Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Jag startar nu en tråd som jag när jag om en månad börjar jobbet som jag kommer fylla på allt eftersom med info och bilder.
Önska mig lycka till.
Önska mig lycka till.
Nybliven Eliseägare
- Bjarne
- Forumberoende
- Posts: 173
- Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
- Location: Torna Hällestad, Skåne
- Contact:
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Lycka till
Kommer säkert att gå jättebra. Det jag skruvat Lotus har det varit enkelt, men lite fastrostat.
Kommer säkert att gå jättebra. Det jag skruvat Lotus har det varit enkelt, men lite fastrostat.
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Tomi på forumet har ju byggt om tidigare och detta svarade han mig för en stund sedan, får vi se om det stämmer
det du behöver göra är
köpa styrväxel på eliseparts.
vindrutetorkarfäste, sen flyttar du över motor mm. hade helvete när jag försökte tillverka eget. pajade framrutan.
elsystemet är samma
bromsrör går bara o bocka om
du behöver stolfästen kostar ca 1200kr tror jag
sen slipper du hålla på med värmesystemet eftersom batteriet är bak.
allt annat är bara o flytta över, ev får du beställa nån småsak, som paneler för strömbrytare men det ska inte va så mycket mer
det du behöver göra är
köpa styrväxel på eliseparts.
vindrutetorkarfäste, sen flyttar du över motor mm. hade helvete när jag försökte tillverka eget. pajade framrutan.
elsystemet är samma
bromsrör går bara o bocka om
du behöver stolfästen kostar ca 1200kr tror jag
sen slipper du hålla på med värmesystemet eftersom batteriet är bak.
allt annat är bara o flytta över, ev får du beställa nån småsak, som paneler för strömbrytare men det ska inte va så mycket mer
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Nu har jag beställt alla grejjor från UK, så nu är det bara att vänta, hoppas att man kan få huvuddelen på en månad eller så.
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Lycka till med jobbet !
Hoppas att du kommer med löpande rapporter
om hur arbetet fortskrider. Kan vara bra med en
öppen redovisning om vad som egentligen krävs
för sidbyte. Beklagar om jag bidragit till förvirringen !
hälsn
Lasse H
Hoppas att du kommer med löpande rapporter
om hur arbetet fortskrider. Kan vara bra med en
öppen redovisning om vad som egentligen krävs
för sidbyte. Beklagar om jag bidragit till förvirringen !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Jomen,
Det är det som är tanken, komplett med inköpslista, bilder, kommentarer och ev svordomar
Det är det som är tanken, komplett med inköpslista, bilder, kommentarer och ev svordomar
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
I morgon åker Cobran ut ur det isolerade garaget i väntan på proffslack och då får Elisen komma in i värmen med start på nedplockningen.
Ska bli spännande, jag kommer plocka ner hela fronten, vet inte om det behövs men har början till sprickor på 4 ställen som jag tänkt förstärka samtidigt och lacka om spoilern, lättare när den är av.
Ska bli spännande, jag kommer plocka ner hela fronten, vet inte om det behövs men har början till sprickor på 4 ställen som jag tänkt förstärka samtidigt och lacka om spoilern, lättare när den är av.
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Nu är den i bitar. Det är mycket mer omfattande en vad jag trodde, tex aluminiununderdelen på instrumentbrädan som består av tre delar måste bytas sedan demonterade jag glasfibertäckningen för kylaren, infästningarna på höger/vänster sida hade spruckit så kylaren åkte bort vilket var tur. För kylfläkten som är fästad i kylen med 8 popnitar hängde i endast en, de andra harde korroderat av.
Fortsättning följer
Fortsättning följer
a_annell wrote:I morgon åker Cobran ut ur det isolerade garaget i väntan på proffslack och då får Elisen komma in i värmen med start på nedplockningen.
Ska bli spännande, jag kommer plocka ner hela fronten, vet inte om det behövs men har början till sprickor på 4 ställen som jag tänkt förstärka samtidigt och lacka om spoilern, lättare när den är av.
- Attachments
-
- Kylare.jpg (217 KiB) Viewed 25784 times
-
- interiör.jpg (249.07 KiB) Viewed 25796 times
-
- Front.jpg (197.4 KiB) Viewed 25797 times
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Nu är ratten på rätt sida,
Tyvärr la jag ner att dokumentera, detta att bygga om är ett jätteprojekt, tar man dom stora bitarna är det ju styrväxel, instrumentbräda, A-stolpinklädnader och aludelarna till instrumentbrädan, 3 bitar, ca 10 tusen då jag fick tag på en beggad instrumentbräda. Sedan för att komma år och jobba ryckte jag hela fronten vilket var en förbaskad tur då kylfläkten hängde i en popnit av 8 st. Därefter bort med pedalställ, torkare, luftburk, nytt fäste till torkaranläggningen införskaffades då visar det sig att alla länkar är spegelvända vilka jag då får slipa bort alla ledbultar och vända samt svetsa. Luftburken är även den spegelvänd vilket gjorde att jag tog den gamla, sektionerade upp, vände och plastade ihop. Jag visste att mittkonsolen satt förskjuten till vänster men trodde att det inte hade nån betydelse för det var bara några cm. Där bet jag mig i tummen, fanns ingen möjlighet att få plats med foten för gaspedalen vilket innebar att det bara var att börja om från början med placering pedalställ och ändra luftburk. Sen var det ju dom lätta sakerna som att flytta ledningsnät från vänster till höger sida, säkringshållare och reläbox till höger innerskärm.
För att ha en trevlig arbetsmiljö ryckte jag båda dörrarna och få loss dom var ett helvete, insexskruvar som hade oxiderat fast på höger sida plus att man inte kan använda en vanlig insexnyckel utan jag fick bygga ett specialverktyg.
Nu är den i princip ihop och nu ska toppen av och ventiltätningar, toppackning, bultar och oilrail bytas samt renovera slavcylindern till kopplingen.
Om man ska göra detta jobb helt med nya delar så får man nog räkna med 20-25 tusen plus ca 100 timmar och är det nån som har tänkt sig att göra detta bör han vara en van mek det är inget för en amatör, verkstadshanboken är ju rena skämtet. Tex faö att flytta kabelhärvan på ett vettigt sätt kapade jag den vid mittkonsolen, ca 40 kablar, annars hade jag nog fått lossat den i motorrummet och då sparade jag säkert ett par dagars jobb men om nån annan gör det, avisolera härvan först, det finns 8 kablar som har samma färger.
Om nån har tänkt att göra en liknande ombyggnation kan jag råda
Tyvärr la jag ner att dokumentera, detta att bygga om är ett jätteprojekt, tar man dom stora bitarna är det ju styrväxel, instrumentbräda, A-stolpinklädnader och aludelarna till instrumentbrädan, 3 bitar, ca 10 tusen då jag fick tag på en beggad instrumentbräda. Sedan för att komma år och jobba ryckte jag hela fronten vilket var en förbaskad tur då kylfläkten hängde i en popnit av 8 st. Därefter bort med pedalställ, torkare, luftburk, nytt fäste till torkaranläggningen införskaffades då visar det sig att alla länkar är spegelvända vilka jag då får slipa bort alla ledbultar och vända samt svetsa. Luftburken är även den spegelvänd vilket gjorde att jag tog den gamla, sektionerade upp, vände och plastade ihop. Jag visste att mittkonsolen satt förskjuten till vänster men trodde att det inte hade nån betydelse för det var bara några cm. Där bet jag mig i tummen, fanns ingen möjlighet att få plats med foten för gaspedalen vilket innebar att det bara var att börja om från början med placering pedalställ och ändra luftburk. Sen var det ju dom lätta sakerna som att flytta ledningsnät från vänster till höger sida, säkringshållare och reläbox till höger innerskärm.
För att ha en trevlig arbetsmiljö ryckte jag båda dörrarna och få loss dom var ett helvete, insexskruvar som hade oxiderat fast på höger sida plus att man inte kan använda en vanlig insexnyckel utan jag fick bygga ett specialverktyg.
Nu är den i princip ihop och nu ska toppen av och ventiltätningar, toppackning, bultar och oilrail bytas samt renovera slavcylindern till kopplingen.
Om man ska göra detta jobb helt med nya delar så får man nog räkna med 20-25 tusen plus ca 100 timmar och är det nån som har tänkt sig att göra detta bör han vara en van mek det är inget för en amatör, verkstadshanboken är ju rena skämtet. Tex faö att flytta kabelhärvan på ett vettigt sätt kapade jag den vid mittkonsolen, ca 40 kablar, annars hade jag nog fått lossat den i motorrummet och då sparade jag säkert ett par dagars jobb men om nån annan gör det, avisolera härvan först, det finns 8 kablar som har samma färger.
Om nån har tänkt att göra en liknande ombyggnation kan jag råda
Nybliven Eliseägare
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
a_anell !
Jag är imponerad.
Förstår att du inte riktigt hade tid med att både bygga om
och dokumentera. Men när dammet i verkstaden har lagt sig
så kanske du kan skriva en sammanhängande byggrapport
med goda råd och varningar ? Hade suttit bra i ett kommande
nummer av Winners Choice.
Lycka till med bilen i sommar !
Fast just nu känns den tiden avlägsen.
hälsn
Lasse H
Jag är imponerad.
Förstår att du inte riktigt hade tid med att både bygga om
och dokumentera. Men när dammet i verkstaden har lagt sig
så kanske du kan skriva en sammanhängande byggrapport
med goda råd och varningar ? Hade suttit bra i ett kommande
nummer av Winners Choice.
Lycka till med bilen i sommar !
Fast just nu känns den tiden avlägsen.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Tja förutom det håller jag ju på med Cobran som jag rivit ner och ska in på lack samtidigt som frugan ska sy skinnklädsel, vi var och hämtade en soffa i skinn med rätt färg som bortskänkes som vi slaktat, gratis skinn.
- Attachments
-
- 100_1809.JPG (122.92 KiB) Viewed 25551 times
Nybliven Eliseägare
- Rasmus_Hult
- Stamgäst
- Posts: 57
- Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
- Location: Bålsta
- Contact:
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
WOW!!! Nu måste jag fråga om man kan locka med kaffe och en inbjudan till Bålsta efter det nya året för lite råd och tips i mitt garage och min s3 turbo. Har mycket kaffe!
Ser riktigt bra ut!!
Ser riktigt bra ut!!
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
-under renovering-
- nickeluring
- Forumberoende
- Posts: 156
- Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
Hej,
Kul projekt som jag själv satt och funderade på att genomföra. Dock efter denna beskrivning får jag nog avvakta. 100h och allt special arbete får mig att tveka. Tack för denna input. Blir nog att snällt hoppas en UK import och satsa på en EU / SV såld bil...
/Magnus
Kul projekt som jag själv satt och funderade på att genomföra. Dock efter denna beskrivning får jag nog avvakta. 100h och allt special arbete får mig att tveka. Tack för denna input. Blir nog att snällt hoppas en UK import och satsa på en EU / SV såld bil...
/Magnus
Kör MGF, men är sugen på Lotus Elise.
Re: Lotus Elise -?? Ombyggnadstråd RHD-LHD
S2an är betydligt mer jobb än S1an men som du visat fullt genomförbart,Grattis!
Har varit någon här som byggt om en VX220 (Speedster) till LHD.
Tror jag ska bygga om min S1a nästa vinter,får bli en byggtråd då.
Har redan förverkat mitt Lotus-kapital på annat bra och ha plus att jag renoverar en veteranare denna vintern så....
Har varit någon här som byggt om en VX220 (Speedster) till LHD.
Tror jag ska bygga om min S1a nästa vinter,får bli en byggtråd då.
Har redan förverkat mitt Lotus-kapital på annat bra och ha plus att jag renoverar en veteranare denna vintern så....
Sammy Nilsson/HBG
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests