och har kopplats förbi och plastgrunkan där röret för kupéventilation går in är sprucken och är funktionellt lagad med tejp.

Eftersom jag enbart använt bilen för track days så har jag inte funnit ovanstående värt att fixa.

Vacuum-slangen till bromsservo var sprucken i änden och kapades och skarvades för ett par år sedan. En ny kopmplett vacuum-slang följer med men har inte bytts.

Pris: 135000 kr med Tillett-stol, 130000 kr utan

Vid intresse kan medåkning på LMS bankörningar i Linköping ordnas, tex söndag 23/5.
Första kontakt via mejl till jordfras snabel gmail punkt com.

(Bilder kan ses på min rejsa-annons: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1649136#1649136)
Thomas Johannesson
Jordfräs
Användare
Posts: 20
Joined: Fri 17 Jul, 2015 06:18
Location: Linköping
Contact:

Re: Vauxhall VX220 Turbo (track day-bil)

Post by Jordfräs »

Såld
Thomas Johannesson
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Vauxhall VX220 Turbo (track day-bil)

Post by oodsell »

Det gick undan! En lockande beskrivning av objektet lönade sig!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Jordfräs
Användare
Posts: 20
Joined: Fri 17 Jul, 2015 06:18
Location: Linköping
Contact:

Re: Vauxhall VX220 Turbo (track day-bil)

Post by Jordfräs »

Det kanske väl låga priset också...  :bang:
Thomas Johannesson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests